Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Berekenen doel volume bier  (gelezen 830 keer)

Offline EricW

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Berekenen doel volume bier
« Gepost op: 31-01-2018 19:03 u »
In het boek Vintage Bier van Ron Pattinson staan tal van recepten, echter ik kan niet afleiden uit het recept (zij bijgevoegd voorbeeld) van welk volume aan bier wordt uitgegaan. Of kijk ik over zaken heen. Wie kan mij helpen om licht in duisternis te brengen ?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
Re: berekenen doel volume bier
« Reactie #1 Gepost op: 31-01-2018 19:05 u »
5 gallon, 19 l
(maar eigenlijk hoef je dat niet te weten omdat Ron er netjes percentages bij zet en de hop reken je terug op basis van bitterheid)

Ingo

Offline Nornan Б

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 31-01-2018 19:09 u »
In het boek Vintage Bier van Ron Pattinson staan tal van recepten, echter ik kan niet afleiden uit het recept (zij bijgevoegd voorbeeld) van welk volume aan bier wordt uitgegaan. Of kijk ik over zaken heen. Wie kan mij helpen om licht in duisternis te brengen?

Alle recepten gaan uit van een eindvolume van 6 us gallon = 22,73 literrrrrr

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #3 Gepost op: 31-01-2018 19:24 u »
In het boek Vintage Bier van Ron Pattinson staan tal van recepten, echter ik kan niet afleiden uit het recept (zij bijgevoegd voorbeeld) van welk volume aan bier wordt uitgegaan. Of kijk ik over zaken heen. Wie kan mij helpen om licht in duisternis te brengen ?

Neem inderdaad de percentages en reken het om in het volume dat jij wilt brouwen  :)

Offline EricW

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 31-01-2018 20:01 u »
Is het nu 5 of 6 gallon?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Berekenen doel volume bier
« Reactie #5 Gepost op: 31-01-2018 21:58 u »
Is het nu 5 of 6 gallon?

Zoals de andere ook schrijven is dat niet zo relevant als het gaat om de hoeveelheid benodigde mout. Daarvoor kun je de percentages van de storting aanhouden. Je moet uitkomen op het begin SG (vermeld als stamwortgehalte). Waar je op uitkomt is afhankelijk van het rendement dat haalt. Iets waar je altijd rekening mee moet houden als je een recept nabrouwt.

Voor de hopgifte valt op dat het alfazuurgehalte van de hopsoorten niet vermeld is. Wel de de uiteindelijke IBU-waarde. Met behulp van brouwsoftware kun je berekenen hoeveel hop je nodig hebt.

Offline Jaap W

• Vol lid
  • een tevreden bierdrinker is geen onruststoker
« Reactie #6 Gepost op: 01-02-2018 11:07 u »
Ik heb dat boek ook en er is mij verteld dat zijn recepten gebaseerd zijn op 5 gallon. Blijft de vraag zijn dat USA gallons of UK gallons. 1 USA gallon staat gelijk  aan 3,785... ltr., maar een 1 UK gallon staat gelijk aan 4,546... ltr.  :denken: Als je dus 5 USA gallons neemt kom je uit op ongeveer 18,9 ltr, maar als je UK gallons neemt kom je dus op ongeveer 22.7 ltr. en dat scheelt dus een dikke 4 ltr.  :brouwen: :biersmile: :proost:

Offline Nornan Б

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 01-02-2018 11:37 u »
Alle recepten gaan uit van een eindvolume van 6 us gallon = 22,73 literrrrrr

Ik heb deze info van iemand die de vraag gesteld had aan de schrijver zelf per mail.
Hij had dit antwoord terug gekregen.
Zoals een ieder schrijft heb je het inderdaad niet nodig. Maar wel leuk om te weten.

Offline Jaap W

• Vol lid
  • een tevreden bierdrinker is geen onruststoker
« Reactie #8 Gepost op: 01-02-2018 11:44 u »
Dus 6 US gallons is dus precies evenveel als 5 UK gallons.  :proost:

Tags: