Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Gist toevoegen na filteren  (gelezen 234 keer)

Offline sjors86

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Gist toevoegen na filteren
« Gepost op: 31-01-2018 16:28 u »
Ik ben momenteel 20 L cider aan het maken en wil 10 L sparkling maken en 10 L still.
Nu ben ik zo "dom" geweest om de 20 L door een filter te halen (Filterplaten Steriel 15 cm nr 000) deze is volgens mij zo fijn dat ook gist wordt gefilterd.
Als ik nu dus bottel en wil laten hergisten, zou ik opnieuw gist moeten toevoegen (en beetje suiker, want hij was inmiddels klaar met gisten). Kan dit zomaar of is dat slecht voor de smaak en hoeveel gist zal ik dan moeten toevoegen voor 10 L?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Esterenbrouw

• Senior lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Gist toevoegen na filteren
« Reactie #1 Gepost op: 31-01-2018 18:51 u »
Niet zeker dat je alle gist eruit hebt gefilterd, maar neem het zekere voor het onzekere.
Voor bier ongeveer 1 gram per 10 liter, neem F2 van Fermentis of CBC-1 van Lallemand.

Offline beermenke

• Super lid
  • Land: nl
  • Brouwerij De Sjravelaer
Re: Gist toevoegen na filteren
« Reactie #2 Gepost op: 31-01-2018 20:10 u »
Met steriel filteren heb je absoluut (wellicht bijna) alle gist er uit gefilterd. Toevoegen dus wil je nog bubbels krijgen.

Tags: