Aromahop gebruiken als bitterhop?

Gestart door Kassie, 30-01-2018 22:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kassie

Kan ik een aromahop, zoals Saaz, gebruiken als bitterhop?
Als ik maar genoeg gebruik om de gewenste IBU te krijgen dan kan dat toch geen kwaad? Enige nadeel is dat je dan meer nodig hebt?
Reden dat ik het vraag is dat ik morgen wil brouwen en alleen maar aromahoppen in de koelkast heb liggen ;D

Erwin Warners

Heb het wel eens gedaan en werd positief ontvangen.

PP

Citaat van: Kassie op 30-01-2018  22:47 uKan ik een aromahop, zoals Saaz, gebruiken als Bitterhop?
Als ik maar genoeg gebruik om de gewenste IBU te krijgen dan kan dat toch geen kwaad? Enige nadeel is dat je dan meer nodig hebt?
Reden dat ik het vraag is dat ik morgen wil. Rouwen en alleen maar aromahoppen in de koelkast heb liggen ;D

je idee is prima; aroma hop bevat uiteraard ook bitterstoffen en is daarnaast rijker aan aromastoffen.
Veel plezier met brouwen, groet, Paul

Jacques

Citaat van: Kassie op 30-01-2018  22:47 uKan ik een aromahop, zoals Saaz, gebruiken als Bitterhop?
Als ik maar genoeg gebruik om de gewenste IBU te krijgen dan kan dat toch geen kwaad? Enige nadeel is dat je dan meer nodig hebt?
Reden dat ik het vraag is dat ik morgen wil brouwen en alleen maar aromahoppen in de koelkast heb liggen ;D

Deze vraag is meerdere keren gesteld op dit forum.
Het is geen probleem. Wel kun je een wat grassige smaak krijgen door het bladgroen van de hopbellen.

Overigens is er eeuwen lang bier gebrouwen met alleen aromahop...

Dund

Het probleem met aromahop en met name ook Saaz is dat het over het algemeen niet heel bitter is zoals je al aangaf.

Wanneer je heel veel hop mee moet koken om aan je ibu te komen kan dit een groentesoep smaak geven. Het beste is om zo weinig mogelijk bitterhop te nemen met een hoog percentage.

De smaak voeg je later toe op het einde van de kook.

Magnum is een goede hop om mee te bitteren en dan Saaz om het mee af te maken.

RienP

Tja wat versta je onder bitterhop en aromahop. Veel Amerikaanse hopsoorten hebben naast veel aroma ook een hoog alfazuur gehalte en kun je dus prima als bitterhop gebruiken. Maar een beetje zonde om al die mooie aroma's grotendeels weg te koken.

Oxhead

Kan prima, sommige trappisten doen niet anders. :) Hoe meer hop hoe beter ook de schuimstabiliteit heb ik het idee.
Dus dat is een voordeel. Last van grassige bijsmaken heb ik zelf nog nooit gehad.
En ook de bitterhopgift geeft smaak.

brouwerwaldonk

Ik gebruik de hopbellen als filter om de eiwittrub te filteren en daarom gebruik ik enkel de aromahoppen Fuggles en Cascade om voldoende massa te hebben. Voor 42 liter wort gaat er een kleine 200 gr in de kookpan, daarnaast nog eens 100 gr als koudhop in de lagering. Voor mijn smaak voldoende bitter.

Kassie

Dank voor de reacties. Dus toch een risico dat het groentesoep wordt. We gaan het gewoon doen. Ik vind groentesoep ook heel lekker  :nut:
Misschien komt vandaag de post nog binnen met nieuwe hoppen, anders 100gr. Saaz op 15 liter.

Groet

seed7

Als je veel laag alfazuur hoppen gebruikt om voldoende bitter te bereiken krijg je ook meer tannines in je bier. Tannines zijn positief voor het mondgevoel maar als je er veel te veel van hebt wordt het "stroef", dat wil je ook weer niet. Voor 'normale' bieren is het gebruik van Saaz 3-5% alfazuur geen enkel probleem, een 70 IBU IPA zou ik er niet snel mee maken. (Hoewel ik al eens een 150 IBU (theoretisch) IPA met alleen EKG heb gebrouwen en het tot een van mijn smaakvolste bieren ooit reken)

Ingo

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.