Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Aromahop gebruiken als bitterhop?  (gelezen 953 keer)

Offline Kassie

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
  • eentje met de jas aan
Aromahop gebruiken als bitterhop?
« Gepost op: 30-01-2018 22:47 u »
Kan ik een aromahop, zoals Saaz, gebruiken als bitterhop?
Als ik maar genoeg gebruik om de gewenste IBU te krijgen dan kan dat toch geen kwaad? Enige nadeel is dat je dan meer nodig hebt?
Reden dat ik het vraag is dat ik morgen wil brouwen en alleen maar aromahoppen in de koelkast heb liggen ;D

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Erwin Warners

• Vol lid
  • Land: nl
  • De beste wijn is nog steeds geen bier
Re: Aromahop gebruiken als bitterhop?
« Reactie #1 Gepost op: 30-01-2018 23:03 u »
Heb het wel eens gedaan en werd positief ontvangen.

Offline PP

• Vol lid
« Reactie #2 Gepost op: 30-01-2018 23:05 u »
Kan ik een aromahop, zoals Saaz, gebruiken als Bitterhop?
Als ik maar genoeg gebruik om de gewenste IBU te krijgen dan kan dat toch geen kwaad? Enige nadeel is dat je dan meer nodig hebt?
Reden dat ik het vraag is dat ik morgen wil. Rouwen en alleen maar aromahoppen in de koelkast heb liggen ;D

je idee is prima; aroma hop bevat uiteraard ook bitterstoffen en is daarnaast rijker aan aromastoffen.
Veel plezier met brouwen, groet, Paul

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 30-01-2018 23:07 u »
Kan ik een aromahop, zoals Saaz, gebruiken als Bitterhop?
Reden dat ik het vraag is dat ik morgen wil brouwen en alleen maar aromahoppen in de koelkast heb liggen ;D

Deze vraag is meerdere keren gesteld op dit forum.
Het is geen probleem. Wel kun je een wat grassige smaak krijgen door het bladgroen van de hopbellen.

Overigens is er eeuwen lang bier gebrouwen met alleen aromahop...

Offline Dund

• Super lid
  • udenhoutse bierbrouwerij du fisturz
    • Udentse Fisturz Brouwerij
« Reactie #4 Gepost op: 30-01-2018 23:07 u »
Het probleem met aromahop en met name ook Saaz is dat het over het algemeen niet heel bitter is zoals je al aangaf.

Wanneer je heel veel hop mee moet koken om aan je ibu te komen kan dit een groentesoep smaak geven. Het beste is om zo weinig mogelijk bitterhop te nemen met een hoog percentage.

De smaak voeg je later toe op het einde van de kook.

Magnum is een goede hop om mee te bitteren en dan Saaz om het mee af te maken.

Offline RienP

• Super lid
  • Meer recept-ideeŽn dan tijd om te brouwen.
« Reactie #5 Gepost op: 30-01-2018 23:12 u »
Tja wat versta je onder bitterhop en aromahop. Veel Amerikaanse hopsoorten hebben naast veel aroma ook een hoog alfazuur gehalte en kun je dus prima als bitterhop gebruiken. Maar een beetje zonde om al die mooie aroma's grotendeels weg te koken.

Offline Oxhead

• Super lid
  • Elektriek fantastiek
« Reactie #6 Gepost op: 30-01-2018 23:15 u »
Kan prima, sommige trappisten doen niet anders. :) Hoe meer hop hoe beter ook de schuimstabiliteit heb ik het idee.
Dus dat is een voordeel. Last van grassige bijsmaken heb ik zelf nog nooit gehad.
En ook de bitterhopgift geeft smaak.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #7 Gepost op: 30-01-2018 23:19 u »
Ik gebruik de hopbellen als filter om de eiwittrub te filteren en daarom gebruik ik enkel de aromahoppen Fuggles en Cascade om voldoende massa te hebben. Voor 42 liter wort gaat er een kleine 200 gr in de kookpan, daarnaast nog eens 100 gr als koudhop in de lagering. Voor mijn smaak voldoende bitter.

Offline Kassie

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
  • eentje met de jas aan
« Reactie #8 Gepost op: 31-01-2018 10:22 u »
Dank voor de reacties. Dus toch een risico dat het groentesoep wordt. We gaan het gewoon doen. Ik vind groentesoep ook heel lekker  :nut:
Misschien komt vandaag de post nog binnen met nieuwe hoppen, anders 100gr. Saaz op 15 liter.

Groet

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #9 Gepost op: 31-01-2018 10:38 u »
Als je veel laag alfazuur hoppen gebruikt om voldoende bitter te bereiken krijg je ook meer tannines in je bier. Tannines zijn positief voor het mondgevoel maar als je er veel te veel van hebt wordt het "stroef", dat wil je ook weer niet. Voor 'normale' bieren is het gebruik van Saaz 3-5% alfazuur geen enkel probleem, een 70 IBU IPA zou ik er niet snel mee maken. (Hoewel ik al eens een 150 IBU (theoretisch) IPA met alleen EKG heb gebrouwen en het tot een van mijn smaakvolste bieren ooit reken)

Ingo

Tags: