Opvallend hoge vergisting W34/70

Gestart door JamMasterJustin, 08-01-2018 21:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JamMasterJustin

Ik heb voor een Meibock

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35717.0.html

gebruik gemaakt van w34/70. Ik heb drie zakjes droog geent op 24 liter. Start SG was 1,070. Na het brouwen zag het er zo uit:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptKachel Meibock
Brouwdatum28-12-2017
BierstijlMeibock en Blonde bock
Volume24,0 l
Begin SG1,070 SG
Eind SG1,007 SG
Schijnbare vergistingsgraad90,0%
Alcoholgehalte8,2 vol.%
Berekende kleur (Morey)22 EBC
Berekende bitterheid (Rager)40 IBU
Brouwzaalrendement82,3 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
23,00 lWater uit Zutphen
11,43 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,50 kgPilsmoutDingemans3 EBC65,8 %
1,64 kgMünchenermoutDingemans15 EBC23,9 %
0,70 kgCara-amberWeyermann70 EBC10,2 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.45 min.3,4 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.10 min.3,4 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
22,0 gMagnumbellen10,7%first wort hop30,8 IBU
11,0 gVictoriapellets13,0%20 min.6,3 IBU
11,0 gVictoriapellets13,0%5 min.3,1 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
8,20 gWyeast gistvoedinganderskoken

Gist
HoeveelheidNaamType
34,5 gSaflager Lager (W-34/70)ondergist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting13,5 °C
Max. temp. hoofdvergisting14,5 °C
Eind temp. hoofdvergisting18,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,014 SG
Schijnbare vergistingsgraad80,0%
Start nagisting04-01-2018
Temp. nagisting18,0 °C
Temp. lagering0,0 °C

Vergisting eerste week voor de duur van een week van begonnen bij 13,5 graden en omhoog gebracht naar 14,5 graden. Op 14,5 graden heeft hij ongeveer 3 dagen gestaan. Daarna was de vergisting al behoorlijk gezakt, waardoor ik dacht om de temperatuur voor de laatste zet ter verhogen naar 18 graden. Daarop staat hij nu 3,5 dag. Volgens mijn refractometer is het aantal Brix nu 7,9 wat zou corresponderen met een eind SG van 1,007. Dat is dus een SVG van 90%.

Volgens de site van Saflager

http://www.fermentis.com/wp-content/uploads/2015/12/Saflager-W-3470-en.pdf

is een SVG van 83% voorgeschreven. Dan zit ik dus maar liefst 7% hoger...! mijn Meibock zit nu al op 8,2%  :nut: en dan moet ik nog bottelen. Smaak is overigens goed!

Delen jullie deze ervaring?

ps. ik vraag mij af of die gistvoeding wel klopt. Volgens mij heb ik 'maar' 2,5 gram toegevoegd... Maar volgens recept dus dit.

TymonK

Ik zit met deze gist meestal rond de 80-85%
Maar dan wel met vergistings temperaturen van 8-10 graden....

Brouwers

Is vrij hoog inderdaad, maar kijk niet vreemd op als de brix waarde straks weer gaat stijgen. Mijn ervaring is dat die einde gisting op zijn laagste punt staat waarna hij weer iets stijgt. Altijd gedacht dat het aan de gist lag die nog in suspensie zit.

jaapz

Heb je dit recept al eens eerder gemaakt? Grootste deel van je maisch is op een aardig lage temperatuur, wat een zeer goed vergistbaar wort oplevert. Daarnaast laat je de gist lekker hoog in de temperatuur komen wat ook vaak helpt met het vergisten van die laatste paar puntjes extra SG.

EDIT: trouwens die SVG is maar een richtlijn gebaseerd op hun standaard wort waar ze al hun gisten in testen. Behalve om gisten onderling te vergelijken (voor 1 merk zelfs, geloof ik) is het verder niet een heel super nuttig getal.

JamMasterJustin

Nope, ik heb dit recept niet eerder gemaakt. Opgesteld, advies gevraagd, aangepast en gebrouwen :)

biking rebel

De waarde van de fabrikant is een richtlijn, zoals gezegd op basis van een basiswort. Je hebt nu de schijnbare vergistingsgraad berekend. Doordat er alcohol is aangemaakt (en nog wat andere stoffen) dien je je SG meting nog te corrigeren om tot de werkelijke vergistingsgraad te komen (ook dit is weer een benadering, niet exact) Hier kun je meer informatie hierover vinden:
http://www.dekoperentsjettel.nl/pdf/originele/2011/april/vergistingsgraad_deel01.pdf

Gezien jou gemeten eind SG zit je op bijna 73% werkelijke vergistingsgraad en schijnbare vergistingsgraad van 90%.  Opzich niet gek om 7% af te wijken van de opgegeven SVG van de fabrikant. De metingen die je doet worden beïnvloed na vergisting door allerlei aangemaakte stoffen zoals alcohol.

Erwin Warners

Volgens mij gaat het fout bij de refractometer, deze kun je bij mijn weten niet gebruiken zodra de vergisting is gestart.
Deze geven alleen een goede waarde van het wort en niet zodra er alcohol is gevormd. Je het SG meten met zo'n soort dobber.
Echter de vergisting met dit gist doet het zeker goed is ook mijn ervaring.

JamMasterJustin

Je kunt de refractometer wel gebruiken tijdens de vergisting. Het enige euvel is dat je de waarde die de refractometer aangeeft moet omrekenen

Je kunt googlen op "refractometer fermentation correction"

hobbybob

Ik weet niet hoe je het berekend hebt maar ik kom op heel andere getallen:




Hierbij een handig adresje:

https://www.brewersfriend.com/refractometer-calculator/

Erwin Warners


JamMasterJustin

Citaat van: hobbybob op 31-01-2018  08:26 uIk weet niet hoe je het berekend hebt maar ik kom op heel andere getallen:




Hierbij een handig adresje:

https://www.brewersfriend.com/refractometer-calculator/

Dat is apart. Die van nothernbrewer geeft een andere uitkomst. Zal wel met het wort Correction Factor te maken hebben

Jacques

Citaat van: JamMasterJustin op 31-01-2018  21:06 uDat is apart. Die van nothernbrewer geeft een andere uitkomst. Zal wel met het wort Correction Factor te maken hebben

Er zijn heel veel rekentools. Zelf gebruik ik tot volle tevredenheid de rekentools van forumlid Hans Halberstadt. Vergelijkingen met een hydrometer hebben laten zien dat de uitkomsten heel dicht bij elkaar liggen.
De tool van Hans geeft een begin SG van 1071 en een eind SG van 1006. 8,4% vol alcohol.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.