Nieuwe Stout - graag op of aanmerkingen op het recept

Gestart door snowdog2006, 30-01-2018 22:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

snowdog2006

Hallo allen,
Ik wil graag binnenkort deze stout brouwen. Na veel te lezen ben ik tot bovenstaande mout- hop samenstelling gekomen.
Veel wat ik las had te maken over het zoeken naar een goede opbouw/gelaagdheid van de moutstort en ik dacht dit te bereiken door een combi van pale, cara 120, brown, pale chocolate en geroosterde gerst. De special B had ik er ook bij staan omdat ik deze nog had liggen. Vraag me af of deze smaak überhaupt nog iets toevoegt en denk er over na om deze eruit te halen. De geroosterde gerst wil ik alleen de laatste 10 minuten mee maischen.

Ik heb de Wyeast gist opgestart met 1.5 liter moutextract. Deze heeft bijna 20 uur op de roerder gestaan en is nu aan het bezinken.

Ik hoor graag jullie tips op of aanmerkingen.

Bedankt!


BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk6
Naam receptBad as hell
Brouwdatum09-01-2018
BierstijlPorter (Brown)
Volume22,0 l
Begin SG1,056 SG
Berekende kleur (Morey)109 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)31 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,02 kgPale Ale moutDingemans7 EBC49,5 %
1,22 kgCara 120Dingemans120 EBC20,0 %
0,92 kgBrown moutThomas Fawcett and Sons150 EBC15,0 %
0,21 kgGeroosterde gerstThomas Fawcett and Sons1200 EBC3,5 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.15 min.3,6 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.40 min.3,6 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,6 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
56,0 gE.K. Goldingbellen4,2%75 min.26,4 IBU
30,2 gWillamettebellen6,5%5 min.4,2 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1,5 l starterDanny's Favorite 50 (1450)bovengist


Markiej87

Voor de volgende keer hoef je de gist in ieder geval niet op te kweken, mits die vers is.

snowdog2006

Hey Markie,

Bedankt voor je antwoord. De productiedatum was november 2017 vd Wyeast smackpack, dus ik dacht ik heb minimaal 2/3 dagen nodig voor het opbollen. Maar na het smacken stond hij al binnen 1 dag bol. Toen in de koelkast gelegd.

Ik had bij mr malty uitgerekend wat ik nodig had qua gist. Bij 1,058 en 22 liter had ik met een magneetroerder:


- vials or packs needed without started: 2.4
- vials or packs needed with starter: 1
- liters of starter required : 1.08

Bij BrouwHulp op de vergisting tab werd het veld 'aantal cellen' groen vanaf  1 Liter Starter stap 1. Ik dacht ik doe iets extra's en doe nog 0.5 L erbij dus totaal starter is 1.5 L.

Dit moet toch goed gaan? Of denk je, ja dat kan ook prima, maar je had net zo goed alleen het smackpack er bij kunnen gooien?

Haagse Wouter

Meer gist is alleen maar handig. Zolang het niet te zot wordt gist je bier beter uit en gaat het sneller.

Recept ziet er degelijk uit! Geen idee of het just in de stijl is, maar wordt sowieso lekker.

haicoterbeek

Citaat van: snowdog2006 op 30-01-2018  22:26 uHallo allen,
Ik wil graag binnenkort deze stout brouwen. Na veel te lezen ben ik tot bovenstaande mout- hop samenstelling gekomen.
Veel wat ik las had te maken over het zoeken naar een goede opbouw/gelaagdheid van de moutstort en ik dacht dit te bereiken door een combi van pale, cara 120, brown, pale chocolate en geroosterde gerst. De special B had ik er ook bij staan omdat ik deze nog had liggen. Vraag me af of deze smaak überhaupt nog iets toevoegt en denk er over na om deze eruit te halen. De geroosterde gerst wil ik alleen de laatste 10 minuten mee maischen.

Ik heb de Wyeast gist opgestart met 1.5 liter moutextract. Deze heeft bijna 20 uur op de roerder gestaan en is nu aan het bezinken.

Ik hoor graag jullie tips op of aanmerkingen.

Bedankt!


BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk6
Naam receptBad as hell
Brouwdatum09-01-2018
BierstijlPorter (Brown)
Volume22,0 l
Begin SG1,056 SG
Berekende kleur (Morey)109 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)31 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,02 kgPale Ale moutDingemans7 EBC49,5 %
1,22 kgCara 120Dingemans120 EBC20,0 %
0,92 kgBrown moutThomas Fawcett and Sons150 EBC15,0 %
0,49 kgSpecial BDingemans350 EBC8,0 %
0,24 kgPale Chocolate moutThomas Fawcett and Sons525 EBC4,0 %
0,21 kgGeroosterde gerstThomas Fawcett and Sons1200 EBC3,5 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.15 min.3,6 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.40 min.3,6 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,6 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
56,0 gE.K. Goldingbellen4,2%75 min.26,4 IBU
30,2 gWillamettebellen6,5%5 min.4,2 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1,5 l starterDanny's Favorite 50 (1450)bovengist


Voor deze hoeveelheid (22 liter) zou ik ook geen giststarter maken. 1 zakje korrelgist zou hier al voldoende zijn geweest (mits voldoende belucht). Het eerste wat gistcellen gaan doen zodra er voldoende voer is en zuurstof, is vermenigvuldigen!

snowdog2006

Bedankt allen voor de info!

Ik heb sowieso nog 2 zakjes US-05 liggen. Dus die kan ik evt altijd nog gebruiken (1 zakje). Ik wilde alleen het proces van vloeibaar (en dan niet simpelweg smacken en erbij gooien, maar incl giststarter) onder de knie krijgen. Dit had misschien beter gekund bij een wat zwaarder bier. Maar goed ik zag vanmorgen in de koelkast dat er zich al een aardige laag gist had gezet. Dus ben benieuwd!

De Denny Favorite heeft alleen een SVG van
74 - 76
ATTENUATION

Niet extreem hoge vergistingsgraad volgens mij, denk dat ik daarom het maischschema iets meer richting de beta amylase verschuif omdat ik anders bang ben dat ik een heel vol bier (grote 'hap' bij elke slok) krijg. Vooral met veel donkere mouten.

snowdog2006

Citaat van: Haagse Wouter op 31-01-2018  23:35 uRecept ziet er degelijk uit! Geen idee of het just in de stijl is, maar wordt sowieso lekker.

Als ik kijk op de BKG website http://www.bierkeurmeestersgilde.nl/_private/BKG%20Biertypen.pdf staat er bij Klasse B:

De bieren in klasse B zijn donker van kleur (vanaf 30 EBC) en hebben een begin SG van 1059 of lager. Biertypen
gemerkt met een sterretje (*) kunnen een begin SG hebben van 1060 of hoger.

Dan zou dit bier toch daarin vallen?

Want ik noem mijn recept een stout (ook al staat er een brown porter in BrouwHulp kon geen stout kiezen dacht ik) gezien de geroosterde mout. Maar ik zie op de lijst van het BKG alleen:

- irish dry stout
- milk stout
- oatmeal stout
- export stout

Wat/waaronder valt dan een stout? Er zit nl geen haver in of lactose. Het is ook geen irish dry. En ook geen export stout vlg mij want daar staat bij : Een Export Stout is een zoetere, zware versie van een Irish Dry Stout (klasse B).





Jacques

Citaat van: snowdog2006 op 01-02-2018  11:17 uAls ik kijk op de BKG website http://www.bierkeurmeestersgilde.nl/_private/BKG%20Biertypen.pdf staat er bij Klasse B:

De bieren in klasse B zijn donker van kleur (vanaf 30 EBC) en hebben een begin SG van 1059 of lager. Biertypen
gemerkt met een sterretje (*) kunnen een begin SG hebben van 1060 of hoger.

Je kunt ook kijken op de pagina http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=biertypen:biertypen_omschrijvingen

snowdog2006

Bedankt Jacques, alleen hier staat ook geen stout vermeldt. Alleen de irish dry stout, milk stout, oatmeal stout en export stout. Dus dan weet ik het nog niet echt waarom er geen stout vermeldt wordt. Er staat bv wel een porter.

Ik heb trouwens het maischschema aangepast. Meer Beta amylase en minder alfa amylase.

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.35 min.3,6 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.20 min.3,6 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,6 l/kg


Brouwers

Citaat van: snowdog2006 op 01-02-2018  21:32 uBedankt Jacques, alleen hier staat ook geen stout vermeldt. Alleen de irish dry stout, milk stout, oatmeal stout en export stout. Dus dan weet ik het nog niet echt waarom er geen stout vermeldt wordt. Er staat bv wel een porter.
Misschien omdat er geen stijl bestaat met de naam stout. Er zijn vele typen stouts waaronder dus die je noemt maar ook bv de russian imperial stout. Als je de biertypegids van de bjcp op na slaat zul je zelfs nog meer stijlen vinden.
En geroosterde gerst maakt het bier geen stout. En waar de stout begint en de porter ophoudt is een vage grens die niet in 1 ingredient te vangen want je hebt bv porters met geroosterde gerst en stouts met chocomout etc... Enige ingrediënt waar je wel van zeggen dat iets dat zeker in een porter zit is crystal/caramout, mjs daar staat dan weer tegenover dat een RIS dat ook bevat. En dan wordt het ook soms nog eens toegevoegd in de andere stouts. :weetniet:
Als ik jou recept bekijk vind ik het geen stout worden. Veel te veel caramout. Dit geeft body en karamel/toffee wat kenmerkend zijn voor een porter. Wat mij betreft gewoon een brown porter of zelfs een robust porter.


Jacques

Citaat van: snowdog2006 op 01-02-2018  21:32 uBedankt Jacques, alleen hier staat ook geen stout vermeldt. Alleen de irish dry stout, milk stout, oatmeal stout en export stout. Dus dan weet ik het nog niet echt waarom er geen stout vermeldt wordt. Er staat bv wel een porter.

Stout is de verzamelnaam van de verschillende stoutsoorten die genoemd zijn.

Met een stout kun je verschillende kanten op. Hier in Nederland verstaan we in de regel onder een stout een bier dat tussen een dry stout en een export stout in zit.

snowdog2006

Bedankt voor de antwoorden!

Vandaag gebrouwen.

Alleen weet ik niet wat er precies is mis gegaan. Maar ipv 1,058 (eind kook BrouwHulp) kwam ik met hetzelfde volume 22 op 1,076 (hydrometer) uit. Dit heb ik nog niet eerder gehad... Ik denk dat mijn brouwzaalrendement iets te laag staat. Ook al staat hij op 75%. 
Ik kwam einde maisch op 1.072 uit. Start kook zou 1.048 moeten zijn en einde kook 1,058. Na 30 min koken had ik al 1,052 op mijn refractometer.
Ik ben nu maar voor de zekerheid overgegaan op de US-05 (1.5 zakje). Durfde het niet aan met de vloeibare gist omdat ik dacht dat het te weinig gistcellen had.

Jacques

Je bent uitgekomen op een sterkte van een export stout. Niets mis mee...

snowdog2006

Bedankt voor de geruststellende woorden Jacques:) Was beetje 'bezorgd' omdat ik maar liefst 18 SG punten over mijn recept heen ging bij het begin SG.
Maar ik ga het zien.

snowdog2006

1 vraag: Wat wordt bedoeld met SG laatste afloop (bij mijn installatie)?

Ik maisch en kook in een rvs pan. Ik schep de maisch over naar een filteremmer. RVS pan spoel ik schoon en zet ik onder de filteremmer. Filteremmer heeft een kraantje met een slang die ik weer in de maisch/kookketel leg. Het wort wat uit die slang komt lopen, dat is toch de laatste afloop?




beermenke

Laatste afloop: nadat je al het spoelwater hebt toegevoegd spoel je dus je laatste suikers uit je maisch. Je schept je maisch over en voegt dan je spoelwater toe? Op het einde komt dus spoelwater met weinig of geen suikers meer. Tijdig beginnen met meten zodat je weet welk sg naar je kookketel gaat. Ik voeg ruim spoelwater toe en stop met spoelen tot volume bereikt of weinig sg. Meten dus

Neetje

Citaat van: snowdog2006 op 04-02-2018  14:56 u1 vraag: Wat wordt bedoeld met SG laatste afloop (bij mijn installatie)?
......
Het wort wat uit die slang komt lopen, dat is toch de laatste afloop?

De laatste druppels na het spoelen voordat ze in kookpan vallen. Deze zit meestal tussen de 1.005 en 1.015.

snowdog2006

Citaat van: beermenke op 04-02-2018  19:12 uLaatste afloop: nadat je al het spoelwater hebt toegevoegd spoel je dus je laatste suikers uit je maisch. Je schept je maisch over en voegt dan je spoelwater toe? Op het einde komt dus spoelwater met weinig of geen suikers meer. Tijdig beginnen met meten zodat je weet welk sg naar je kookketel gaat. Ik voeg ruim spoelwater toe en stop met spoelen tot volume bereikt of weinig sg. Meten dus

Inderdaad, ik schep de maisch over vanuit de maischketel naar mijn aparte filteremmer.

Ah, dus als ik jouw antwoord en die van @Neetje goed begrijp moet ik dus voor mijn brouwinstallatie/setup het SG meten in mijn filteremmer. Hier ligt dus de maisch in en hier voeg ik het spoelwater steeds stapsgewijs toe. Als ik het laatste spoelwater heb toegevoegd  (in mijn geval was het 14L wat BrouwHulp aangaf) meet ik het SG in mijn filteremmer en dat is dan de SG laatste afloop. Dat zit dus meestal tussen de 1005 en 1015 wat jij zegt Neetje.
Dit klopt toch?

Daar lette ik nooit op. Na de aangegeven hoeveelheid spoelwater liep ik het kraantje door tot het gewenste volume voor koken.
Op deze waarde lette ik altijd:

SG Eind Maisch
Gepland Start SG koken [1,048]
Gepland Eind SG koken [1058]

Met bovenstaande waarde meten lukte het mij altijd om goed uit te komen. Wat voegt die SG laatste afloop toe, vraag ik mij nu af...? :weetniet:

snowdog2006

Inmiddels zijn we 2.5 week verder het SG is gedaald tot 1.027.  (begin SG=1,074) Dit zou een SVG inhouden van 63%. Ik heb inmiddels het vat al gezwenkt. De temperatuur is al verhoogd. Langzaam van 18 naar 20 graden tijdens de hoofdvergisting. Bij het overhevelen na 7 dagen langzaam naar 22 graden waar hij nog steeds op staat. Vergisting gebeurt temperatuur gecontroleerd.

Mijn vraag: zou het kunnen door het gebruik van deze donkere mouten of het % donkere mout storting (gezien het extractgehalte) dat de SVG zo laag ligt? 16.5 gram US-05 is toegevoegd. Weet niet of deze te oud was eerlijk gezegd.

jaapz

Ik snap niet waarom dit niemand anders opgevallen is, maar 20% Cara 120 is toch wel heel veel? Kan me wel voorstellen dat daar niet al te veel van doorgist (dextrines e.d.).

snowdog2006

Ik heb eerder een bier gebrouwen met 15% Cara 120 en geen problemen. Vraag het mij meer af in combinatie met die andere donkere mouten..50,5% vd storting is min 120 EBC. Icm met dit maischschema, misschien nu toch te lang alfa-amylase gedaan. Althans dat is wat ik denk/vermoed en daardoor dus vraag :)...?

pcd1956

Ik ben een beginnend hobbybrouwer en lees veel recepten. Maar bij de recepten zie ik vaak niet op welke temperatuur je kookt.( het gedeelte waarin de hop in delen meegekookt moet worden.) Zie wel dat het vaak 80 tot 90 minuten is. Maar welke temperatuur kook je ? Is dat dan ook standaard voor het koken ?

jaapz

Citaat van: pcd1956 op 23-02-2018  09:42 uIk ben een beginnend hobbybrouwer en lees veel recepten. Maar bij de recepten zie ik vaak niet op welke temperatuur je kookt.( het gedeelte waarin de hop in delen meegekookt moet worden.) Zie wel dat het vaak 80 tot 90 minuten is. Maar welke temperatuur kook je ? Is dat dan ook standaard voor het koken ?

De bedoeling is dat je het wort tot het kookpunt brengt, bij water is dat 100 graden celsius ;) Dat is bij elk recept hetzelfde. Ik denk dat jij koken als in "voedselbereiden" en koken als in het punt waarop water van vloeistoffase naar gasfase gaat door elkaar haalt.

pcd1956

Ben sinds kort in bezit easybrew 30 en ga deze week mijn eerste bier daarin maken dus was benieuwd naar de kooktemperatuur. Heb voorheen in een hele grote pan bij andere hobbybrouwer gebrouwen en kookten wij op ruim 90 graden.

jaapz

Dan zit je of op grote hoogte, of je temperatuursensor wijkt flink af. Heb je het dan over een goede "rollende" kook?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.