Gehopt vloeibaar moutextract als starter

Gestart door Biertje1985, 30-01-2018 18:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Biertje1985

Ongeveer een jaar geleden kreeg ik bij mijn Fastferment een blik Brewferm Amborix voeibaar moutextract cadeau.
Aardig, maar daar ga ik geen bier mee brouwen omdat ik volmout brouw.

Nu is de houdbaarheidsdatum bijna verlopen en heb ik het volgende gedaan.

Blik open gemaakt en het moutextract (1.5 liter) verdeeld in 7 porties van 200 gram (100 g verlies)
Dit zou per portie dus uitkomen op 1 liter wort met een SG van 1060. (Volgens beschrijving.)
De porties in plastic bakjes heb ik ingevroren om de houdbaarheid te verlengen.

Als ik dan dus 200 gram verdeel op 1.5 liter dan heb ik een SG van 1040 wat gewenst is voor een gist starter.
Ik denk dat dit wel gaat werken.

Dus als er mensen zijn die ook nog (gratis)blikken gehopt moutextract over hebben dan zou je dat dus kunnen verdelen voor je starters.

Moutextractpoeder werkte natuurlijk ook prima, maar ik zie wel als nadeel dat moutextractpoeder zo ongelofelijk hygroscopisch is dat het bewaren lastig is in mijn beleving.


Als de gist deze week binnen komt ga ik een starter maken en dan ga ik er achter komen of dit een goed idee was.

 :proost:


broeder

Citaat van: Biertje1985 op 30-01-2018  18:10 uMoutextractpoeder werkte natuurlijk ook prima, maar ik zie wel als nadeel dat moutextractpoeder zo ongelofelijk hygroscopisch is dat het bewaren lastig is in mijn beleving.
 

Hoi,
ik gebruik moutextractpoeder en heb geen problemen met het hygroscopisch zijn.
Mijn volgorde:
- weeg eerst de poeder af
- sluit de zak met zo weinig mogelijk lucht erin af
- deze zak gaat in andere zak en wordt vacuum getrokken.
- voorraad zakken in afsluitbare moutemmer
- dan pas met water gaan werken
...gaat prima

Natuurlijk slim om je blikvoorraad op jouw manier alsnog te kunnen gebruiken.

groet,
broeder Willem

mbroek

Tegenwoordig brouw ik snel startersvloeistof (uurtje werk), of als ik het makkelijk wil doen dan gebruik ik Horizon moutstroop.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.