Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Mini-installatie (voor tests)  (gelezen 1852 keer)

Thamerdal en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Underdike

• Super lid
  • Land: nl
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
Mini-installatie (voor tests)
« Gepost op: 29-01-2018 21:50 u »
Hoi allemaal, ik heb een vraagstuk waar ik graag jullie mening over hoor.

Wij brouwen met z’n zessen, dus hebben we een installatie bij elkaar geknutseld waar we ergens tussen de 55 en 80 liter per keer kunnen halen... dus minimaal een krat de man.
De installatie bestaat uit een 60 graden waterpunt, een op gas verwarmde pan met zeef onderin (we spoelen met 90 graden water na), en een op eigen brander verwarmde kookpan met hopspider & dompel-koeler.
Ons rendement hangt momenteel rond de 90%.

Nou wil ik een kleine testopstelling gaan knutselen, waarbij ik bijvoorbeeld batches van hooguit 5 liter kan brouwen... om recepten uit te proberen in het klein, en waarop ik in het klein ook variaties kan uitproberen (meerdere gisten/hoppen... Of gewoon experimentele recepten eerst klein doen voordat ik er 7 kratten van ga ‘gokken’).
Ik zat eerst te denken daar in mijn keuken een kleine BIAB voor te maken, maar ik denk dat ik dan minder rendement en minder ‘volle’ smaak ga krijgen, omdat het met biab moeilijker goed spoelen is...

Hebben jullie een idee hoe ik zo’n mini-installatie goedkoop in elkaar zet, op zo’n manier dat ik wel ongeveer hetzelfde systeem en rendement kan aanhouden?

Ik hoop dat jullie opties zien die ik nu over het hoofd zie!
Gr,
Paul

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Neetje

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • De elektrische brouwer
Re: Mini-installatie (voor tests)
« Reactie #1 Gepost op: 29-01-2018 22:01 u »
Alles kopiëren in kleinere uitvoering. Mooie uitdaging.

Heb zelf een kleine "proef" uitvoering met 10 liter koelbox (met hevelfilter). Ook heb ik een sodakeg van 10 liter met ingebouwd filter en kraantje. Spelen met waterkoker of weckketel. Koken in 20 liter sodakeg (opengeslepen voor max 14 liter).
Werkt perfect.

Offline JamMasterJustin

• Senior lid
  • Niets hoeft, paarden wel
« Reactie #2 Gepost op: 29-01-2018 22:01 u »
Ik heb toevallig recent tegelijkertijd BIAB en met een Grainfather gebrouwen. Het rendement na spoelen was niet schrikbarend verschillend (BIAB iets lager). Qua eenvoud en kosten is BIAB het meest eenvoudig (maar als je bijvoorbeeld al ketels en een filterheks hebt is het een ander verhaal)

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #3 Gepost op: 29-01-2018 22:13 u »
Als ik het inderdaad thuis in de keuken wil doen, zit ik vast aan mijn inductiekookplaat... En moet ik dus pannen gebruiken met een goede vlakker bodem. Dus dat betekent dat ik geen sodakeg kan verwarmen (tenzij ‘au bain marie’).
Ik had al gedacht aan een koelbox, maar dan zit ik in de problemen met mijn maischschema... we doen nooit éénstapsmaisch, maar altijd ‘n 55-62-72-90 schema.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 29-01-2018 22:23 u »
Als ik het inderdaad thuis in de keuken wil doen, zit ik vast aan mijn inductiekookplaat... En moet ik dus pannen gebruiken met een goede vlakker bodem. Dus dat betekent dat ik geen sodakeg kan verwarmen (tenzij ‘au bain marie’).
Ik had al gedacht aan een koelbox, maar dan zit ik in de problemen met mijn maischschema... we doen nooit éénstapsmaisch, maar altijd ‘n 55-62-72-90 schema.

Doe hier alles elektrisch met inductieplaatjes - elektrische kookketels - dompelaars.
Ik kook bv in een sodakeg 10 liter. Verwarmt als een speer met 2000 Watt dompelelement. Zodra kookpunt is bereikt regel ik her vermogen terug naar 23%.
Ook alle maischschema's kan ik maken in sodakeg en koelbox.

Online seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #5 Gepost op: 30-01-2018 09:04 u »
Gewoon met 8-10 liter spoeppannetjes (Blokker, Kwantum). Voor het maischen zou het ideaal zijn als je een hoge 10 liter pan kunt vinden met een kleine diameter, zodat je nog iets aan filterbedhoogte over houdt. Hier een prijzige met 24 cm diameter.

Ingo

Offline tdp

• Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #6 Gepost op: 30-01-2018 09:21 u »
Gebruik zelf soms mijn soeppan van 9 liter, met een hopzak als 'BIAB'. Ik til deze in een zeef en met een pannenrekje eronder kan ik dan spoelen. Filmpje ter inspiratie:

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #7 Gepost op: 30-01-2018 09:36 u »
Gebruik zelf soms mijn soeppan van 9 liter, met een hopzak als 'BIAB'. Ik til deze in een zeef en met een pannenrekje eronder kan ik dan spoelen. Filmpje ter inspiratie:

Da’s simpel en doeltreffend :groots:
Dat zou zomaar kunnen werken hierzo, en ik heb alles al in huis ervoor!
Dank je wel, die ga ik zeker uitproberen!

Offline mbroek

• Super lid
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
« Reactie #8 Gepost op: 30-01-2018 10:22 u »
Ik doe het ongeveer hetzelfde als tdp, ik gebruik alleen een "echte" BIAB zak (veel te groot) en leg een filterbodem onderin de pan tegen het aanbranden van de zak. Spoelen doe ik door de zak in een zeef te zetten boven een andere pan. Mijn pan is 6 liter.

Offline hobbybob

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #9 Gepost op: 30-01-2018 11:29 u »
5 á 6 ltr? Als je er rekening mee houdt dat: "Hoe kleiner het brouwsel, hoe groter de foutmarge" Is er niets aan de hand.

Mijn "gewone" installatie is  circa 35 ltr >SG 1080 en circa 45 ltr <SG 1080.

Kleinere batches brouw ik, of:

- mbv mijn "action" koelbox 35 ltr ---> 15 tot 30 ltr afhangende het SG
 - mbv mijn water/glühwein koker 25 ltr ---> 10 tot 18 ltr afhangende het SG

Offline mbroek

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 30-01-2018 20:20 u »
5 á 6 ltr? Als je er rekening mee houdt dat: "Hoe kleiner het brouwsel, hoe groter de foutmarge" Is er niets aan de hand.

Nauwkeurig wegen, dan vallen de fouten wel mee. Een kleine weegschaal met 2 cijfers achter de komma is wel een must.

Grootste nadeel, als het wel een geslaagde test was dan is het te snel op. Maar dan ben je wel gemotiveerd om het "normaal" over te doen.

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #11 Gepost op: 31-01-2018 15:44 u »
Nauwkeurig wegen, dan vallen de fouten wel mee. Een kleine weegschaal met 2 cijfers achter de komma is wel een must.
Grootste nadeel, als het wel een geslaagde test was dan is het te snel op. Maar dan ben je wel gemotiveerd om het "normaal" over te doen.
Ik heb zowel per gram als per 2 decimalen achter de komma weegschalen in huis, dus dat komt goed 👍

Ik snap dat er snel tekort is van geslaagde brouwsels, maar ik zie het probleem precies andersom.
Ik zoek een manier om dingen uit te proberen voordat ik met 7 kratten slecht bier zit... ik brouw het daarna graag nogmaals in het groot.
We brouwen plm. 1x per maand in het groot, dus dit betekent dat ik 2 of 3 maal per maand kan uitproberen... en misschien ook leuk voor verschillende recepten inzetten voor wedstrijden.

Ik heb gisteren boodschappen gedaan. Morgen eerste keer proberen, ik maisch 10 liter, en splits die in 2 batches red ale, die ik apart kook met verschillende hopsoorten. Kijken welke het lekkerst uitvalt.

Offline mbroek

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 31-01-2018 17:47 u »
Ik ben net klaar met, heel toevallig, een Red Ale. Half twaalf de pan opgezet, en om 4 uur de fles in de gistkast gezet. Omdat ik iedere keer nog iets aan het veranderen was had dat gevolgen voor mijn rendement. Maar ik houd de methode van vandaag wel verder aan. Het rendement volgens BrouwHulp kwam op 78%

BIAB zonder pomp (ik heb het ook eens op de RIMS manier gedaan) daarna de zak spoelen in een vergiet boven een andere ruime pan, en dan dat erbij voegen. Dit dan zo uitgerekend dat de kookpan weer vol zit tot de rand. Opletten dus als je de kook bereikt. Ik kook 75 minuten en de eerste hoppen gaan er pas na een kwartier in, anders wordt het alsnog een kliederboel.

Voor het hevelen naar de gistfles gebruik ik een klein zelf aanzuigend pompje met een PWM regeling en pomp heel rustig het wort over. https://www.banggood.com/Mini-12V-Priming-Diaphragm-Pump-Water-Pump-Spray-Motor-for-Water-Dispenser-WS-p-994431.html

Prima te doen dus die kleine testjes en volgens mij ook daarna gewoon op je gewone installatie te brouwen.

Temperatuur regelen tijdens maischen is wel wat lastiger, dat is even wennen.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #13 Gepost op: 31-01-2018 19:17 u »
Ik heb zowel per gram als per 2 decimalen achter de komma weegschalen in huis, dus dat komt goed 👍

Ik snap dat er snel tekort is van geslaagde brouwsels, maar ik zie het probleem precies andersom.
Ik zoek een manier om dingen uit te proberen voordat ik met 7 kratten slecht bier zit... ik brouw het daarna graag nogmaals in het groot.
We brouwen plm. 1x per maand in het groot, dus dit betekent dat ik 2 of 3 maal per maand kan uitproberen... en misschien ook leuk voor verschillende recepten inzetten voor wedstrijden.

Ik heb gisteren boodschappen gedaan. Morgen eerste keer proberen, ik maisch 10 liter, en splits die in 2 batches red ale, die ik apart kook met verschillende hopsoorten. Kijken welke het lekkerst uitvalt.

Ik begrijp niet dat het zo moeilijk is een recept neer te zetten dat je in 1 keer groot durft te brouwen. Al dat gepruts met die paar liter, gaat het grotere brouwsel niet helpen. Opschalen werkt meestal niet. En met een beetje gerichte kennis is het niet moeilijk om direct 'groot' te gaan.

ik wil je een cursus bierreceptontwikkelen geven. Ook voor meerderen hier op het forum. Dan kan je zo aan de slag met normale volumes. Laat eens horen of hier behoefte aan is. Dan organiseer ik een workshop.

Ook voor je eigen hop kweken kan ik dat zeer goed doen. De tijd is daar, nog een paar maanden en dan moet je hopveld klaar zijn. Laat maar horen.

Offline mbroek

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 31-01-2018 19:31 u »
Ik begrijp niet dat het zo moeilijk is een recept neer te zetten dat je in 1 keer groot durft te brouwen. Al dat gepruts met die paar liter, gaat het grotere brouwsel niet helpen. Opschalen werkt meestal niet. En met een beetje gerichte kennis is het niet moeilijk om direct 'groot' te gaan.

ik wil je een cursus bierreceptontwikkelen geven. Ook voor meerderen hier op het forum. Dan kan je zo aan de slag met normale volumes. Laat eens horen of hier behoefte aan is. Dan organiseer ik een workshop.

Ook voor je eigen hop kweken kan ik dat zeer goed doen. De tijd is daar, nog een paar maanden en dan moet je hopveld klaar zijn. Laat maar horen.

Als ik recepten wil ontwikkelen op kleine schaal is dat niet zou kunnen of durven op grote schaal maar gewoon omdat het kan en snel werkt.

Maar het lijkt er heel erg op dat jij nu je nieuwe carrière van cursus geven aan het promoten bent, of word ik dan heel achterdochtig. Recepten ontwikkelen gaat mij zo wel goed af hoor.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #15 Gepost op: 31-01-2018 20:35 u »
Ik begrijp niet dat het zo moeilijk is een recept neer te zetten dat je in 1 keer groot durft te brouwen. Al dat gepruts met die paar liter, gaat het grotere brouwsel niet helpen.....

Een recept, of nabrouwen van een bewezen recept, is niet zo'n groot probleem.
Jij bedoelt volgens mij de gangbare bieren met water, mout hop en gist.

Als ik kleine proef batches maak, is het meestal met afwijkende zaken. Kruiden, planten, dennennaalden, afwijkende moutstort oid.
Dit om nadien bij te kunnen sturen want het is moeilijk om op het gevoel meteen een de juiste hoeveelheden te bepalen.
Tot op heden hebben we alle proefbatches opgedronken (smaakte redelijk tot goed) maar stuurde ik nadien toch nog bij.

Offline tdp

• Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #16 Gepost op: 31-01-2018 22:57 u »

Lijkt me leuk!

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #17 Gepost op: 31-01-2018 23:46 u »
Ik denk dat niet helemaal duidelijk is wat ik wil doen:
We brouwen met 6 man, ik schrijf de recepten, en we brouwen 1 maal per 3 a 4 weken... en daar zitten wel eens recepten tussen die eerder goed bevallen zijn... dus laten we zeggen dat ik 5 keer per jaar een (voor ons) volledig nieuw recept in het groot kan brouwen.
Nou heb ik 25 jaar geleden een paar jaar gebrouwen, en de laatste 2 jaar weer... maar er zijn nog veel gistsoorten en hopsoorten waar ik nog nooit of amper mee gebrouwen heb... en ook een zwik combinaties van hoppen die tegelijk gebruikt kunnen worden waar ik ook geen ervaring mee heb.
Is het dan zo gek dat ik zo nu en dan een minibrouw wil doen met door mij nog niet ervaren ingrediënten of verhoudingen? Of dat ik bij een groot brouwsel bvb 1 of 2 kleinere hoeveelheden afsplits om met een andere hop of gist weg te zetten?
Ik denk dat dat geen kwaad kan, ik wil het leer-tempo gewoon opvoeren.

Ik ben altijd bereid om te leren, als er een cursus of workshop komt zal ik daar graag naar kijken.
Het is trouwens niet zo dat ik geen hulp zoek, ik voel me nooit te groot om advies te vragen, en doe dat ook geregeld bij bvb SanderH & Wolter, of in het algemeen hier op het forum... en ik heb de laatste tijd daardoor ook zeker vooruitgang geboekt.

Blijft staan dat als je het aantal keren dat je per jaar iets nieuws brouwt kan verdrievoudigen of verviervoudigen... Waarom zou je dat niet doen?

Offline Erik Z

• Vol lid
  • Land: fr
  • Waar ik woon maakt men beter wijn dan bier
« Reactie #18 Gepost op: 01-02-2018 00:33 u »
Lijkt mij leuk, brouwles van een Belg. En met mijn hop ben ik nooit succesvol geweest.

Offline Richard3

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #19 Gepost op: 01-02-2018 17:35 u »

Beide lijkt me wel leuk en leerzaam. Dus mocht het ervan komen dan heb ik ook interesse.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #20 Gepost op: 01-02-2018 21:27 u »
Lijkt mij leuk, brouwles van een Belg. En met mijn hop ben ik nooit succesvol geweest.

EBC is een Nederbelg...

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #21 Gepost op: 03-02-2018 17:17 u »
Eerste poging onderweg... 4,1 liter Red Ale met Citra & 4,1 liter Red Ale met East Kent Goldings... SG voor kook: 1043 :groots:

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Vol lid
  • To beer or not to beer...
    • FRED Brewery
« Reactie #22 Gepost op: 04-02-2018 09:16 u »

Lijkt me leuk en leerzaam, ik ben van de partij als het door gaat!

Offline Broeky

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #23 Gepost op: 07-02-2018 21:53 u »
Dat lijkt mij ook zeer interessant, maar dan vooral voor het eigen hop kweken.

Tags: