'Continu' koudhoppen

Gestart door BrouwMark, 29-01-2018 13:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BrouwMark

Ik bedacht zojuist het volgende:

Zou het werken om bij koudhoppen het baaltje samengeperste hop zo in het vat te doen? Het zal één en ander aan zuurstof schelen ook, maar mijn gedachte was, dat de hop langzaam losweekt aan de buitenkant, en er zo steeds nieuwe hop van de binnenkant in aanraking komt met het bier en zo het hele smaakspectrum van de hop in het bier terecht komt.

Heeft hier iemand ervaring mee?
Weet iemand hoe lang het duurt voordat een baaltje hop uit elkaar weekt?

Mark.

Gerb

Dat duurt geen week, maar eerder een paar uur. Continue is het dus niet.

BrouwMark

Is dat eigen ervaring?

Het was ook maar een gedachte. Het zuurstofvoordeel blijft natuurlijk wel...

CeesM

Citaat van: Gerb op 29-01-2018  14:11 uDat duurt geen week, maar eerder een paar uur. Continue is het dus niet.
Hoppellets zijn ook samengeperst hop. Het is een kwestie van minuten voor het uit mekaar is gevallen.

BrouwMark

Ik bedenk net dat dit natuurlijk hetzelfde werkt als een hopplug. Zuurstofvoordeel maar valt wel redelijk snel uiteen.

Gerb

Citaat van: BrouwMark op 29-01-2018  15:05 uIs dat eigen ervaring?

Het was ook maar een gedachte. Het zuurstofvoordeel blijft natuurlijk wel...
Als ik in een glazen fles koudhop, zie ik dat het zo snel gaat, dus ja. Dat zuurstofvoordeel heb je wellicht gelijk in.

BrouwMark

Okido! Dank voor het meedenken.

Jacques

Citaat van: Gerb op 29-01-2018  16:38 uAls ik in een glazen fles koudhop, zie ik dat het zo snel gaat, dus ja. Dat zuurstofvoordeel heb je wellicht gelijk in.

Niet voor niets wordt tegenwoordig professioneel vooral pellets gebruikt voor het koudhoppen. Dat geeft minder oxidatie.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.