Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Thermometer wijkt af in de buurt van inductieplaat  (gelezen 759 keer)

Offline marnox

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
Thermometer wijkt af in de buurt van inductieplaat
« Gepost op: 29-01-2018 11:35 u »
Ik ben momenteel aan het brouwen en loop tegen een ongemak aan. Ik gebruik de IKEA fantast thermometer (zoals velen met mij) en ben momenteel aan het maischen op een IKEA tillreda inductieplaat van 2000 Watt. Nu valt het ineens op dat de gemeten temperatuur nogal schommelt, de thermometer verspringt in een paar seconden zo 5-10 graden omhoog en omlaag. In eerste instantie dacht ik dat het zou liggen aan een inhomogene temperatuur in de maisch, dus ben flink gaan doorroeren. Dit bleek niet echt effect te hebben. Toen viel ineens op dat de temperatuur telkens versprong als het verwarmingselement van de inductieplaat aanslaat! En inderdaad, als ik de inductieplaat uitzet springt de temperatuur van 56 ║C ineens naar 63 ║C. Geprobeerd om de thermometer wat verder van de inductieplaat af te houden om elektrische interferentie tegen te gaan zonder succes. Ook de thermometer in een gietijzeren pan leggen heeft geen effect. (Sterker nog, toen raakte dat ***ding helemaal van slag!) Uiteindelijk blijkt de enige oplossing om de thermometer op het deksel van mijn maischpan te leggen, die isoleert schijnbaar genoeg om de invloed van de inductieplaat tegen te gaan.

Mijn elektrische kennis reikt zo ver als het aansluiten van een stopcontact, maar voor de rest is het allemaal natuurkunde-1 niveau bij mij. Kan iemand die meer verstand heeft misschien helpen met de volgende vragen?

1) hebben alle (of de meeste) elektrische thermometers hier mee te maken? Bijvoorbeeld door de manier waarop een elektrische thermometer de temperatuur meet? Ik neem aan dat zo'n ding iets van een weerstandsverandering meet? Is een inherent gevolg hiervan dat alle elektrische thermometers be´nvloed worden door een inductieplaat?

2) is er een manier om dit effect teniet te doen door bijvoorbeeld de thermometer af te schermen in de vorm van een soort van kooi van faraday? Of heeft dit geen nut omdat het hier niet om straling gaat maar om een elektrisch (magnetisch) veld?

3) weet iemand een goed (enigzins betaalbaar) alternatieve thermometer die geen last heeft van dit soort effecten omdat bijvoorbeeld de afscherming beter is?
NB: geen alcoholthermometer, die kan ik niet met een alarm instellen ;)

Alvast dank voor de hulp!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline mbroek

• Super lid
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
Re: Thermometer wijkt af in de buurt van inductieplaat
« Reactie #1 Gepost op: 29-01-2018 11:51 u »
Inductieplaten hebben effect op elektronische thermometers. De ene thermometer zal er meer last van hebben als een andere.

Welke dan wel geschikt is?

Offline hans100w

• Vol lid
  • Brouwerij Hengeloo
« Reactie #2 Gepost op: 29-01-2018 12:38 u »
Inderdaad een nadeel van inductieplaten. Die werken met een zeer sterk wisselend magnetisch veld waardoor in de bodem van de metalen pan warmte ontstaat. Maar niet alles van dat veld verdwijnt in de pan, een klein deel verspreid zich in de directe omgeving en daar reageert een elektronische thermometer op die meet met kleine stroompjes door een weerstand. Wellicht dat een meter gebaseerd op digitale communicatie met de DS18B20 sensor zoals deze beter werkt, maar dat weet ik niet zeker.
Alternatief is natuurlijk een ouderwetse analoge alcohol thermometer. (Geen kwik, dat is ook een metaal, en giftig, je weet maar nooit)

Online jaapz

• Vol lid
  • Brouwerij Vlugge Japie
« Reactie #3 Gepost op: 29-01-2018 13:02 u »
Werkt de DS18B20 intern uiteindelijk niet ook met een weerstandje?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #4 Gepost op: 29-01-2018 13:24 u »
Kan inderdaad komen door het hoogfrequente magneetveld van de inductiekookplaat. Dat veld induceert ook een wisselspanning in de aansluitdraden van de thermometer. De elektronica die in het kastje zit wordt daardoor verstoord. (EMI= ElectoMagnetic Interference)

In hoeverre een thermometer daar last van heeft staat meestal niet in de specificatie, zeker niet voor de goedkope thermometers als die van IKEA

Offline hans100w

• Vol lid
  • Brouwerij Hengeloo
« Reactie #5 Gepost op: 29-01-2018 13:28 u »
Werkt de DS18B20 intern uiteindelijk niet ook met een weerstandje?
Dat zal ongetwijfeld zo zijn, maar omdat dat in de sensor zelf direct wordt omgezet naar een digitaal signaal heb je geen last van een lange leiding van sensor naar meter waardoor een erg zwak analoog stroompje loopt die door de magnetische velden be´nvloed kan worden.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #6 Gepost op: 29-01-2018 15:55 u »
Je zou eens kunnen kijken wat het meeste verstoord wordt, de sensor of het kastje. (als je ze te dicht bij de kookplaat houdt gaan ze misschien zelfs wel stuk, dus wel uitkijken, minstens 10-20 afstand houden van de kookelementen)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #7 Gepost op: 29-01-2018 16:00 u »
Dat zal ongetwijfeld zo zijn, maar omdat dat in de sensor zelf direct wordt omgezet naar een digitaal signaal heb je geen last van een lange leiding van sensor naar meter waardoor een erg zwak analoog stroompje loopt die door de magnetische velden be´nvloed kan worden.

He hebt alleen last van evt verloop van de sensorchip zelf. alles wat eenmaal digitaal is doet het of helemaal goed of helemaal fout. (geen communicatie meer)

Vraag me trouwens af wat een ikea thermometer doet als je hem in de magnetron hangt. Waarschijnlijk blaas je hem dan op want daar heb je nog een veel sterker veld.

Offline hans100w

• Vol lid
  • Brouwerij Hengeloo
« Reactie #8 Gepost op: 29-01-2018 16:34 u »
Vraag me trouwens af wat een ikea thermometer doet als je hem in de magnetron hangt. Waarschijnlijk blaas je hem dan op want daar heb je nog een veel sterker veld.

Ik denk dat hetzelfde gebeurt als met een ei in een magnetron, probeer maar eens haha  :lol: :lol:

Offline chthon

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: be
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #9 Gepost op: 29-01-2018 17:41 u »
Je zou eens kunnen kijken wat het meeste verstoord wordt, de sensor of het kastje. (als je ze te dicht bij de kookplaat houdt gaan ze misschien zelfs wel stuk, dus wel uitkijken, minstens 10-20 afstand houden van de kookelementen)

Ik denk dat het eigenlijk de draad is die het geschakelde signaal oppikt en daardoor de stroom van het element naar het metertje zelf be´nvloedt. Ik heb er ook zo een. Maar ik heb ook een andere digitale thermometer zonder draad, en die heeft van niets geen last (kooi van Faraday binnenin de pot).

Offline marnox

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 29-01-2018 18:45 u »

Dat is lastig te testen, zonder draad geen signaal op het kastje.

Dank voor al jullie reacties. Ik begrijp dat het een inherent probleem is van gebruik van inductieplaten. Ik ga toch maar eens kijken naar een andere thermometer zonder kabel/draad.

Offline Arjendv

• Junior lid
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 29-01-2018 21:49 u »
Tja, of je nu bedraad, draadloos of met wat voor sensor dan ook werkt, zelfs het digitale hart en zelfs het display kan nog last hebben van inductie.
Daarbij komt nog dat ook een "normale" elektrische kookplaat ook inductie opwekt.

Waar je op moet letten is de kwaliteit van de thermometer. Of je keuze voor thermometer nog een keer overwegen: Een traditionele thermometer heeft gegarandeerd geen last van storing, of een geavanceerde infrarood-thermometer is wellicht ook wat minder storingsgevoelig.

Offline muldereric

• Vol lid
  • Het moet wel een hobby blijven :)
« Reactie #12 Gepost op: 29-01-2018 22:17 u »
Of gewoon heel even de inductieplaat uitzetten als je gaat meten  :biersmile:

Offline Neetje

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #13 Gepost op: 29-01-2018 22:34 u »
Of gewoon heel even de inductieplaat uitzetten als je gaat meten  :biersmile:

Goede opmerking.
Bij een inductieplaat is het niet nodig om continu te verwarmen tijdens maischen of je moet je plaat in % kunnen regelen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #14 Gepost op: 29-01-2018 23:51 u »
Dat is lastig te testen, zonder draad geen signaal op het kastje.

Gewoon draad eraan laten, temperatuur meten en dan omstebeurt de sensor, dan de kabel en dan het kaste het dichtste bij de kookplaat houden en dan kijken wanneer de afwijking het grootste is. Dat is dan het gevoeligste deel.

Offline Dugraph

• Vol lid
  • Brouwvereniging Rotterdam
    • Brouwvereniging Rotterdam
« Reactie #15 Gepost op: 30-01-2018 05:51 u »
Heb precies hetzelfde ervaren met de IKEA Fantast. Ik had het verband nog niet eens gelegd met mijn inductiekookplaat... Vond het gewoon een slechte thermometer.

Ik heb mijn verlies genomen en via marktplaats 2 degelijke vleesthermometers gekocht (geen draad maar een metalen prikker, horecaproof) en dat gaat perfect. Wel een beetje roeren vˇˇr de meting om te homogeniseren maar dat geldt voor elke meter.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #16 Gepost op: 30-01-2018 10:06 u »
Heb precies hetzelfde ervaren met de IKEA Fantast. Ik had het verband nog niet eens gelegd met mijn inductiekookplaat...
Ik zal er zelf ook eens naar kijken, gewoon uit interesse, en zien of je het op een simpele manier kunt oplossen, bv door wat extra afscherming

Tags: thermometer