Ik ben momenteel aan het brouwen en loop tegen een ongemak aan. Ik gebruik de IKEA fantast thermometer (zoals velen met mij) en ben momenteel aan het maischen op een IKEA tillreda inductieplaat van 2000 Watt. Nu valt het ineens op dat de gemeten temperatuur nogal schommelt, de thermometer verspringt in een paar seconden zo 5-10 graden omhoog en omlaag. In eerste instantie dacht ik dat het zou liggen aan een inhomogene temperatuur in de maisch, dus ben flink gaan doorroeren. Dit bleek niet echt effect te hebben. Toen viel ineens op dat de temperatuur telkens versprong als het verwarmingselement van de inductieplaat aanslaat! En inderdaad, als ik de inductieplaat uitzet springt de temperatuur van 56 ºC ineens naar 63 ºC. Geprobeerd om de thermometer wat verder van de inductieplaat af te houden om elektrische interferentie tegen te gaan zonder succes. Ook de thermometer in een gietijzeren pan leggen heeft geen effect. (Sterker nog, toen raakte dat ***ding helemaal van slag!) Uiteindelijk blijkt de enige oplossing om de thermometer op het deksel van mijn maischpan te leggen, die isoleert schijnbaar genoeg om de invloed van de inductieplaat tegen te gaan.
Mijn elektrische kennis reikt zo ver als het aansluiten van een stopcontact, maar voor de rest is het allemaal natuurkunde-1 niveau bij mij. Kan iemand die meer verstand heeft misschien helpen met de volgende vragen?
1) hebben alle (of de meeste) elektrische thermometers hier mee te maken? Bijvoorbeeld door de manier waarop een elektrische thermometer de temperatuur meet? Ik neem aan dat zo'n ding iets van een weerstandsverandering meet? Is een inherent gevolg hiervan dat alle elektrische thermometers beïnvloed worden door een inductieplaat?
2) is er een manier om dit effect teniet te doen door bijvoorbeeld de thermometer af te schermen in de vorm van een soort van kooi van faraday? Of heeft dit geen nut omdat het hier niet om straling gaat maar om een elektrisch (magnetisch) veld?
3) weet iemand een goed (enigzins betaalbaar) alternatieve thermometer die geen last heeft van dit soort effecten omdat bijvoorbeeld de afscherming beter is?
NB: geen alcoholthermometer, die kan ik niet met een alarm instellen

Alvast dank voor de hulp!