Ruitenwissermotor laten roteren

Gestart door HB-Vincent, 29-01-2018 11:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

muldereric

Citaat van: Dirtbag op 07-02-2018  18:46 uhttps://m.nl.aliexpress.com/item/32823320928.html

Mocht het niet lukken kun je er ook nog zo een kopen.

db
Gezien de kleine afmetingen denk ik niet dat die genoeg koppel leverd om te kunnen roeren.

ejet

Top dan ga ik daar even naar kijken. Genoeg koppel als ik het zo lees en 60rpm is prima.

Enos

Citaat van: muldereric op 07-02-2018  21:06 uGezien de kleine afmetingen denk ik niet dat die genoeg koppel leverd om te kunnen roeren.

Ja dat denk ik ook , en als je naar de sloop gaat wat ik ook gedaan heb .
Zijn genoeg auto's waar ( ik althans ) je hem gratis uit mag halen mits je het zelf doet .

Heb hem uit een oude Volvo V70

HB-Vincent

Citaat van: Berend Postema op 31-01-2018  10:47 uIk ben eigenlijk wel benieuwd naar je roerwerk. Ik wil zelf ook 1 gaan maken.
We willen onderstaand roerwerk gaan gebruiken/testen.

HB-Vincent

We hebben nu een goede motor (van de voorkant van een auto) die ook helemaal rond draait, nieuw probleem is hieronder te zien. Het idee is om hier een boutje op te lassen (dit komt natuurlijk er precies) waar we vervolgens het roerwerk op kunnen draaien. Heeft iemand nog idee hoe dit anders/beter kan?


Rob Q

Ik zou dat lassen vergeten, of je moet echt weten wat je doet. Volgens mij las je dan de hele motor vast.
Ik zou een stukje pijp (aluminium of staal) op maat zagen en dan vastzetten met een pennetje of een goede 2-componentenlijm.

Rob

witbierron

Of een ander idee gaatje boren en een m8 draadje in tappen.

HB-Vincent

We hebben er toch voor gekozen om een bout vast te laten lassen op de motor, waar we vervolgens het roerwerk aan kunnen draaien. Zoals in onderstaande video is te zien draait hij niet precies recht. Maar dit geeft tot nu toe geen problemen want hij heeft genoeg speling in de pan. De snelheid moeten we nog even gaan tweaken, bijv. door een lager voltage te gebruiken (nu 19v) en of gebruik te maken van een pmw-controller.
Zaterdag gaan we hier voor het eerst mee brouwen.




Neetje

Citaat van: HB-Vincent op 05-03-2018  13:16 u...
Zaterdag gaan we hier voor het eerst mee brouwen.
...

Ben benieuwd.
Mogelijkheid bestaat dat de maisch op de platte kant meedraait/blijft liggen. In een dunne vloeistof zal het wel werken.

Ronnie

Op die fora heb ik al de gekste vormen gezien voor een roerplaat/schroef.
Mensen, probeer toch niet zo speciaal of uniek te doen!

Heel gewoon één plat smal (pakweg een 3 cm brede) RVS plaat van 1 mm dik over ongeveer 1/2 tot 3/4 van de kuipbreedte in het midden op de as vastmonteren en dan eventjes torsen.
Hoeveel torsen? Niet veel: een klein beetje voor motortjes met hogere snelheid en meer getorst voor traagdraaiende reductiemotoren.
Geef de roerplaat een lichte torsing en bekijk het in water.
Dan wachten tot je het in een echt beslag gebruikt en pas aan indien nodig.
Maak het zodanig dat het op een stukje RVS buis zit dat je middels een schroefje de hoogte t.o.v. de bodem kan verstellen om een gelijkmatige wisseling van de warmte bodem/top te bekomen zodat alles egaal opwarmt.

brouwerwaldonk

Mijn vorige blad was meer dan kwart slag getorst maar dat gaf helemaal geen werveling het deed het beslag enkel ronddraaien.



Mijn huidige roerblad is een vlakke plaat van ongeveer 4cm breed, iets meer dan 3/4 van de doormeter ketel en komt op ongeveer 5cm van de bodem. Het blad doet ongeveer 60 omwenteling per minuut. Ik zie een perfecte werveling in het beslag.
Boven beweegt het in een spiraal naar midden, waaruit ik besluit dat het aan de zijkant naar boven beweegt en centraal terug naar beneden gaat en door heb roterende blad onderaan naar buiten wordt gestuwd om aan de zijkant terug naar boven te komen om weer aan het oppervlak naar het midden te bewegen.




ik kan het roersysteem nu ook gebruiken tijdens het koelen in de grotere kookketel. 

Oscar

Ik heb deze ruitenwissermotor kunnen bemachtigen.





Iemand een idee hoe ik deze kan aansluiten en kan laten draaien? Oftewel welke kleur draad doet wat?  :weetniet:

BritneysBeers

Citaat van: Oscar op 11-08-2019  23:25 uIk heb deze ruitenwissermotor kunnen bemachtigen.

Iemand een idee hoe ik deze kan aansluiten en kan laten draaien? Oftewel welke kleur draad doet wat?  :weetniet:

Even kijken welke op het chassis zit gesoldeerd, (als ik ver inzoom lijkt het de paarse te zijn) dat is waarschijnlijk je min pool.
De andere kleuren moet je proefondervindelijk op je + aansluiten, ik denk dat dit verschillende RPM's oplevert (net als wanneer je bij veel regen hem veel toeren wil laten maken).
Echter is een gok... ik beloof niks  :nut:

Zelf ben ik toevallig gister ook klaar met mijn roerwerk en heb de motor zo ingekocht dat er maar 2 draden uit komen  :proost:

weet overigens nog niet of hij werkt, we gaan het zien.

gr, Jeroen.

ExPeteriment

Citaat van: Oscar op 11-08-2019  23:25 uIemand een idee hoe ik deze kan aansluiten en kan laten draaien? Oftewel welke kleur draad doet wat?  :weetniet:

Als paars op het chassis zit is dat inderdaad de min pool. Op geel of wit kun je volgens mij 12 V zetten, dat levert dan verschillende snelheden op. De andere draden zijn ervoor om de motor in een nulstand te laten stoppen, maar dat heb je denk ik niet nodig.

Voor uitleg (met andere kleuren) zie:



succes,

Peter

Oscar

Citaat van: BritneysBeers op 12-08-2019  00:42 uEven kijken welke op het chassis zit gesoldeerd, (als ik ver inzoom lijkt het de paarse te zijn) dat is waarschijnlijk je min pool.
De andere kleuren moet je proefondervindelijk op je + aansluiten, ik denk dat dit verschillende RPM's oplevert (net als wanneer je bij veel regen hem veel toeren wil laten maken).
Echter is een gok... ik beloof niks  :nut:

Citaat van: ExPeteriment op 12-08-2019  17:54 uAls paars op het chassis zit is dat inderdaad de min pool. Op geel of wit kun je volgens mij 12 V zetten, dat levert dan verschillende snelheden op. De andere draden zijn ervoor om de motor in een nulstand te laten stoppen, maar dat heb je denk ik niet nodig.

Voor uitleg (met andere kleuren) zie:



Heren bedankt voor jullie reactie, hier kan ik wel wat mee... :brouwen: :groots: :groots: :groots:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.