Ruitenwissermotor laten roteren

Gestart door HB-Vincent, 29-01-2018 11:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HB-Vincent

Hallo,

Wij zijn een roerwerk aan het bouwen. Nu hebben we een ruitenwissermotor gekocht die aangesloten is op een pc-voeding. Het probleem is dat het motortje ongeveer 180 graden draait en weer terug draait. Heeft iemand hier ervaring mee hoe we deze rond kunnen laten draaien?

Zie hier een kort filmpje:


Alvast bedankt!
Groeten Vincent

muldereric

Dit is inderdaad een lastige. De enige as waar je bij kan is degene die heen en weer beweegd. De permanent roterende as zit in die ronde trommel rechts ernaast.

SanderH

Als ik het goed zie gaan er een witte en een zwarte draad naar de motor. Al geprobeerd die direct aan te sluiten?

Oxhead

Gaat niet, is waarschijnlijk een wissermotor voor op de achterklep.

ExPeteriment

Het heen en weer gaan gaat via een mechanische overbrenging, is dus weinig aan te doen als je hem niet wilt demonteren. De extra draad is voor de nulstand waarschijnlijk.

muldereric

Citaat van: ExPeteriment op 29-01-2018  19:07 uHet heen en weer gaan gaat via een mechanische overbrenging, is dus weinig aan te doen als je hem niet wilt demonteren. De extra draad is voor de nulstand waarschijnlijk.
Of langzame stand/snelle stand.
Om van het heen en weer af te komen moet je hem inderdaad demonteren.

Arjendv

Al eens uitgezocht of 180º "heen-en-weer-roeren" wellicht niet effectiever is dan continu?

Neetje

Citaat van: Arjendv op 29-01-2018  21:39 uAl eens uitgezocht of 180º "heen-en-weer-roeren" wellicht niet effectiever is dan continu?

Mooie uitdaging hoe je de bladen dan vorm geeft.

muldereric

Wat wij als hobbybrouwers doen behoefd geen echt roerwerk. Belangrijkste is dat het goedje in beweging is denk ik zo :P
Gewoon een paar smalle bladen in lengte richting op de as lassen.

Neetje

Citaat van: muldereric op 29-01-2018  22:15 uWat wij als hobbybrouwers doen behoefd geen echt roerwerk. Belangrijkste is dat het goedje in beweging is denk ik zo :P
Gewoon een paar smalle bladen in lengte richting op de as lassen.

Bij heen en weer gaande beweging zou ik een dubbel blad monteren die bij heen en terug gaande beweging de maisch een opwaartse beweging geeft. (en enigszins naar buiten)

Berend Postema

Gaat niet dit is een motor voor een achter ruitenwisser.

Arjendv

Citaat van: Neetje op 29-01-2018  22:31 uBij heen en weer gaande beweging zou ik een dubbel blad monteren die bij heen en terug gaande beweging de maisch een opwaartse beweging geeft. (en enigszins naar buiten)

Ja, een dubbel blad, wat groter met een paar grote gaten er in zodat je een werveling krijgt.

HB-Vincent

Bedankt voor de reacties, het is inderdaad een ruitenwissermotor voor de achterkant van de auto. We gaan op zoek naar motortje voor de voor ruitenwisser, want het roerwerk is al klaar.

Berend Postema

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar je roerwerk. Ik wil zelf ook 1 gaan maken.

Heikkivdh

Onlangs heb ik ook een roerwerk gemaakt, het een en ander afgekeken van de volgende website : https://www.brauhardware.de/rührwerke/
En een ruitenwisser motor (AP12223Y VW Passat 1980-1983) besteld bij AP Onderelen B.V.





Ik ga hem volgende week testen tijdens mijn eerste brouwsel.

Mocht je nog wat foto's willen hebben of tekeningen laat het me maar weten.

Heikki

haicoterbeek

De invloed van oxidatie is tijdens het maischen en bottelen het grootste. Ziet er leuk uit maar heeft geen toegevoegde waarde. Integendeel zelfs!

Enos

Ik heb vorige maand zelf ook een roerwerk gemaakt ook afgekeken van de zelfde Duitse site.
Mijn ruitenwissermotor maakt ong 48 omw per minuut, de stroom voorzie ik d.m.v een oude acculader.
Ik ben er zeer tevreden mee.





Het enige wat ik nog moet wijzigen is de plaat die de ronddraaiende beweging van de mout moet verstoren wat langer maken zo dat het vlak boven het roerwerk komt, de ruimte is nu net wat te groot.




Enos  :biersmile: :biersmile: :biersmile:

Ronnie

Kijk ook es op oude posts van mij, vanaf 2007, bijv. deze

brouwerwaldonk

Citaat van: Enos op 06-02-2018  18:37 uIk heb vorige maand zelf ook een roerwerk gemaakt ook afgekeken van de zelfde Duitse site.
Mijn ruitenwissermotor maakt ong 48 omw per minuut, de stroom voorzie ik d.m.v een oude acculader.
Ik ben er zeer tevreden mee.


Het enige wat ik nog moet wijzigen is de plaat die de ronddraaiende beweging van de mout moet verstoren wat langer maken zo dat het vlak boven het roerwerk komt, de ruimte is nu net wat te groot.

Ik heb ook een roerwerk met ruitenwisser motor en heb een volgens mij perfecte werveling van het beslag. Bovenaan zie ik een draaiende beweging die lanzaam naar het centrum beweegt. Daaruit concludeer ik dat het onderaan door het roerblad naar buiten wordt gestuwd, langs de zijwand naar boven en in het centrum terug naar beneden.

Aan het roerblad zitten geen schuine kanten en in de pan zit geen verstoorblad
Het roersysteem wordt ook gebruikt om het wort rond de spiraalkoeler te bewegen.



witbierron

Als je het blad op deze manier maakt zorg je er alleen voor dat het spul rond draait als je wil mengen moet je wel een licht het blad iets draaien  dan mengt het van onder naar boven.

brouwerwaldonk

De draaibeweging is veel trager dan de snelheid van de as. Nochtans zie ik aan de zijkant altijd vers materiaal naar boven komen. Als dat in spiraalvorm naar het midden beweegt, kan het niet anders dan dat het in het midden naar beneden gaat

ejet

Semi-Offtopic vraag: zou je met een ronddraaiende ruitenwissermotor een walsenmolen kunnen andrijven? Of heeft deze niet genoeg koppel?

CeesM

Citaat van: ejet op 07-02-2018  12:18 uSemi-Offtopic vraag: zou je met een ronddraaiende ruitenwissermotor een walsenmolen kunnen andrijven? Of heeft deze niet genoeg koppel?
Ruitenwissermotor: 48 omw./minuut.
Met de hand: 60-80 omw./minuut. :weetniet:

Enos

Citaat van: CeesM op 07-02-2018  15:28 uRuitenwissermotor: 48 omw./minuut.
Met de hand: 60-80 omw./minuut. :weetniet:

Als het om koppel gaat heeft hij meer als genoeg.
En de omw per min in stand 1 ongeveer 48 ik heb geen idee wat het in stand 2 doet maar denk rond de 70

Dirtbag


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.