Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Ruitenwissermotor laten roteren  (gelezen 3827 keer)

Offline muldereric

• Vol lid
  • Land: nl
  • Het moet wel een hobby blijven :)
Re: Ruitenwissermotor laten roteren
« Reactie #25 Gepost op: 07-02-2018 21:06 u »
https://m.nl.aliexpress.com/item/32823320928.html

Mocht het niet lukken kun je er ook nog zo een kopen.

db
Gezien de kleine afmetingen denk ik niet dat die genoeg koppel leverd om te kunnen roeren.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline ejet

• Vol lid
  • Bier!
« Reactie #26 Gepost op: 07-02-2018 21:20 u »
Top dan ga ik daar even naar kijken. Genoeg koppel als ik het zo lees en 60rpm is prima.

Offline Enos

• Vol lid
  • heerlijk eerlijk bier
« Reactie #27 Gepost op: 07-02-2018 21:22 u »
Gezien de kleine afmetingen denk ik niet dat die genoeg koppel leverd om te kunnen roeren.

Ja dat denk ik ook , en als je naar de sloop gaat wat ik ook gedaan heb .
Zijn genoeg auto's waar ( ik althans ) je hem gratis uit mag halen mits je het zelf doet .

Heb hem uit een oude Volvo V70

Offline HB-Vincent

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: 00
  • Biertje?
« Reactie #28 Gepost op: 20-02-2018 16:32 u »
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar je roerwerk. Ik wil zelf ook 1 gaan maken.
We willen onderstaand roerwerk gaan gebruiken/testen.

Offline HB-Vincent

• *
  • Biertje?
« Reactie #29 Gepost op: 20-02-2018 16:35 u »
We hebben nu een goede motor (van de voorkant van een auto) die ook helemaal rond draait, nieuw probleem is hieronder te zien. Het idee is om hier een boutje op te lassen (dit komt natuurlijk er precies) waar we vervolgens het roerwerk op kunnen draaien. Heeft iemand nog idee hoe dit anders/beter kan?

Offline Rob Q

• Boven 10 berichten
  • *
  • Leerling
« Reactie #30 Gepost op: 20-02-2018 17:03 u »
Ik zou dat lassen vergeten, of je moet echt weten wat je doet. Volgens mij las je dan de hele motor vast.
Ik zou een stukje pijp (aluminium of staal) op maat zagen en dan vastzetten met een pennetje of een goede 2-componentenlijm.

Rob

Offline witbierron

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #31 Gepost op: 20-02-2018 17:13 u »
Of een ander idee gaatje boren en een m8 draadje in tappen.

Offline HB-Vincent

• *
  • Biertje?
« Reactie #32 Gepost op: 05-03-2018 13:16 u »
We hebben er toch voor gekozen om een bout vast te laten lassen op de motor, waar we vervolgens het roerwerk aan kunnen draaien. Zoals in onderstaande video is te zien draait hij niet precies recht. Maar dit geeft tot nu toe geen problemen want hij heeft genoeg speling in de pan. De snelheid moeten we nog even gaan tweaken, bijv. door een lager voltage te gebruiken (nu 19v) en of gebruik te maken van een pmw-controller.
Zaterdag gaan we hier voor het eerst mee brouwen.

Offline Neetje

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #33 Gepost op: 06-03-2018 09:25 u »
...
Zaterdag gaan we hier voor het eerst mee brouwen.
...

Ben benieuwd.
Mogelijkheid bestaat dat de maisch op de platte kant meedraait/blijft liggen. In een dunne vloeistof zal het wel werken.

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #34 Gepost op: 06-03-2018 11:44 u »
Op die fora heb ik al de gekste vormen gezien voor een roerplaat/schroef.
Mensen, probeer toch niet zo speciaal of uniek te doen!

Heel gewoon één plat smal (pakweg een 3 cm brede) RVS plaat van 1 mm dik over ongeveer 1/2 tot 3/4 van de kuipbreedte in het midden op de as vastmonteren en dan eventjes torsen.
Hoeveel torsen? Niet veel: een klein beetje voor motortjes met hogere snelheid en meer getorst voor traagdraaiende reductiemotoren.
Geef de roerplaat een lichte torsing en bekijk het in water.
Dan wachten tot je het in een echt beslag gebruikt en pas aan indien nodig.
Maak het zodanig dat het op een stukje RVS buis zit dat je middels een schroefje de hoogte t.o.v. de bodem kan verstellen om een gelijkmatige wisseling van de warmte bodem/top te bekomen zodat alles egaal opwarmt.

Offline brouwerwaldonk

• Senior lid
  • Land: be
  • Water pas lekker als het langs brouwerij isgeweest
« Reactie #35 Gepost op: 06-03-2018 15:38 u »
Mijn vorige blad was meer dan kwart slag getorst maar dat gaf helemaal geen werveling het deed het beslag enkel ronddraaien.

Mijn huidige roerblad is een vlakke plaat van ongeveer 4cm breed, iets meer dan 3/4 van de doormeter ketel en komt op ongeveer 5cm van de bodem. Het blad doet ongeveer 60 omwenteling per minuut. Ik zie een perfecte werveling in het beslag.
Boven beweegt het in een spiraal naar midden, waaruit ik besluit dat het aan de zijkant naar boven beweegt en centraal terug naar beneden gaat en door heb roterende blad onderaan naar buiten wordt gestuwd om aan de zijkant terug naar boven te komen om weer aan het oppervlak naar het midden te bewegen.

ik kan het roersysteem nu ook gebruiken tijdens het koelen in de grotere kookketel. 

Tags: