Brewferm houdt er mee op

Gestart door de Machtige Wil, 09-08-2019 20:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

de Machtige Wil

Vandaag een baaldag in mijn brouwgeschiedenis  >:(

Plan was een Barley Wine te brouwen maar tijdens de maisch slaat de pan uit. Na een minuut schakelt ie weer in, in standby modus. Als ik dan weer verwarm slaat de pan na 1 verwarm sessie van een halve minuut weer uit voor een minuut. Dit herhaalde zich steeds waardoor ik de temperatuur niet of nauwelijks omhoog kreeg. Ik zag geen andere uitweg dan de brouw te staken  :huilen:

Zijn er mensen die eenzelfde ervaring hebben? Met de Brewferm of misschien met een andere elektrische pan?

Mijn vermoeden is dat de anti-droogkook bescherming zorgt dat de ketel uitgaat. Volgens de handleiding zou dan het verwarmen direct stoppen en een waarschuwing tonen maar zou de ketel niet uitgaan. Dat is dus vreemd.
Ik heb een beslagdikte aangehouden van 3,1. Bij een vorig recept werkte dat goed maar ditmaal leek het veel zwaarder. Roeren was echt zweten geblazen. Dus ofwel ik heb me gigantisch vergist in de hoeveelheden (wat ik me haast niet kan voorstellen) of het is iets anders?  :weetniet:

Wat mij opviel aan het recept wat ik gebruik, is dat de maisch begint op een lage temperatuur (48 graden). Kan dit er voor zorgen dat het in begin zwaarder roeren is?

Morgen zal ik in water eens kijken of de pan het voorgoed heeft begeven of niet. Dat zou na 5 brouwsessies wel spijtig zijn.

Sowieso vind ik dit wel een minpunt aan deze ketel. Bij elke brouw heb ik tot nu toe steeds wel grote uitschieters in de temperatuur omdat de censor te bedekt ligt. Een losse extra thermometer is onmisbaar.

Al goed, een baaldag dus. Hopelijk word ik er wat wijzer van. Vandaag drink ik uit protest een glas wijn in plaats van bier! ;)

Groet,

Wilrik



ExPeteriment

Had je last van aanbranden? Heb je het rondpompen met kraan geknepen?

de Machtige Wil

Ja de pan was inderdaad aangebrand.



Mijn pan heeft geen pomp dus ik moet meer roeren.

Verwarmen tijdens de stort is denk ik mijn grote fout geweest.

ExPeteriment

Ok, zonder pompen en verwarmen heb ik geen ervaring mee. Steeds deel storten en weer roeren zou toch moeten kunnen zonder al te veel zweten.

ExPeteriment

Anders toch op hogere temperatuur inmaischen. Een brouwdag afbreken en wijn gaan drinken is nogal wat.

Richard3

Nachtje in de azijn met een vel keukenpapier erop laten staan, de volgende dag spoel je het zo weg.

Citaat van: de Machtige Wil op 11-08-2019  17:08 uJa de pan was inderdaad aangebrand.



Mijn pan heeft geen pomp dus ik moet meer roeren.

Verwarmen tijdens de stort is denk ik mijn grote fout geweest.

de Machtige Wil

Citaat van: ExPeteriment op 11-08-2019  18:10 uAnders toch op hogere temperatuur inmaischen. Een brouwdag afbreken en wijn gaan drinken is nogal wat.

Dat is ook wat ik ga doen. Achteraf vond ik de inmaisch temperatuur van 48 ook wel erg laag. Volgende keer gewoon weer 1 staps en direct op 65 graden beginnen lijkt me beter.

Citaat van: Richard3 op 11-08-2019  18:11 uNachtje in de azijn met een vel keukenpapier erop laten staan, de volgende dag spoel je het zo weg.

Het heeft een nacht met goed heet water in de soda gestaan, daarna nog een paar uur in water met een vaatwastablet voor het laatste vuil.

Nog net genoeg ingrediĆ«nten in huis om hetzelfde recept nog eens te proberen. Morgen een retry.  :brouwen:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.