Mandfles opengemaakt tijdens nagisting, zorgen maken over zuurstof?

Gestart door Kassie, 29-01-2018 10:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kassie

Hoi,

Ik heb na de hoofdvergisting overgeheveld naar een mandfles. Het is een IPA die ik aan het koudhoppen ben.
De zak met hop en knikkers is echter niet gezonken. Ik dacht dat hij na een dag wel volgezogen zou zijn met bier en zou zinken. Maar dat is na 3 dagen nog niet gebeurd. Nu heb ik hem opengemaakt en geprobeerd onder te duwen. Niet gelukt overigens dus helaas zou het koudhoppen wienig opleveren. Kan alsnog een prima bier worden natuurlijk..

Maar heb ik er verstandig aan gedaan om die fles weer open te maken. Ik zie hem nu wel weer ee beetje bubbelen. Die 1,5 liter lucht met daarin nu dus ook zuurstof duwt hij er dan toch wel weer uit? Of heb ik nu echt een beginnersfout gemaakt?

Groet

marnox

Ik denk dat het wel meevalt. CO2 is zwaarder dan lucht en ligt dus als een soort "deken" op je bier. Bij een mandfles met een vrij smalle hals zal alle CO2 echt niet zo 1-2-3 vervliegen. Ik zou me eerder zorgen maken om infecties die je hebt kunnen introduceren.

Fermon

Ik zou me geen zorgen maken.
Als je de spullen maar hebt ontsmet waarmee je de hop zakjes naar beneden hebt gedrukt.

Kassie

Ok zal wel goedkomen dan. Had de roerstok goed gereinigd.

Jaap W


Rene Haring

Ik zou me meer zorgen maken om de zak met hop en knikkers uit de mandfles te krijgen  :nut:


Jeukstaardt

Eventueel een klein beetje suiker(water) in je mandfles gooien om weer wat vergisting te krijgen en een CO2 dekentje.

Kassie

Citaat van: Rene Haring op 29-01-2018  16:58 uIk zou me meer zorgen maken om de zak met hop en knikkers uit de mandfles te krijgen  :nut:

Haha ja dat wordt nog een mooie klus!

Jacques

Bij een test die ik onlangs heb uitgevoerd had ik twee serie flessen. De ene serie werd regelmatig bemonsterd voor het doen van pH en SG metingen. Deze flessen waren afgesloten met een waterslot. Een andere serie had ik afgesloten met een terugslagklepje. Ik had verwacht dat de flessen die regelmatig bemonsterd waren meer last zouden hebben van oxidatie dan de flessen die ik niet bemonsterd had. Dat bleek echter niet het geval. De flessen die voorzien waren van een terugslagklepje waren stevig geoxideerd. Het bier was ook aanzienlijk donkerder.
Kennelijk sluiten de door mij gebruikte terugslagklepje niet goed af als er geen overdruk is. Voordat de vergisting beƫindigd was, was er geen verschil in kleur tussen de bieren. De verkleuring heeft overigens plaats gevonden in 5 dagen tijd.

Het moraal van mijn verhaal: je hoeft je minder druk te maken over oxidatie als er nog vergisting is. Zodra de vergisting gestopt is moet je heel erg oppassen voor oxidatie.

Kassie

Dankjewel Jacques,
Volgende keer ga ik koudhoppen met korrels, die zullen makkelijker zinken.

groet


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.