Gelatinepoeder, oplossen of strooien?

Gestart door Esterenbrouw, 28-01-2018 12:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Esterenbrouw

Ik heb als middel om te klaren gelatinepoeder gekocht.

Moet ik dat enkele lepels oplossen in water en dan aan het jongbier toevoegen of
moet ik enkele lepels droog in mijn lagervat op het jongbier strooien?

Svp geen antwoorden dat jullie andere methoden hebben om bier helder te krijgen of
dat jullie alles meteen helder hebben!

Gerb

Ik maak altijd eerst een oplossing die ik tot ~70°C verwarm in een au-bain-marie badje. Dit giet ik bij het bier, na een uurtje is er al een verbetering te zien. Soms wat klonten die langzaam zakken.

brouwerwaldonk

Dit is niet negatief bedoeld hé.  Sorry ik kan het niet laten, maar als uw bier niet uit zichzelf uitklaart dan schort er iets aan uw brouwtechniek. Ik heb ooit eens een witte van Hoegaarden willen brouwen maar die werd zo helder als een pils.

Sander van Dijk


Citaat van: Esterenbrouw op 28-01-2018  12:12 uSvp geen antwoorden dat jullie andere methoden hebben om bier helder te krijgen of
dat jullie alles meteen helder hebben!


Citaat van: brouwerwaldonk op 28-01-2018  15:18 uDit is niet negatief bedoeld hé.  Sorry ik kan het niet laten, maar als uw bier niet uit zichzelf uitklaart dan schort er iets aan uw brouwtechniek. Ik heb ooit eens een witte van Hoegaarden willen brouwen maar die werd zo helder als een pils.

Sorry, maar dit snap ik echt niet...

seed7

4 a 5 g oplossen in ~200 ml water bij maximaal 65°C. Dat mik je in je keg met steenkoud bier (=< 4°C), je roert en je wacht 48 uur.

Veganisten en vegetariërs drinken je bier niet meer.

Ingo

Esterenbrouw


Rich

Zo doe ik het ook, half theelepeltje in een kop warm water oplossen er erbij gooien. Laatst was er een artikel op Homebrewtalk dat suggereert dat het geen kont uitmaakt of je de oplossing kookt of niet.

CeesM

Citaat van: Rich op 28-01-2018 &nbsp;17:46 uZo doe ik het ook, half theelepeltje in een kop warm water oplossen er erbij gooien. Laatst was er een artikel op Homebrewtalk dat suggereert dat het geen kont uitmaakt of je de oplossing kookt of niet.
Het hoeft niet te koken als het water heet genoeg is om de eventuele bacteriën te kunnen doden.

Haagse Wouter

Citaat van: seed7 op 28-01-2018 &nbsp;16:18 uVeganisten en vegetariërs drinken je bier niet meer.

Misschien moet ik toch maar is gaan overwegen dat te gaan gebruiken. Pikt me vriendin mijn bier niet meer  >:D.

brouwerwaldonk

Citaat van: Sander van Dijk op 28-01-2018 &nbsp;15:32 uSorry, maar dit snap ik echt niet...
Bier gebrouwen volgens de regels van de kunst heeft geen lapmiddeltjes nodig om helder te worden.

Zo komt mijn bier in het glas, zonder gebruik van allerlei kunstgrepen zoals gelatine of vislijm of schuimversterkers.


Robert1968

Heel knap. Maar er zijn toch veel brouwers (waaronder ik en zelfs commerciële jongs) die last hebben van koudewaas in het gekoelde bier. En ook die brouwen volgens de regels der kunst.

Met gelatine is dit prima te verwijderen. Vanzelfsprekend is dit cosmetisch want de smaak wordt er niet meer of minder om.

Sander van Dijk

Citaat van: brouwerwaldonk op 29-01-2018 &nbsp;08:56 uBier gebrouwen volgens de regels van de kunst heeft geen lapmiddeltjes nodig om helder te worden.

Zo komt mijn bier in het glas, zonder gebruik van allerlei kunstgrepen zoals gelatine of vislijm of schuimversterkers.

Met mijn tekst "maar dit snap ik echt niet..." bedoelde ik niet, dat ik niet begreep waarom jij het gebruik van Gelatine niet nodig vindt, maar meer waarom je het nodig vond om aan te geven dat jij het gebruik van Gelatine niet nodig vindt, terwijl de topicstarter uitdrukkelijk verzocht om dat soort reacties niet te plaatsen.

seed7

Citaat van: Robert1968 op 29-01-2018 &nbsp;09:52 u[...] de smaak wordt er niet meer of minder om.

Als je heel erg veel hop gebruikt in de whirlpool of nog tijdens de gisting dan is de kans groot dat je gist niet wil uitvlokken en bezinken. Gelatine helpt daarbij en je bent ook meteen het plakkerige onaangename bitter van de gist kwijt.

Ingo

Robert1968

Gist in de fles zakt hoe dan ook wel uit, koudewaas (veroorzakende eiwitten) veel langzamer is mijn ervaring.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.