Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gelatinepoeder, oplossen of strooien?  (gelezen 1334 keer)

Offline Esterenbrouw

• Senior lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Gelatinepoeder, oplossen of strooien?
« Gepost op: 28-01-2018 12:12 u »
Ik heb als middel om te klaren gelatinepoeder gekocht.

Moet ik dat enkele lepels oplossen in water en dan aan het jongbier toevoegen of
moet ik enkele lepels droog in mijn lagervat op het jongbier strooien?

Svp geen antwoorden dat jullie andere methoden hebben om bier helder te krijgen of
dat jullie alles meteen helder hebben!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
Re: Gelatine-poeder, oplossen of strooien?
« Reactie #1 Gepost op: 28-01-2018 12:18 u »
Ik maak altijd eerst een oplossing die ik tot ~70įC verwarm in een au-bain-marie badje. Dit giet ik bij het bier, na een uurtje is er al een verbetering te zien. Soms wat klonten die langzaam zakken.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #2 Gepost op: 28-01-2018 15:18 u »
Dit is niet negatief bedoeld hť.  Sorry ik kan het niet laten, maar als uw bier niet uit zichzelf uitklaart dan schort er iets aan uw brouwtechniek. Ik heb ooit eens een witte van Hoegaarden willen brouwen maar die werd zo helder als een pils.

Offline Sander van Dijk

• Super lid
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
« Reactie #3 Gepost op: 28-01-2018 15:32 u »

Svp geen antwoorden dat jullie andere methoden hebben om bier helder te krijgen of
dat jullie alles meteen helder hebben!

Dit is niet negatief bedoeld hť.  Sorry ik kan het niet laten, maar als uw bier niet uit zichzelf uitklaart dan schort er iets aan uw brouwtechniek. Ik heb ooit eens een witte van Hoegaarden willen brouwen maar die werd zo helder als een pils.

Sorry, maar dit snap ik echt niet...

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #4 Gepost op: 28-01-2018 16:18 u »
4 a 5 g oplossen in ~200 ml water bij maximaal 65įC. Dat mik je in je keg met steenkoud bier (=< 4įC), je roert en je wacht 48 uur.

Veganisten en vegetariŽrs drinken je bier niet meer.

Ingo

Offline Esterenbrouw

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #5 Gepost op: 28-01-2018 17:13 u »
Dank je Gerb en Seed7.

Offline Rich

• Super lid
  • Tonight let it be Schraderbršu
« Reactie #6 Gepost op: 28-01-2018 17:46 u »
Zo doe ik het ook, half theelepeltje in een kop warm water oplossen er erbij gooien. Laatst was er een artikel op Homebrewtalk dat suggereert dat het geen kont uitmaakt of je de oplossing kookt of niet.

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #7 Gepost op: 28-01-2018 18:13 u »
Zo doe ik het ook, half theelepeltje in een kop warm water oplossen er erbij gooien. Laatst was er een artikel op Homebrewtalk dat suggereert dat het geen kont uitmaakt of je de oplossing kookt of niet.
Het hoeft niet te koken als het water heet genoeg is om de eventuele bacteriŽn te kunnen doden.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #8 Gepost op: 28-01-2018 20:39 u »
Veganisten en vegetariŽrs drinken je bier niet meer.

Misschien moet ik toch maar is gaan overwegen dat te gaan gebruiken. Pikt me vriendin mijn bier niet meer  >:D.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #9 Gepost op: 29-01-2018 08:56 u »

Sorry, maar dit snap ik echt niet...
Bier gebrouwen volgens de regels van de kunst heeft geen lapmiddeltjes nodig om helder te worden.

Zo komt mijn bier in het glas, zonder gebruik van allerlei kunstgrepen zoals gelatine of vislijm of schuimversterkers.

Offline Robert1968

• Super lid
Re: Gelatinepoeder, oplossen of strooien?
« Reactie #10 Gepost op: 29-01-2018 09:52 u »
Heel knap. Maar er zijn toch veel brouwers (waaronder ik en zelfs commerciŽle jongs) die last hebben van koudewaas in het gekoelde bier. En ook die brouwen volgens de regels der kunst.

Met gelatine is dit prima te verwijderen. Vanzelfsprekend is dit cosmetisch want de smaak wordt er niet meer of minder om.

Offline Sander van Dijk

• Super lid
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
« Reactie #11 Gepost op: 29-01-2018 12:40 u »
Bier gebrouwen volgens de regels van de kunst heeft geen lapmiddeltjes nodig om helder te worden.

Zo komt mijn bier in het glas, zonder gebruik van allerlei kunstgrepen zoals gelatine of vislijm of schuimversterkers.

Met mijn tekst "maar dit snap ik echt niet..." bedoelde ik niet, dat ik niet begreep waarom jij het gebruik van Gelatine niet nodig vindt, maar meer waarom je het nodig vond om aan te geven dat jij het gebruik van Gelatine niet nodig vindt, terwijl de topicstarter uitdrukkelijk verzocht om dat soort reacties niet te plaatsen.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #12 Gepost op: 29-01-2018 13:40 u »
[...] de smaak wordt er niet meer of minder om.

Als je heel erg veel hop gebruikt in de whirlpool of nog tijdens de gisting dan is de kans groot dat je gist niet wil uitvlokken en bezinken. Gelatine helpt daarbij en je bent ook meteen het plakkerige onaangename bitter van de gist kwijt.

Ingo

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 29-01-2018 15:56 u »
Gist in de fles zakt hoe dan ook wel uit, koudewaas (veroorzakende eiwitten) veel langzamer is mijn ervaring.

Tags: