Tripel Affligem gist...

Gestart door opabier, 28-01-2018 18:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

opabier

Hallo nedebrouwers!

Wil binnenkort een Affligem achtige tripel gaan brouwen.

De mout en suikers is wel duidelijk denk ik... voor 50 liter

Hop twijfel ik nog over...styrian gold en Saaz?

Maar de grootste twijfel is: welke GIST?  Heb een magneetroerder.

Is de Affligem gist nog verkrijgbaar ergens?

Zo niet wat is dan een goede gist? Vloeibaar van Wyeast en welke? Of een korrelgist?

Hoor graag van jullie!

Opabier

Fermon

Je kan proberen om de gist uit de Affligem tripel op te kweken. Bij mijn weten is de gist niet anders verkrijgbaar.

opabier

Bedankt voor je reactie Fermon.

Zeeuwse gistbank bestaat die niet meer?

Wat als alternatieve gist?

Fermon

Citaat van: opabier op 28-01-2018  19:29 uBedankt voor je reactie Fermon.

Zeeuwse gistbank bestaat die niet meer?

Wat als alternatieve gist?

Of de Zeeuwse gistbank nog bestaat weet ik niet, en met een alternatieve gist kan ik je ook niet verder helpen. Voor een tripel heb ik zelf goede ervaring met de Wyeast 3522 Belgian Ardennes, en de mangrove jack m31

Fermon

Ik kwam dit nog tegen:

Affligem blond
Deze maand het recept van de Affligem Blond, een mooi goudgelig blond bier. Als gist gebruiken we de
Affligem Gist van de gistbank of een zakje S­04. Om een goede moutige smaak aan het bier te geven
vergisten we op een wat lagere temperatuur, namelijk 18⁰C. Het recept is voor 10 liter en heeft een
bitterheid van 30 EBU. 
2000 gr. ​pilsmout 3 EBC
400 gr. Munchener 15 EBC
20 gr Styrians Goldings 2,9%  FWH
24 gr Styrians Goldings 2,9% 60 min.
14 gr Saaz 2,2 % 5 minuten
10 liter maischwater
7 liter spoelwater
Begin SG 1058 eind SG 1012/14
Kooktijd 60 minuten
Maischschema :
30 min op 60 ⁰C   
30 min op 70 ⁰C
1  min op 78 ⁰C

Robert1968

Een goede Affligem kloon je enkel evenaren met de Affligem gist. Naar mijn weten is die niet voor ons te verkrijgen. Opkweken kan het beste vanuit een verse Affligem Blond. Ik heb het eerder zo gedaan. Er is een uitgebreid topic over. Even de zoekfunctie gebruiken.

Fermon

Citaat van: Robert1968 op 28-01-2018  22:54 uEen goede Affligem kloon je enkel evenaren met de Affligem gist. Naar mijn weten is die niet voor ons te verkrijgen. Opkweken kan het beste vanuit een verse Affligem Blond. Ik heb het eerder zo gedaan. Er is een uitgebreid topic over. Even de zoekfunctie gebruiken.

Affligem blond is tegenwoordig gefilterd, de tripel niet. Dus opkweken kan alleen nog maar met de tripel.

opabier

Bedankt voor de reacties.

Had eigenlijk eerder gehoord dat het misschien mogelijk is om de gist op te kweken, maar dan juist eerder van een blond...

Ik ga het beide proberen deze week.

Fermon

Citaat van: opabier op 29-01-2018  10:23 uBedankt voor de reacties.

Had eigenlijk eerder gehoord dat het misschien mogelijk is om de gist op te kweken, maar dan juist eerder van een blond...

Ik ga het beide proberen deze week.

In de Affligem blond zit geen gist meer. Deze is gefilterd.

Robert1968

Ja ik zag het vandaag in de supermarkt ook. De Blond had geen halsetiket meer die doorloopt over de dop, is niet meer "double fermented" en heeft inderdaad geen gist meer op de bodem.
Mogelijk kun je nog aan vorige versie komen.

appie

Pas geleden de gist van twee flesjes tripel opgekweekt. Ging prima. Begonnen met kleine hoeveelheid. (300 cc) dan opschalen.
Wel even op letten dat flesjes tripel nog ruime houdbaarheidsdatum hebben. (Zijn ze nog niet zo oud)

opabier

Top!

Ga ik het van de week proberen.

Bedankt voor alle reacties!

Fermon

Citaat van: opabier op 30-01-2018  12:36 uTop!

Ga ik het van de week proberen.

Bedankt voor alle reacties!

Ik zag dat de Affligem dubbel ook nog een hergisting op de fles heeft, wellicht kan je die proberen op te kweken, heeft toch iets minder alcohol.

opabier

Bedankt voor de reacties.

Is het niet gewoon bottelgist wat er in de flesjes Tripel en Dubbel zit?

tdp

Citaat van: opabier op 01-02-2018  10:14 uBedankt voor de reacties.

Is het niet gewoon bottelgist wat er in de flesjes Tripel en Dubbel zit?

Kun je makkelijk achter komen, door ze soldaat te maken en het proberen op te kweken. Als je een lage vergistingsgraad krijgt, zal het wellicht bottelgist zijn, kom je bijvoorbeeld rond de 75% uit, is het waarschijnlijk de normale gist.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.