Continue vergisting volgen via loadcell weging

Gestart door ExPeteriment, 28-01-2018 13:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

ExPeteriment

Zoals in mijn vorige post aangegeven zou ik me eerst storten op het volgen van de vergisting met de loadcell schakeling. Ik heb er inmiddels 2 vergistingen mee gevolgd:
 

Verticale as SG,  op de horizontale as het aantal metingen, ik laat 1 keer per minuut meten.



Gestart op 18 ºC heb ik bij de gele markeringen de temperatuur met een graad verhoogd. De spikes zijn te herleiden tot het openen van de vergistingskast. De opstelling is dus best gevoelig voor trillingen. Maar ja wat wil je als je grammen weegt op een totaalgewicht van ruim 20 kg.

De grafieken zijn in Excel gemaakt, de data heb ik via een SD kaart overgehaald. Ik kreeg toch behoefte aan een meer live weergave van het SG verloop en heb er een tft display aan toegevoegd. De schakeling nog op breadboard ziet er dan als volgt uit:



Meer dan een Arduino Nano, loadcell, AD convertor, TFT display met SD kaart erin en een tempvoeler is het niet. Op het display staat langs de vertikale as het SG (1000 - 1100), horizontaal het aantal verstreken vergistingsdagen. Ik overweeg het nog op mijn temperatuurregeling (via SSD) van de gistkast te koppelen.

Op het eind van de vergisting print ik de grafiek nog vanuit Excel om in mijn brouwlogboek op te nemen. Bovenstaande vergistingen eindigden nogal hoog, met deze schakeling kan ik dat bij volgende brouwsels nauwgezet volgen.

Het oorspronkelijke meer algemene verhaal met uitleg over de loadcell-schakeling staat op:
 
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35813.msg540852.html#msg540852

Dat het gewicht een goede maat is voor het SG en hoe het volume daar dan in wordt omgerekend, legt Hans Halberstadt in bijgevoegde post uit:

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,27621.50.html

Waarvoor mijn grote dank en hulde!!
De betreffende formules staan in:
https://www.wiki-hobbybrouwen.nl/uploads/#c0271c1b8cceff93423e0e24e4f18ae4.gif

Ik ga de componenten op een printplaat en in een kast zetten, zal dat dan nog laten zien.

grt,

Peter.

hansHalberstadt

Ziet er leuk uit. Valt me mee hoe goed je kunt wegen. Met mijn personenweegschaal ging dat een stuk slechter, maar dat zijn dan ook de goedkoopste loadcellen die er zijn.

Albertus

Mooi resultaat, nauwkeuriger dan ik had gedacht.

Bert

Jacques

Goed dat je hierop gestort hebt Peter. De weegmethode is een mooi alternatief voor het volgen van je vergisting.

jaapz

Tof! Misschien kan je de piekjes er uit filteren door 1x per minuut 10 seconden lang elke seconde een meting te pakken en daar het gemiddelde van te nemen. Als je arduino niet op een batterij draait kan je ook gewoon elke seconde een meting pakken over de hele minuut en daar het gemiddelde van nemen (per minuut).

lier

Of gewoon elke 5 of 10 minuten een meting verrichten of in elk geval zover uit elkaar dat je niet binnen de R95 (nauwkeurigheid) van je meter komt daar komen dit soort pieken vandaan.

lier

Maar, vergeet ik nog te zeggen mooi project. Ik ga het in elk geval goed bestuderen.
Heb er al over zitten denken om het balance board van de WII hiervoor te misbruiken maar dat stuit op enig verzet hier thuis :weetniet:

hansHalberstadt

Citaat van: ExPeteriment op 28-01-2018  13:16 uDe spikes zijn te herleiden tot het openen van de vergistingskast. De opstelling is dus best gevoelig voor trillingen.
Dat effect heb ik ook gezien. Mijn aanname is dat je het kunt vergelijken met een soort aardbevingsprincipe. Als het gewicht heel langzaam verandert dan rekt het rekstrookje in de loadcel mooi mee, maar op een bepaald moment treedt er ineens toch een sprongetje op waarbij er iets ineens een beetje verschuift vooral als de veranderingen heel langzaam gaan en je dan een klein trillingkje krijgt is dat dan net de druppel. Dat kun je in jouw plaatje ook mooi zien.   

ExPeteriment

Citaat van: lier op 12-04-2018  00:19 uOf gewoon elke 5 of 10 minuten een meting verrichten of in elk geval zover uit elkaar dat je niet binnen de R95 (nauwkeurigheid) van je meter komt daar komen dit soort pieken vandaan.
Klopt, op een proces dat een geleidelijk verloop heeft en dagen duurt, is vol-continue meten niet nodig. Ik middel de metingen al over een langere periode op de Arduino. In dit experiment wilde ik gewoon alles volgen. Nu ik naar het TFT display schrijf, zie ik met die resolutie de spikes niet. De downloads naar Excel doe ik eerlijk gezegd niet meer. Ik sla gegevens wel op SD kaart op voor het geval de spanning van de Arduino uitvalt, dan kan ik daar nog op terugvallen.

Xendelaar

Heel gaaf project! Zoiets ga ik ook ooit nog proberen te maken.

Jacques

Citaat van: Xendelaar op 20-04-2018  15:25 uHeel gaaf project! Zoiets ga ik ook ooit nog proberen te maken.

Het zou mooi zijn wanneer dit systeem op de markt wordt gebracht voor een mooie prijs. Daar is denk ik een markt voor.

hansHalberstadt

Citaat van: ExPeteriment op 28-01-2018  13:16 uZoals in mijn vorige post aangegeven zou ik me eerst storten op het volgen van de vergisting met de loadcell schakeling. Ik heb er inmiddels 2 vergistingen mee gevolgd:
Heb je ook al eens het eind SG vergeleken met het eind SG gemeten met een hydrometer?

Wisdom

Voor het volgen van mijn vergistingen log ik het aantal CO2 bubbles die ontsnappen. Je krijgt dan een goed beeld van het proces zowel van de start als wanneer de vergisting voorbij is. Spike in het middel is het bijvullen van het waterslot. Verder ben ik op dit moment niet zo opzoek naar de absolute waarden tijdens de vergisting maar meer of het proces goed verloopt. De X-as is dus niet lineair. de Y-as is het aantal seconden tussen twee CO2 bubble ontsnappingen.


Jacques

Citaat van: Wisdom op 21-04-2018  23:08 uVoor het volgen van mijn vergistingen log ik het aantal CO2 bubbles die ontsnappen. Je krijgt dan een goed beeld van het proces zowel van de start als wanneer de vergisting voorbij is. Spike in het middel is het bijvullen van het waterslot. Verder ben ik op dit moment niet zo opzoek naar de absolute waarden tijdens de vergisting maar meer of het proces goed verloopt. De X-as is dus niet lineair. de Y-as is het aantal seconden tussen twee CO2 bubbel ontsnappingen.



Er zijn meerdere manieren om het verloop van de vergisting te volgen. Dit topic gaat over het volgen van de vergisting via weging. Voor het volgen met behulp van de vergisting met een bluppenteller zijn er een ander topics.

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,13699
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,30046
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,27718


hansHalberstadt

Mbt de weegmethode kun je de nauwkeurigheid behoorlijk verbeteren als je vooraf bij elke meting de weegschaal kunt nullen. Dat vergt echter het steeds optillen van je gistingsvat en is bij automatisch meten lastiger. 

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 21-04-2018  23:20 uEr zijn meerdere manieren om het verloop van de vergisting te volgen. Dit topic gaat over het volgen van de vergisting via weging. Voor het volgen met behulp van de vergisting met een bluppenteller zijn er een ander topics.

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,13699
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,30046
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,27718


Er zijn nog meer methodes waarvan ik zelf al jaren de refractometer methode met klein beetje opzuigen via dun slangetje gebruik.
zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,12014.msg551527.html#msg551527





Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 22-04-2018  11:50 uEr zijn nog meer methodes waarvan ik zelf al jaren de refractometer methode met klein beetje opzuigen via dun slangetje gebruik.
zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,12014.msg551527.html#msg551527

Gewoon een hydrometer kan ook...

Waar ik op doelde zijn de de methoden waarbij continu het verloop in de gaten wordt gehouden.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 22-04-2018  21:14 uGewoon een hydrometer kan ook...

Waar ik op doelde zijn de de methoden waarbij continu het verloop in de gaten wordt gehouden.

Daarvoor heb ik nog een ander alternatief, nl deze:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,27621.msg532102.html#msg532102
Daarmee kun je ook continue de gisting volgen op basis van SG, maar dan nauwkeuriger dan met weging omdat je over een veel kleiner bereik meet, met veel grotere gevoeligheid.
Ben dat nog aan het uitwerken en tot die tijd voldoet de refactometer via slangetje prima. Ik meet 2 x per dag en dan is SG meten met dobber niet handig want daarvoor raak je voor elke meting 75 ml bier kwijt en met de refractometer maar enkele ml.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 22-04-2018  21:28 uDaarvoor heb ik nog een ander alternatief, nl deze:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,27621.msg532102.html#msg532102
Daarmee kun je ook continue de gisting volgen op basis van SG, maar dan nauwkeuriger dan met weging omdat je over een veel kleiner bereik meet, met veel grotere gevoeligheid.
Ben dat nog aan het uitwerken en tot die tijd voldoet de refactometer via slangetje prima. Ik meet 2 x per dag en dan is SG meten met dobber niet handig want daarvoor raak je voor elke meting 75 ml bier kwijt en met de refractometer maar enkele ml.

We zijn steeds verder aan het off topic aan het gaan. Mijn boodschap aan Wisdom was dat dit topic niet over een bellenteller gaat, noch over een andere methode anders dan de weegmethode om het SG te volgen.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 22-04-2018  21:44 uWe zijn steeds verder aan het off topic aan het gaan. Mijn boodschap aan Wisdom was dat dit topic niet over een bellenteller gaat, noch over een andere methode anders dan de weegmethode om het SG te volgen.
Ja klopt, maar je gaf zelf de relatie met andere topics aan en lijkt me op zich best goed om soms weer een de diverse methodes op een rijtje te zetten, nu maar weer terug naar het topic dus.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 22-04-2018  22:04 uJa klopt, maar je gaf zelf de relatie met andere topics aan en lijkt me op zich best goed om soms weer een de diverse methodes op een rijtje te zetten, nu maar weer terug naar het topic dus.

Dat deed ik vooral om aan te geven dat bij die topics kan worden aangesloten voor ervaringen met een bluppenteller...

ExPeteriment

Citaat van: hansHalberstadt op 22-04-2018  10:38 uMbt de weegmethode kun je de nauwkeurigheid behoorlijk verbeteren als je vooraf bij elke meting de weegschaal kunt nullen. Dat vergt echter het steeds optillen van je gistingsvat en is bij automatisch meten lastiger.
Het moeten optillen en terugzetten van het vergistingsvat zou de charme van deze oplossing volledig teniet doen. Daarnaast schaadt het meer dan het baat. Nullen bij een weegschaal doe je mi om het gewicht van de netto inhoud te bepalen en het gewicht van de verpakking te elimineren. Daarnaast zal het enige kalibratie functie hebben om het gemeten gewicht in kilo's beter te maken. Terugzetten op precies dezelfde plek is belangrijk en een uitdaging.

Ik ben geïnteresseerd in het verloop van het gewicht in de verstreken tijd vanaf start vergisting. Die kan ik omzetten in de vergistingsgrafiek. Een bepaling van het precieze aantal kilo's van de inhoud van het vergistingsvat is daarbij van ondergeschikt belang.

Ik zou dan ook niet aan mijn eisen voldoen. Ik roep ze even in de herinnering:
Mijn eisen aan de weegschakeling voor het bierbrouwen:
1-   Aan blijven, niet steeds uitgaan;
2-   Niet steeds moeten kalibreren door last eraf te halen en weer terug te zetten, desondanks weinig verloop van de meetresultaten,
3-   Het display mag niet door de last afgedekt worden;
4-   Nauwkeurig, kleine variaties in relatief grote lasten weergeven (vb bij koken en vergisten);
5-   Lichte en zware lasten aankunnen;
6-   Weergave in zelf te bepalen eenheden (liters, kilo's, SG, aantal resterende glazen, verdampt stoom),
7-   Gegevens moeten geëxporteerd kunnen worden.
8-   Moet stand alone kunnen werken, dus zonder aansluiting PC/laptop.
9-   Compact, goedkoop, eenvoudig te bouwen

Personen- en keukenweegschalen voldoen niet aan alle eisen, maar die zijn dan ook niet voor bierbrouwen ontwikkeld.

hansHalberstadt

Citaat van: ExPeteriment op 25-04-2018  18:31 uNullen bij een weegschaal doe je mi om het gewicht van de netto inhoud te bepalen en het gewicht van de verpakking te elimineren.
Ja normaal gesproken wel, maar als je heel nauwkeurig gaat kijken en voor het SG volgen moet dat immers 1 SG punt betekent dat het gewicht met ca 1/1000 verandert. en als je dus op 1 SG punt het SG wilt kunnen bepalen dan mag de loadcell ook maar 0.1% verlopen over de hele tijd, bv 2 weken. Dat kunnen alleen de duurdere loadcellen en vergt ook al heel nauwkeurige elektronica. probeer met jouw systeem eens 2 weken lang uit met een vast gewicht om te zien hoeveel verloop er is.

PS, zie ook dit topic:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,27621.msg514642.html#msg514642

ExPeteriment

Citaat van: hansHalberstadt op 25-04-2018  18:41 uJa normaal gesproken wel, maar als je heel nauwkeurig gaat kijken en voor het SG volgen moet dat immers 1 SG punt betekent dat het gewicht met ca 1/1000 verandert. en als je dus op 1 SG punt het SG wilt kunnen bepalen dan mag de loadcell ook maar 0.1% verlopen over de hele tijd, bv 2 weken. Dat kunnen alleen de duurdere loadcellen en vergt ook al heel nauwkeurige elektronica. probeer met jouw systeem eens 2 weken lang uit met een vast gewicht om te zien hoeveel verloop er is.

PS, zie ook dit topic:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,27621.msg514642.html#msg514642
Okay, doe ik. Ik zal 15 l water in een gesloten 19 l keg doen en die in mijn gistkast zetten op de loadcell en de temp constant houden. Resultaten volgen.

Een dergelijk experiment van 2 dagen constant houden was geen probleem en werd bijzonder saai, heb hem toen afgebroken. Geduld is niet mijn sterkste eigenschap.

hansHalberstadt

Citaat van: ExPeteriment op 25-04-2018  19:09 uOkay, doe ik. Ik zal 15 l water in een gesloten 19 l keg doen en die in mijn gistkast zetten op de loadcell en de temp constant houden. Resultaten volgen.

Een dergelijk experiment van 2 dagen constant houden was geen probleem en werd bijzonder saai, heb hem toen afgebroken. Geduld is niet mijn sterkste eigenschap.

Zie ook https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,27621.msg521818.html#msg521818
constant blijven van de waarde bij constant gewicht is 1 proef die goed moet gaan, maar misschien nog een zwaardere eis is juist een verandering van het SG wat bij mijn loadceel juist drift in de loadcell veroorzaakte. Ook dat effect zou je eens kunnen bekijken door bv een dag jouw volle keg erop te zetten en dan daarna 1 dag een extra gewicht, bv 1 liter frisdrank erbij leggen en dat gewicht de volgende dag weer weghalen en dan nog een dag kijken hoe eea zich gedraagt. Bij mij zag je dan duidelijk problemen in de loadcell ontstaan.

ExPeteriment

Citaat van: hansHalberstadt op 26-04-2018  00:43 uZie ook https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,27621.msg521818.html#msg521818
constant blijven van de waarde bij constant gewicht is 1 proef die goed moet gaan, maar misschien nog een zwaardere eis is juist een verandering van het SG wat bij mijn loadceel juist drift in de loadcell veroorzaakte. Ook dat effect zou je eens kunnen bekijken door bv een dag jouw volle keg erop te zetten en dan daarna 1 dag een extra gewicht, bv 1 liter frisdrank erbij leggen en dat gewicht de volgende dag weer weghalen en dan nog een dag kijken hoe eea zich gedraagt. Bij mij zag je dan duidelijk problemen in de loadcell ontstaan.
Dat zal ik meteen meenemen, maar normaal gesproken zal bij een vergisting het gewicht niet ineens een sprong omhoog maken en later weer omlaag.

hansHalberstadt

Ik verwacht dat jouw loadcell wat robuuster is dan die van mij uit de personenweegschaal. dus als jou cellen deze test goed doorstaan dan kunnen we daar weer een stap verder mee komen.

Xendelaar

Fascinerend draadje! Ik ga hier ook mee experimenteren als ik eindelijk mijn koelkast af heb [emoji4]

hansHalberstadt

Citaat van: ExPeteriment op 26-04-2018  23:16 uDat zal ik meteen meenemen, maar normaal gesproken zal bij een vergisting het gewicht niet ineens een sprong omhoog maken en later weer omlaag.
Dat kan gebeuren als je bv trillingen hebt van verkeer of het vat aanraakt, maar ook als het SG continue afneemt kan dat een andere offset geven dan wanneer het SG constant zou blijven. Ik kreeg daardoor een fout als het SG afnam.

ExPeteriment

Citaat van: hansHalberstadt op 27-04-2018  10:28 uDat kan gebeuren als je bv trillingen hebt van verkeer of het vat aanraakt, maar ook als het SG continue afneemt kan dat een andere offset geven dan wanneer het SG constant zou blijven. Ik kreeg daardoor een fout als het SG afnam.
Hierbij de resultaten van de uitgevoerde metingen. Ik kan nauwelijks drift waarnemen. Heel reproduceerbare en verklaarbare resultaten. Bijgaand de stappen die ik heb ondernomen, een foto van de meetopstelling, de grafiek en de Excel sheet, tevens een link naar het gebruikte Arduino script. Langer meten voegt mi weinig toe, maar als je nog testjes gedaan wilt hebben, roep maar.

Meetopstelling van bovenaf gezien. Helemaal onderop de loadcell:




Meetnr geeft aantal verstreken minuten na start experiment weer. Loadcell waarde is de ruwe data waarde zoals de ad convertor weergeeft. Dit is naar gewicht om te rekenen.
meetnr loadcell   commentaar
18   523963   keg leeg
20   614773   liter water erbij
22   702730   liter water erbij
24   794882   liter water erbij
26   887964   liter water erbij
28   984974   liter water erbij
30   1078193   liter water erbij
32   1179335   liter water erbij
34   1277007   liter water erbij
83   1378636   liter water erbij
91   1480938   liter water erbij
100   1487933   keg deksel erop
698   1526665   plankje erop
700   1653869   1l water in maatglas
758   1526106   1 l in maatglas weg
761   1512100   plankje weg
803   1525285   plankje erop
806   1782206   groot maatglas 2 l water erop
828   1887673   1 liter water erbij
844   1945298   0,5 l water erbij
872   1969166   0,2 l water erbij
886   1980641   0,1 l water erbij
906   1986142   0,05 l water erbij
920   1988267   0,02 l water erbij
1031   1989368   0,01 l water erbij
1058   1990367   0,01 l water erbij
1087   1993498   start hevelen naar communicerend vat
1102   1900949   grote maatkan en plank eraf

De grafiek:



De link naar het gebruikte programma en eerdere vergelijkbare experimenten:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35813.0.html

hansHalberstadt

Mooie meetdata

Aan de hand van jouw data een grafiekje gemaakt wat aangeeft hoeveel gram verschil hij meet tussen het moment dat je 8 kg gewicht erbij hebt gezet en het volgende moment dat je iets verandert. daarbij ook nog extra middeling gedaan over 10 opvolgende punten.

dit geeft dus aan hoe stabiel je kunt meten na een verandering

Je zou ditzelfde nog eens kunnen doen over het lange constante stuk in de grafiek edit: dit was al het lange stuk :)

Over 600 minuten verloopt de meting dus maximaal 9 gram. 9 gram op 8 liter te meten vloeistof komt overeen met 1.1 SG punt
Het grafiekje geeft aan dat vlak na het toevoegen van de laatste kg het gemeten gewicht snel toeneemt en daarna wat zeer laagfrequente ruis geeft. rond 650-700 minuten daarna komt er een vrij snelle daling.

Bij een echte gisting gaat dit grafiekje lopen over ca 1 week dus nog minstens 14 keer zolang. Daarbij is natuurlijk de vraag hoe het grillige verloop dan zou zijn en ook hoe dat nog over temperatuur verloopt.

Wat je zou kunnen doen is deze zelfde meting nog eens overdoen in je gistingsruimte met 10 kg gewicht op je weegschaal met gistingskast op constante temperatuur en dan gedurende een week volgen met bv 's morgens 100 g erbij en dat 's avonds weer eraf. dan zie je stappen van 100 gram en de ruis die daarbij hoort over langere tijd. op dag 3 zou je dan bv de temperatuur kunnen verhogen van bv20 naar 23 graden en dan verder op dezelfde manier verder. Zo zie je dan de invloed van temperatuur op het geheel.
   

ExPeteriment

Citaat van: hansHalberstadt op 28-04-2018  07:21 uMooie meetdata

Aan de hand van jouw data een grafiekje gemaakt wat aangeeft hoeveel gram verschil hij meet tussen het moment dat je 8 kg gewicht erbij hebt gezet en het volgende moment dat je iets verandert. daarbij ook nog extra middeling gedaan over 10 opvolgende punten.

dit geeft dus aan hoe stabiel je kunt meten na een verandering

Je zou ditzelfde nog eens kunnen doen over het lange constante stuk in de grafiek edit: dit was al het lange stuk :)

Over 600 minuten verloopt de meting dus maximaal 9 gram. 9 gram op 8 liter te meten vloeistof komt overeen met 1.1 SG punt
Het grafiekje geeft aan dat vlak na het toevoegen van de laatste kg het gemeten gewicht snel toeneemt en daarna wat zeer laagfrequente ruis geeft. rond 650-700 minuten daarna komt er een vrij snelle daling.

Bij een echte gisting gaat dit grafiekje lopen over ca 1 week dus nog minstens 14 keer zolang. Daarbij is natuurlijk de vraag hoe het grillige verloop dan zou zijn en ook hoe dat nog over temperatuur verloopt.

Wat je zou kunnen doen is deze zelfde meting nog eens overdoen in je gistingsruimte met 10 kg gewicht op je weegschaal met gistingskast op constante temperatuur en dan gedurende een week volgen met bv 's morgens 100 g erbij en dat 's avonds weer eraf. dan zie je stappen van 100 gram en de ruis die daarbij hoort over langere tijd. op dag 3 zou je dan bv de temperatuur kunnen verhogen van bv20 naar 23 graden en dan verder op dezelfde manier verder. Zo zie je dan de invloed van temperatuur op het geheel.
 
Dank voor de analyse en het meedenken! Kort na een wijziging aan de lading beweegt het water in de keg of maatbeker nog na. Dat verklaart het verloop in het begin van jouw grafiek. Dat weggelaten blijft er nog ca 5 gram fluctuatie over. Ik ga proberen dat te verbeteren door optimaliseren van de middeling. Ik middel nu in de driver van de AD convertor. Kan ook nog voortschrijdend middelen in de Arduino, of echt middelen door waardes in een array op te slaan, maar dat vergt schaars geheugen van de Arduino. Daarna altijd nog te middelen in Excel zoals jij in je sheet doet, maar ik streef naar een zo goed mogelijke waarde uit de Arduino zelf.

Mijn gistkast is komende week bezet, de temperatuurcheck kan ik dus nog niet doen, maar ik verwacht dat de afwijking op/rond kamertemperatuur niet veel uit zal maken, maar goed dat na te gaan, net als een meting over langere tijd. Wordt dus vervolgd.

ExPeteriment




Dit is nou typisch zo'n geval van: Hoe vertel ik het mijn vrouw? Ik weet niet of ik ermee wegkom als ik uitleg dat ze nu ook haar soortelijk gewicht kan volgen. Mijn nieuwsgierigheid naar de werking van de loadcellen die hierin zitten won het toch, dus maar gemodificeerd en na heel wat gepuzzel op de AD convertor aangesloten. De vier cellen vormen met elkaar een brug, dus niet een brug per cel zoals bij de andere load cell die we testen. Ik heb er een emmer met 10 liter op gezet en water toegevoegd en weggehaald. Het resultaat:



De stappen na toevoegen/weghalen waren goed waarneembaar, maar daarna een grote drift. Deze vallen voor vergisting volgen af. Ze zijn alleen bruikbaar als er voor elke meting gekalibreerd wordt. Dat gaan we niet doen, maar toch goed om te weten. Dus verder richt ik me op de stabiliteits- en temperatuurtest van de andere load cell.


hansHalberstadt

Zo'n weegschaal heb ik hier ook gebruikt https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,27621.msg514642.html#msg514642
Ik heb toe een hele luxe verwerkingsunit gemaakt met offsetcanceling etc, maar de drift bleek ook bij mij te groot en veroorzaakt door de loadcellen van de personenweegschaal. Dus zelfde conclusie die jij nu ziet.

seed7

Kruip (creep), hysteresis, temperatuurdrift, andere drift etc. zijn inherent aan het gebruik van load cels. Ook als je hele goed gebruikt.

Ik herinner me dat toen ik nog bij de zelfde werkgever als Hans' aan de slag was we heel erg goed cellen moesten hebben voor een bepaalde toepassing. We hebben die toen gemaakt van Zerodur, een keramisch materiaal met een extreem geringe uitzettingscoefficient om temperatuursdrift in de hand te krijgen. Uiteindelijk is dat ook het enige geweest dat we enigszins onder controle kregen. Uiteindelijk zijn we naar een "mechanische" weegschaal gegaan, een plank op keramische veren en laserinterferometers om de verplaatsing te meten.

Ik weet niet of die TOF (Time Of Flight) lasersensoren voldoende resolutie hebben voor een vergelijkbare opzet.

Gewicht/massa is altijd ellende, je kunt op alle mogelijke manieren proberen te vermijden om een simpele balans te bouwen, maar uiteindelijk is het die balans waar de hele SI eenheid aan vast hangt en dat ding in Parijs.

Ingo

hansHalberstadt

De loadcell die ExPeteriment gebruikt is al goed genoeg voor de SG meting denk ik, maar een personenweegschaal loadcell is complete rommel en ongeschikt. Natuurlijk heb je ook goede loadcellen, immers de weegschalen in de supermarkt wegen ook tot een gram nauwkeurig en staan de hele dag aan, maar zijn dus wat duurder en van betere materialen gemaakt.

ExPeteriment

Na het volgen van een aantal vergistingen met de loadcell is deze wat mij betreft praktisch gezien al met vlag en wimpel geslaagd. Heel strakke grafieken. Toch wil ik het verloop in tijd, belastingsverschillen en temperatuur ook met een aantal proeven onderbouwen. Ik volg het voorstel van Hans Halberstadt:

Citaat van: hansHalberstadt op 28-04-2018  07:21 uWat je zou kunnen doen is deze zelfde meting nog eens overdoen in je gistingsruimte met 10 kg gewicht op je weegschaal met gistingskast op constante temperatuur en dan gedurende een week volgen met bv 's morgens 100 g erbij en dat 's avonds weer eraf. dan zie je stappen van 100 gram en de ruis die daarbij hoort over langere tijd. op dag 3 zou je dan bv de temperatuur kunnen verhogen van bv20 naar 23 graden en dan verder op dezelfde manier verder. Zo zie je dan de invloed van temperatuur op het geheel.
   


Mijn koelkast is inmiddels vrij. Ik heb mijn opstelling nog verbeterd en de grafiek rimpel verder verkleind door:
1-   Betere voeding voor de Arduino (een echte externe ipv een USB voeding);
2-   middeling in zowel AD converor als middeling in de Arduino (runningaverage.h);
3-   aanbrengen afscherming en aarding, nu de opstelling in de geaarde koelkast staat is de aarding ok.


Ik heb ik de volgende opstelling gemaakt:


Een emmer met 15 liter water (emmer staat beetje scheef, lijkt dus van voren af bezien meer). Op de emmer een temperatuursensor. De emmer staat op een plaat die rust op het kantepunt (rechtsachter) en de load cell (linksvoor). Het geheel staat op een CV radiatortje waar een verwarmingslint doorheen is geweven. Eronder een stabiele voeding, de HX711 AD convertor en de Arduino met SD kaart erbovenop. Ik weet niet of het handig is dat ik de temp sensor op de emmer heb zitten, we zijn hier geïnteresseerd in de temp van de load cell (ik heb daar een temperatuursensor bij gezet, niet op foto). Voor de temperatuur regeling neem ik wel de emmertemperatuur, dat is de praktijksituatie.

Ik ga de stappen die Hans Halberstadt voorstelt doorlopen, ik denk op het eind ook weer terugkoelen naar 20 om te zien of ik weer in de buurt van de beginwaarde uitkom.

De meting start vanavond! Wordt vervolgd.


seed7

Ben benieuwd.

Tav voortschreidende gemiddelde en ruis, deze ken je denk ik wel,

Ingo

ExPeteriment

Citaat van: seed7 op 11-05-2018  23:55 uBen benieuwd.

Tav voortschreidende gemiddelde en ruis, deze ken je denk ik wel,

Ingo

Die had ik gezien ja, maar toch bedankt voor het delen. Dit soort artikelen sterkten me dat vergisting met loadcell volgen mogelijk zou moeten zijn. Al geeft het altijd ook weer zaken ter overpeinzing. De ruis middel ik inmiddels flink weg denk ik. Het voordeel bij vergisting is dat we met een heel geleidelijk proces te maken hebben.

hansHalberstadt

Ruis is geen probleem, drift wel want dat kun je niet wegflteren. 

lier

Citaat van: ExPeteriment op 11-05-2018  21:43 uNa het volgen van een aantal vergistingen met de loadcell is deze wat mij betreft praktisch gezien al met vlag en wimpel geslaagd. Heel strakke grafieken. Toch wil ik het verloop in tijd, belastingsverschillen en temperatuur ook met een aantal proeven onderbouwen. Ik volg het voorstel van Hans Halberstadt:


Mijn koelkast is inmiddels vrij. Ik heb mijn opstelling nog verbeterd en de grafiek rimpel verder verkleind door:
1-   Betere voeding voor de Arduino (een echte externe ipv een USB voeding);
2-   middeling in zowel AD converor als middeling in de Arduino (runningaverage.h);
3-   aanbrengen afscherming en aarding, nu de opstelling in de geaarde koelkast staat is de aarding ok.


Ik heb ik de volgende opstelling gemaakt:


Een emmer met 15 liter water (emmer staat beetje scheef, lijkt dus van voren af bezien meer). Op de emmer een temperatuursensor. De emmer staat op een plaat die rust op het kantepunt (rechtsachter) en de load cell (linksvoor). Het geheel staat op een CV radiatortje waar een verwarmingslint doorheen is geweven. Eronder een stabiele voeding, de HX711 AD convertor en de Arduino met SD kaart erbovenop. Ik weet niet of het handig is dat ik de temp sensor op de emmer heb zitten, we zijn hier geïnteresseerd in de temp van de load cell (ik heb daar een temperatuursensor bij gezet, niet op foto). Voor de temperatuur regeling neem ik wel de emmertemperatuur, dat is de praktijksituatie.

Ik ga de stappen die Hans Halberstadt voorstelt doorlopen, ik denk op het eind ook weer terugkoelen naar 20 om te zien of ik weer in de buurt van de beginwaarde uitkom.

De meting start vanavond! Wordt vervolgd.

Ik heb al veel oplossingen gezien voor de verwarming in je gistkast, maar een radiator? Daar was ik echt nooit opgekomen.

ExPeteriment

De duurtest heeft aantal dagen gelopen en geeft het volgende beeld:

In de bovenste grafiek staat de loadcell uitlezing, een gridlijn is ongeveer 5 SG punten. Ik heb er met regelmaat een gewicht van 150 gram op de emmer met 15 liter gezet. De afwijkingen daarin komen doordat het gewicht niet steeds exact op zelfde positie op de emmer stond. Voor de drift kijk ik naar de lijn zonder het gewicht.  Dit is een meting over 5 dagen.
Drift viel dus mee, max 2 sg punten, maar vanaf verwarmen werd het een rommeltje, zo'n temperatuurscoefficient heb ik nog nooit gezien. Dit bleek toch aan de aarding te liggen, vertrouwen op de aarding van de koelkast was dus een misvatting. Ik heb de radiator nu ook geaard en start een nieuwe meting. Wordt dus vervolgd.

Xendelaar

Citaat van: ExPeteriment op 24-05-2018  08:37 uDe duurtest heeft aantal dagen gelopen en geeft het volgende beeld:

In de bovenste grafiek staat de loadcell uitlezing, een gridlijn is ongeveer 5 SG punten. Ik heb er met regelmaat een gewicht van 150 gram op de emmer met 15 liter gezet. De afwijkingen daarin komen doordat het gewicht niet steeds exact op zelfde positie op de emmer stond. Voor de drift kijk ik naar de lijn zonder het gewicht.  Dit is een meting over 5 dagen.
Drift viel dus mee, max 2 sg punten, maar vanaf verwarmen werd het een rommeltje, zo'n temperatuurscoefficient heb ik nog nooit gezien. Dit bleek toch aan de aarding te liggen, vertrouwen op de aarding van de koelkast was dus een misvatting. Ik heb de radiator nu ook geaard en start een nieuwe meting. Wordt dus vervolgd.
Zijn er nog nieuwe updates? Ik ben zeer nieuwsgierig.

ExPeteriment

Citaat van: Xendelaar op 17-07-2018  07:05 uZijn er nog nieuwe updates? Ik ben zeer nieuwsgierig.
Dank voor de getoonde interesse. De activiteiten hebben door vakantie en het weer op een lager pitje gestaan, maar zijn zeker niet gestopt. Ik heb destijds de aarding, voeding en middeling verbeterd en een temperatuurmeting gedaan van de loadcell belast met een emmer water. Hieronder de grafiek. Op de omcirkelde punten had ik een gewicht van 150 gram op de emmer gezet (niet exact op zelfde ppositie, daarom zijn ze niet even hoog). Ik heb de temperatuurschommelingen wat groter gemaakt dan bij normale vergisting, dat om eea beter zichtbaar te maken.



Wat je ziet is dat bij toename temperatuur de SG meting wat zakt en stijgt bij daling van temperatuur. Dit stijgen en dalen wordt weer wat vereffend als de temperatuur daarna constant blijft. De afwijkingen zijn wat mij betreft beperkt en levert de loadcell opstelling representatieve vergistingsgafieken. Ik meet ze nog regelmatig. Sinds afgelopen zaterdag meet ik 50 l blond op de 10 kg loadcell. Het kantelpunt bepalen voor optimale belasting is belangrijk.

Ik zal de grafiek als de vergisting klaar is (begon in rap tempo, maar suddert nog lang na) hier nog posten. Overigens ben ik meer geboeid door de vorm van de grafiek dan de absolute SG waarde tijdens de vergisting. Ik neem nog steeds om de paar dagen monsters, grafieken verdringen het plezier aan ruiken en proeven niet.

De opstelling met TFT scherm ga ik definitief maken als het weer vroeger donker wordt.

jaapz

Ik weet niet of jullie dit al eens gezien hebben, maar er is nu iemand bezig met het ontwikkelen van een open-hardware bordje op basis van ESP8266, ook geinspireerd op dit topic:

https://github.com/jslater89/libra-cervisiae
https://jslater89.github.io/libra-cervisiae/

Erg interessant en niet alleen open qua software en hardware, maar ook qua communicatie over de ontwikkeling d.m.v. de blog en posts op reddit.

Xendelaar

Citaat van: ExPeteriment op 17-08-2018  08:11 uDank voor de getoonde interesse. De activiteiten hebben door vakantie en het weer op een lager pitje gestaan, maar zijn zeker niet gestopt. Ik heb destijds de aarding, voeding en middeling verbeterd en een temperatuurmeting gedaan van de loadcell belast met een emmer water. Hieronder de grafiek. Op de omcirkelde punten had ik een gewicht van 150 gram op de emmer gezet (niet exact op zelfde ppositie, daarom zijn ze niet even hoog). Ik heb de temperatuurschommelingen wat groter gemaakt dan bij normale vergisting, dat om eea beter zichtbaar te maken.



Wat je ziet is dat bij toename temperatuur de SG meting wat zakt en stijgt bij daling van temperatuur. Dit stijgen en dalen wordt weer wat vereffend als de temperatuur daarna constant blijft. De afwijkingen zijn wat mij betreft beperkt en levert de loadcell opstelling representatieve vergistingsgafieken. Ik meet ze nog regelmatig. Sinds afgelopen zaterdag meet ik 50 l blond op de 10 kg loadcell. Het kantelpunt bepalen voor optimale belasting is belangrijk.

Ik zal de grafiek als de vergisting klaar is (begon in rap tempo, maar suddert nog lang na) hier nog posten. Overigens ben ik meer geboeid door de vorm van de grafiek dan de absolute SG waarde tijdens de vergisting. Ik neem nog steeds om de paar dagen monsters, grafieken verdringen het plezier aan ruiken en proeven niet.

De opstelling met TFT scherm ga ik definitief maken als het weer vroeger donker wordt.
Super! Bedankt voor de update! opmerkelijk dat de temperatuur zoveel invloed heeft op de sensor. Toch ziet alles er stabiel uit... En zoals je zelf zegt, de curve is belangrijker dan de absolute waarde.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.