Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Continue vergisting volgen via loadcell weging  (gelezen 2667 keer)

Offline ExPeteriment

• Vol lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Continue vergisting volgen via loadcell weging
« Gepost op: 28-01-2018 13:16 u »
Zoals in mijn vorige post aangegeven zou ik me eerst storten op het volgen van de vergisting met de loadcell schakeling. Ik heb er inmiddels 2 vergistingen mee gevolgd:

Verticale as SG,  op de horizontale as het aantal metingen, ik laat 1 keer per minuut meten.

Gestart op 18 ║C heb ik bij de gele markeringen de temperatuur met een graad verhoogd. De spikes zijn te herleiden tot het openen van de vergistingskast. De opstelling is dus best gevoelig voor trillingen. Maar ja wat wil je als je grammen weegt op een totaalgewicht van ruim 20 kg.

De grafieken zijn in Excel gemaakt, de data heb ik via een SD kaart overgehaald. Ik kreeg toch behoefte aan een meer live weergave van het SG verloop en heb er een tft display aan toegevoegd. De schakeling nog op breadboard ziet er dan als volgt uit:

Meer dan een Arduino Nano, loadcell, AD convertor, TFT display met SD kaart erin en een tempvoeler is het niet. Op het display staat langs de vertikale as het SG (1000 - 1100), horizontaal het aantal verstreken vergistingsdagen. Ik overweeg het nog op mijn temperatuurregeling (via SSD) van de gistkast te koppelen.

Op het eind van de vergisting print ik de grafiek nog vanuit Excel om in mijn brouwlogboek op te nemen. Bovenstaande vergistingen eindigden nogal hoog, met deze schakeling kan ik dat bij volgende brouwsels nauwgezet volgen.

Het oorspronkelijke meer algemene verhaal met uitleg over de loadcell-schakeling staat op:

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35813.msg540852.html#msg540852

Dat het gewicht een goede maat is voor het SG en hoe het volume daar dan in wordt omgerekend, legt Hans Halberstadt in bijgevoegde post uit:

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,27621.50.html

Waarvoor mijn grote dank en hulde!!
De betreffende formules staan in:
https://www.wiki-hobbybrouwen.nl/uploads/#c0271c1b8cceff93423e0e24e4f18ae4.gif

Ik ga de componenten op een printplaat en in een kast zetten, zal dat dan nog laten zien.

grt,

Peter.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
Re: Continue vergisting volgen via loadcell weging
« Reactie #1 Gepost op: 10-04-2018 20:37 u »
Ziet er leuk uit. Valt me mee hoe goed je kunt wegen. Met mijn personenweegschaal ging dat een stuk slechter, maar dat zijn dan ook de goedkoopste loadcellen die er zijn.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #2 Gepost op: 11-04-2018 10:35 u »
Mooi resultaat, nauwkeuriger dan ik had gedacht.

Bert

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 11-04-2018 22:24 u »
Goed dat je hierop gestort hebt Peter. De weegmethode is een mooi alternatief voor het volgen van je vergisting.

Offline jaapz

• Senior lid
  • Brouwerij Vlugge Japie
« Reactie #4 Gepost op: 12-04-2018 00:01 u »
Tof! Misschien kan je de piekjes er uit filteren door 1x per minuut 10 seconden lang elke seconde een meting te pakken en daar het gemiddelde van te nemen. Als je arduino niet op een batterij draait kan je ook gewoon elke seconde een meting pakken over de hele minuut en daar het gemiddelde van nemen (per minuut).

Offline lier

• Senior lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #5 Gepost op: 12-04-2018 00:19 u »
Of gewoon elke 5 of 10 minuten een meting verrichten of in elk geval zover uit elkaar dat je niet binnen de R95 (nauwkeurigheid) van je meter komt daar komen dit soort pieken vandaan.

Offline lier

• Senior lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #6 Gepost op: 12-04-2018 00:21 u »
Maar, vergeet ik nog te zeggen mooi project. Ik ga het in elk geval goed bestuderen.
Heb er al over zitten denken om het balance board van de WII hiervoor te misbruiken maar dat stuit op enig verzet hier thuis :weetniet:

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #7 Gepost op: 12-04-2018 18:23 u »
De spikes zijn te herleiden tot het openen van de vergistingskast. De opstelling is dus best gevoelig voor trillingen.
Dat effect heb ik ook gezien. Mijn aanname is dat je het kunt vergelijken met een soort aardbevingsprincipe. Als het gewicht heel langzaam verandert dan rekt het rekstrookje in de loadcel mooi mee, maar op een bepaald moment treedt er ineens toch een sprongetje op waarbij er iets ineens een beetje verschuift vooral als de veranderingen heel langzaam gaan en je dan een klein trillingkje krijgt is dat dan net de druppel. Dat kun je in jouw plaatje ook mooi zien.   

Offline ExPeteriment

• Vol lid
« Reactie #8 Gepost op: 19-04-2018 15:13 u »
Of gewoon elke 5 of 10 minuten een meting verrichten of in elk geval zover uit elkaar dat je niet binnen de R95 (nauwkeurigheid) van je meter komt daar komen dit soort pieken vandaan.
Klopt, op een proces dat een geleidelijk verloop heeft en dagen duurt, is vol-continue meten niet nodig. Ik middel de metingen al over een langere periode op de Arduino. In dit experiment wilde ik gewoon alles volgen. Nu ik naar het TFT display schrijf, zie ik met die resolutie de spikes niet. De downloads naar Excel doe ik eerlijk gezegd niet meer. Ik sla gegevens wel op SD kaart op voor het geval de spanning van de Arduino uitvalt, dan kan ik daar nog op terugvallen.

Offline Xendelaar

• Junior lid
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 20-04-2018 15:25 u »
Heel gaaf project! Zoiets ga ik ook ooit nog proberen te maken.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 21-04-2018 21:35 u »
Heel gaaf project! Zoiets ga ik ook ooit nog proberen te maken.

Het zou mooi zijn wanneer dit systeem op de markt wordt gebracht voor een mooie prijs. Daar is denk ik een markt voor.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #11 Gepost op: 21-04-2018 21:40 u »
Zoals in mijn vorige post aangegeven zou ik me eerst storten op het volgen van de vergisting met de loadcell schakeling. Ik heb er inmiddels 2 vergistingen mee gevolgd:
Heb je ook al eens het eind SG vergeleken met het eind SG gemeten met een hydrometer?

Offline Wisdom

• Vol lid
« Reactie #12 Gepost op: 21-04-2018 23:08 u »
Voor het volgen van mijn vergistingen log ik het aantal CO2 bubbles die ontsnappen. Je krijgt dan een goed beeld van het proces zowel van de start als wanneer de vergisting voorbij is. Spike in het middel is het bijvullen van het waterslot. Verder ben ik op dit moment niet zo opzoek naar de absolute waarden tijdens de vergisting maar meer of het proces goed verloopt. De X-as is dus niet lineair. de Y-as is het aantal seconden tussen twee CO2 bubble ontsnappingen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #13 Gepost op: 21-04-2018 23:20 u »
Voor het volgen van mijn vergistingen log ik het aantal CO2 bubbles die ontsnappen. Je krijgt dan een goed beeld van het proces zowel van de start als wanneer de vergisting voorbij is. Spike in het middel is het bijvullen van het waterslot. Verder ben ik op dit moment niet zo opzoek naar de absolute waarden tijdens de vergisting maar meer of het proces goed verloopt. De X-as is dus niet lineair. de Y-as is het aantal seconden tussen twee CO2 bubbel ontsnappingen.

Er zijn meerdere manieren om het verloop van de vergisting te volgen. Dit topic gaat over het volgen van de vergisting via weging. Voor het volgen met behulp van de vergisting met een bluppenteller zijn er een ander topics.

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,13699
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,30046
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,27718

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #14 Gepost op: 22-04-2018 10:38 u »
Mbt de weegmethode kun je de nauwkeurigheid behoorlijk verbeteren als je vooraf bij elke meting de weegschaal kunt nullen. Dat vergt echter het steeds optillen van je gistingsvat en is bij automatisch meten lastiger. 

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #15 Gepost op: 22-04-2018 11:50 u »
Er zijn meerdere manieren om het verloop van de vergisting te volgen. Dit topic gaat over het volgen van de vergisting via weging. Voor het volgen met behulp van de vergisting met een bluppenteller zijn er een ander topics.

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,13699
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,30046
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,27718

Er zijn nog meer methodes waarvan ik zelf al jaren de refractometer methode met klein beetje opzuigen via dun slangetje gebruik.
zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,12014.msg551527.html#msg551527

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #16 Gepost op: 22-04-2018 21:14 u »
Er zijn nog meer methodes waarvan ik zelf al jaren de refractometer methode met klein beetje opzuigen via dun slangetje gebruik.
zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,12014.msg551527.html#msg551527

Gewoon een hydrometer kan ook...

Waar ik op doelde zijn de de methoden waarbij continu het verloop in de gaten wordt gehouden.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #17 Gepost op: 22-04-2018 21:28 u »
Gewoon een hydrometer kan ook...

Waar ik op doelde zijn de de methoden waarbij continu het verloop in de gaten wordt gehouden.

Daarvoor heb ik nog een ander alternatief, nl deze:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,27621.msg532102.html#msg532102
Daarmee kun je ook continue de gisting volgen op basis van SG, maar dan nauwkeuriger dan met weging omdat je over een veel kleiner bereik meet, met veel grotere gevoeligheid.
Ben dat nog aan het uitwerken en tot die tijd voldoet de refactometer via slangetje prima. Ik meet 2 x per dag en dan is SG meten met dobber niet handig want daarvoor raak je voor elke meting 75 ml bier kwijt en met de refractometer maar enkele ml.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #18 Gepost op: 22-04-2018 21:44 u »
Daarvoor heb ik nog een ander alternatief, nl deze:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,27621.msg532102.html#msg532102
Daarmee kun je ook continue de gisting volgen op basis van SG, maar dan nauwkeuriger dan met weging omdat je over een veel kleiner bereik meet, met veel grotere gevoeligheid.
Ben dat nog aan het uitwerken en tot die tijd voldoet de refactometer via slangetje prima. Ik meet 2 x per dag en dan is SG meten met dobber niet handig want daarvoor raak je voor elke meting 75 ml bier kwijt en met de refractometer maar enkele ml.

We zijn steeds verder aan het off topic aan het gaan. Mijn boodschap aan Wisdom was dat dit topic niet over een bellenteller gaat, noch over een andere methode anders dan de weegmethode om het SG te volgen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #19 Gepost op: 22-04-2018 22:04 u »
We zijn steeds verder aan het off topic aan het gaan. Mijn boodschap aan Wisdom was dat dit topic niet over een bellenteller gaat, noch over een andere methode anders dan de weegmethode om het SG te volgen.
Ja klopt, maar je gaf zelf de relatie met andere topics aan en lijkt me op zich best goed om soms weer een de diverse methodes op een rijtje te zetten, nu maar weer terug naar het topic dus.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #20 Gepost op: 22-04-2018 22:07 u »
Ja klopt, maar je gaf zelf de relatie met andere topics aan en lijkt me op zich best goed om soms weer een de diverse methodes op een rijtje te zetten, nu maar weer terug naar het topic dus.

Dat deed ik vooral om aan te geven dat bij die topics kan worden aangesloten voor ervaringen met een bluppenteller...

Offline ExPeteriment

• Vol lid
« Reactie #21 Gepost op: 25-04-2018 18:31 u »
Mbt de weegmethode kun je de nauwkeurigheid behoorlijk verbeteren als je vooraf bij elke meting de weegschaal kunt nullen. Dat vergt echter het steeds optillen van je gistingsvat en is bij automatisch meten lastiger.
Het moeten optillen en terugzetten van het vergistingsvat zou de charme van deze oplossing volledig teniet doen. Daarnaast schaadt het meer dan het baat. Nullen bij een weegschaal doe je mi om het gewicht van de netto inhoud te bepalen en het gewicht van de verpakking te elimineren. Daarnaast zal het enige kalibratie functie hebben om het gemeten gewicht in kilo's beter te maken. Terugzetten op precies dezelfde plek is belangrijk en een uitdaging.

Ik ben ge´nteresseerd in het verloop van het gewicht in de verstreken tijd vanaf start vergisting. Die kan ik omzetten in de vergistingsgrafiek. Een bepaling van het precieze aantal kilo's van de inhoud van het vergistingsvat is daarbij van ondergeschikt belang.

Ik zou dan ook niet aan mijn eisen voldoen. Ik roep ze even in de herinnering:
Mijn eisen aan de weegschakeling voor het bierbrouwen:
1-   Aan blijven, niet steeds uitgaan;
2-   Niet steeds moeten kalibreren door last eraf te halen en weer terug te zetten, desondanks weinig verloop van de meetresultaten,
3-   Het display mag niet door de last afgedekt worden;
4-   Nauwkeurig, kleine variaties in relatief grote lasten weergeven (vb bij koken en vergisten);
5-   Lichte en zware lasten aankunnen;
6-   Weergave in zelf te bepalen eenheden (liters, kiloĺs, SG, aantal resterende glazen, verdampt stoom),
7-   Gegevens moeten geŰxporteerd kunnen worden.
8-   Moet stand alone kunnen werken, dus zonder aansluiting PC/laptop.
9-   Compact, goedkoop, eenvoudig te bouwen

Personen- en keukenweegschalen voldoen niet aan alle eisen, maar die zijn dan ook niet voor bierbrouwen ontwikkeld.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #22 Gepost op: 25-04-2018 18:41 u »
Nullen bij een weegschaal doe je mi om het gewicht van de netto inhoud te bepalen en het gewicht van de verpakking te elimineren.
Ja normaal gesproken wel, maar als je heel nauwkeurig gaat kijken en voor het SG volgen moet dat immers 1 SG punt betekent dat het gewicht met ca 1/1000 verandert. en als je dus op 1 SG punt het SG wilt kunnen bepalen dan mag de loadcell ook maar 0.1% verlopen over de hele tijd, bv 2 weken. Dat kunnen alleen de duurdere loadcellen en vergt ook al heel nauwkeurige elektronica. probeer met jouw systeem eens 2 weken lang uit met een vast gewicht om te zien hoeveel verloop er is.

PS, zie ook dit topic:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,27621.msg514642.html#msg514642

Offline ExPeteriment

• Vol lid
« Reactie #23 Gepost op: 25-04-2018 19:09 u »
Ja normaal gesproken wel, maar als je heel nauwkeurig gaat kijken en voor het SG volgen moet dat immers 1 SG punt betekent dat het gewicht met ca 1/1000 verandert. en als je dus op 1 SG punt het SG wilt kunnen bepalen dan mag de loadcell ook maar 0.1% verlopen over de hele tijd, bv 2 weken. Dat kunnen alleen de duurdere loadcellen en vergt ook al heel nauwkeurige elektronica. probeer met jouw systeem eens 2 weken lang uit met een vast gewicht om te zien hoeveel verloop er is.

PS, zie ook dit topic:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,27621.msg514642.html#msg514642
Okay, doe ik. Ik zal 15 l water in een gesloten 19 l keg doen en die in mijn gistkast zetten op de loadcell en de temp constant houden. Resultaten volgen.

Een dergelijk experiment van 2 dagen constant houden was geen probleem en werd bijzonder saai, heb hem toen afgebroken. Geduld is niet mijn sterkste eigenschap.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #24 Gepost op: 26-04-2018 00:43 u »
Okay, doe ik. Ik zal 15 l water in een gesloten 19 l keg doen en die in mijn gistkast zetten op de loadcell en de temp constant houden. Resultaten volgen.

Een dergelijk experiment van 2 dagen constant houden was geen probleem en werd bijzonder saai, heb hem toen afgebroken. Geduld is niet mijn sterkste eigenschap.

Zie ook https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,27621.msg521818.html#msg521818
constant blijven van de waarde bij constant gewicht is 1 proef die goed moet gaan, maar misschien nog een zwaardere eis is juist een verandering van het SG wat bij mijn loadceel juist drift in de loadcell veroorzaakte. Ook dat effect zou je eens kunnen bekijken door bv een dag jouw volle keg erop te zetten en dan daarna 1 dag een extra gewicht, bv 1 liter frisdrank erbij leggen en dat gewicht de volgende dag weer weghalen en dan nog een dag kijken hoe eea zich gedraagt. Bij mij zag je dan duidelijk problemen in de loadcell ontstaan.

Tags: