Hoeveel brouwers gebruiken een brouwprogramma?

Gestart door Berend Postema, 27-01-2018 22:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Berend Postema

Citaat van: Oscar op 03-02-2018  20:32 uVuil de toe te voegen suiker in als correctie suiker zodat in ieder geval het SG voor vergisten klopt....want dan klopt je alcohol gehalte ook...;-)

Als correctiesuiker of als suiker waar het programma eigenlijk al vanuit gaat dat het al toegevoegd is?


Breng ik mijn berekening dan niet in de waar omdat mijn SG waarderen voor en na het koken anders uitkomen nu?

Beter doe ik de volgende keer maar direct de suiker er bij?


Berend Postema

Citaat van: Erwin Warners op 03-02-2018  21:10 uMijn ervaring met BrouwVisie is dat wanneer je alle meetgegevens netjes invult. De berekende waardes en de gemeten waardes precies overeen komen. Dus m.a.w.  aan het einde van het brouwen kom ik precies uit op het juiste SG. Ook de hoeveelheid toe te voegen correctie water en suiker kloppen precies. Echter leert de ervaring dat ik bij een in BrouwVisie gemaakt recept vrijwel niet hoef te corrigeren. (En nee ik heb geen aandelen BrouwVisie)

Zou ik een dag bij je in de leer mogen Erwin? Er zijn een paar dingen dat ik nog niet helemaal snap.

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 03-02-2018  11:18 uDe brouwplanner van Ronnie houdt daar terdege rekening mee, in deze planner heeft pilmout een extractie factor van 81% en Chokolade mout 800 slechts 65.

Of ik goed of minder goed heb gemaischt, gefilterd en gespoeld zegt mij het behaalde brouwzaalrendement en ik vergelijk mij met de brouwerijen die halen met hun computer gestuurde methode en hun meesterbrouwers een rendement tussen 72 en 75%. Ik ben best tevreden met het door mij behaalde 69% voor een volmout, en 71% bij een tripel waar 9% suiker in zit. Mezelf bedriegen met een rendement van 85% of hoger heb ik niet nodig.

Het is geen kwestie van jezelf bedriegen maar van wat je gewend bent. Dat niet alles van de moutkorrel is omgezet in extract bij een rendement van 100% kan iedereen zien die kijkt naar hetgeen van de mout is overgebleven na het maischen...

Jacques

Citaat van: Oscar op 03-02-2018  20:35 uDat was vroeger de norm, nu niet meer. Maar het programma werkt natuurlijk nog prima. Met BrouwVisie kan ik ook op de SG punt nauwkeurig mijn recept berekenen. En het prettige vind ik (natuurlijk) dat je tijdens het brouwen al je meetgegevens in kunt vullen. En de vele gebruikers van deze software zijn er vrijwel allemaal tevreden over. Zelf klein commerciĆ«le brouwerijen gebruiken het... :brouwen:

De vraag is natuurlijk of BrouwVisie nog de norm is. Alles moet tegenwoordig via je telefoon in de cloud...
De ontwikkelingen gaan snel. Ben je al bezig om een app te ontwikkelen?

EBC

Citaat van: Oscar op 03-02-2018  20:35 uDat was vroeger de norm, nu niet meer. Maar het programma werkt natuurlijk nog prima. Met BrouwVisie kan ik ook op de SG punt nauwkeurig mijn recept berekenen. En het prettige vind ik (natuurlijk) dat je tijdens het brouwen al je meetgegevens in kunt vullen. En de vele gebruikers van deze software zijn er vrijwel allemaal tevreden over. Zelf klein commerciĆ«le brouwerijen gebruiken het... :brouwen:

Oscar

Alle hulde voor BrouwVisie. Jij hebt de handschoen indertijd opgenomen en een Nederlandstalig programma gemaakt. Daar was behoefte aan, en je hebt dat gat gedicht. Echt waar, alle lof. Je hebt vele hobbybrouwers het licht laten zien, en nog steeds.

Maar ik ben net van een generatie daarvoor ... ;D, en ik hou vast aan de waarden van toen. Honderden van mijn brouwsels zitten in Promash, het werkt nog supergoed, dus ik verander niet.

En dat gedoe met telefoon en cloud ... brouwen doe je niet op je telefoon. Dat geneuzel moet stoppen.


Oscar

Citaat van: Jacques op 03-02-2018  23:02 uBen je al bezig om een app te ontwikkelen?

Nee en dat gaat ook niet gebeuren...een uitgebreid programma als BrouwVisie kun je niet in een app vangen...en wil ik ook niet.... :)

Oscar

Citaat van: EBC op 03-02-2018  23:07 uMaar ik ben net van een generatie daarvoor ... ;D, en ik hou vast aan de waarden van toen. Honderden van mijn brouwsels zitten in Promash, het werkt nog supergoed, dus ik verander niet.

Zou ik ook zeker niet doen als ik jou was... :)

Citaat van: EBC op 03-02-2018  23:07 uEn dat gedoe met telefoon en cloud ... brouwen doe je niet op je telefoon. Dat geneuzel moet stoppen.

 :duimop: :duimop: :duimop:

EBC

Citaat van: Jacques op 03-02-2018  23:02 uDe vraag is natuurlijk of BrouwVisie nog de norm is. Alles moet tegenwoordig via je telefoon in de cloud...
De ontwikkelingen gaan snel. Ben je al bezig om een app te ontwikkelen?

Brouw je nou in je ketel of in je telefoon?

Nee, laten we gewoon op de grond blijven staan. Op je telefoon kan je niet normaal een recept ontwikkelen. Nogo voor app. Te beperkt, niet nodig. Dat is net als zythologen die roken. Nocando.

Jacques

Citaat van: EBC op 03-02-2018  23:07 uEn dat gedoe met telefoon en cloud ... brouwen doe je niet op je telefoon. Dat geneuzel moet stoppen.

Brouwen doe je ook niet op je PC.
We leven 2018, de tijd van mobieltjes. De jeugd weet niet anders. Ze gaan nergens naar toe zonder mobiel. Die hebben ze dus bij de hand als ze aan het brouwen zijn.

Receptontwikkeling kan ook op een mobiel. Als de recepten opgeslagen worden zijn ze overal beschikbaar. Een beetje ontwikkelaar zorgt er voor dat de gegevens op een PC beschikbaar zijn.

EBC

Citaat van: Jacques op 03-02-2018  23:14 uBrouwen doe je ook niet op je PC.
We leven 2018, de tijd van mobieltjes. De jeugd weet niet anders. Ze gaan nergens naar toe zonder mobiel. Die hebben ze dus bij de hand als ze aan het brouwen zijn.

Receptontwikkeling kan ook op een mobiel. Als de recepten opgeslagen worden zijn ze overal beschikbaar. Een beetje ontwikkelaar zorgt er voor dat de gegevens op een PC beschikbaar zijn.

Ik vind mijzelf een heuse ontwikkelaar. Alles wat ik doe zit in mijn applicatie. Maar de telefoon is geen input. Nogo.
Leuk om eens te checken ergens, maar echte invoer en werken? Nee hoor. En ook de jeugd doet dat niet. Als je denkt van wel, dan heb je het nog niet begrepen.

Jacques

Citaat van: EBC op 03-02-2018  23:28 uIk vind mijzelf een heuse ontwikkelaar. Alles wat ik doe zit in mijn applicatie. Maar de telefoon is geen input. Nogo.
Leuk om eens te checken ergens, maar echte invoer en werken? Nee hoor. En ook de jeugd doet dat niet. Als je denkt van wel, dan heb je het nog niet begrepen.

Steeds vaker constateer ik dat jongere hobbybrouwers dat wel doen...

Zo wordt Brewers Friend regelmatig genoemd.

Oscar

Laat ze dat lekker doen. Geneuzel op hun telefoon... :)

Jacques

Citaat van: Oscar op 03-02-2018  23:59 uLaat ze dat lekker doen. Geneuzel op hun telefoon... :)

Dat dacht ik ook van Whatsapp. E-mail is toch veel beter. Veel meer mogelijkheden.
Toch wordt er tegenwoordig eerder een "appje" gestuurd dan een e-mail.

Oscar

Citaat van: Jacques op 04-02-2018  00:04 uDat dacht ik ook van Whatsapp.

Whatsapp is handig... En social media op je telefoon ook en vlug iets opzoeken met google ook wel. Er zijn veel meer dingen die handig zijn op je telefoon...:-)

Maar zie je mensen uitgebreide Word documenten maken op hun telefoon? Complexe Excelsheets? Of ingewikkelde grafische bestanden? Nee dus, daar is een tefeloonscherm nog niet voor geschikt. En printen via een telefoon is ook nog lastig... Dus een programma als BrouwVisie in een app... NOGO!

EBC

Citaat van: Oscar op 04-02-2018  00:09 uWhatsapp is handig... En social media op je telefoon ook en vlug iets opzoeken met google ook wel. Er zijn veel meer dingen die handig zijn op je telefoon...:-)

Maar zie je mensen uitgebreide Word documenten maken op hun telefoon? Complexe Excelsheets? Of ingewikkelde grafische bestanden? Nee dus, daar is een tefeloonscherm nog niet voor geschikt. En printen via een telefoon is ook nog lastig... Dus een programma als BrouwVisie in een app... NOGO!

Zo is het.

Jacques

Citaat van: Oscar op 04-02-2018  00:09 uWhatsapp is handig... En social media op je telefoon ook en vlug iets opzoeken met google ook wel. Er zijn veel meer dingen die handig zijn op je telefoon...:-)

Maar zie je mensen uitgebreide Word documenten maken op hun telefoon? Complexe Excelsheets? Of ingewikkelde grafische bestanden? Nee dus, daar is een tefeloonscherm nog niet voor geschikt. En printen via een telefoon is ook nog lastig... Dus een programma als BrouwVisie in een app... NOGO!

Dacht ik ook voor heel wat zaken waarvan ik nu zie dat de jeugd daarvoor toch hun mobiel gebruiken. Er komen ook steeds meer apps die de functie van een PC-software overneemt.
Daarnaast zijn veel apps ook te gebruiken op een tablet. Voor mensen boven de 40 die wat bijziend zijn toch wat fijner...

Overigens is het printen vanaf je telefoon of tablet niet zo heel moeilijk als je een wifi-printer hebt.

hansHalberstadt

Leuk allemaal, maar wie gaat de ontwikkelsoftware kopen om de apps in te schrijven die je nooit terug kan verdienen. En voor de Iphone moet je zelfs nog geld betalen om je apps te mogen verspreiden. De commercie wil geld verdienen aan de amateurbrouwers die de moeite nemen om voor anderen leuke software te schrijven. Niet dus op die manier. Delphi kun je bv gratis downloaden om er Windows programma's mee te schrijven, maar een uitbreiding om ook apps voor telefoon te kunnen schrijven kost duizenden euro's.


Erwin Warners

Citaat van: Berend Postema op 03-02-2018  22:34 uZou ik een dag bij je in de leer mogen Erwin? Er zijn een paar dingen dat ik nog niet helemaal snap.

Geen probleem. We overleggen wel in een Pb.

Erwin Warners

Citaat van: Jacques op 03-02-2018  23:02 uDe vraag is natuurlijk of BrouwVisie nog de norm is. Alles moet tegenwoordig via je telefoon in de cloud...
De ontwikkelingen gaan snel. Ben je al bezig om een app te ontwikkelen?

Zie het nut van een app niet, als ik aan het brouwen ben dan heb ik nog wel ruimte voor de laptop. Op een app zit je te klooien op een klein scherm vind een laptop dan toch veel beter.

Erwin Warners

Citaat van: Jacques op 04-02-2018  00:26 uDacht ik ook voor heel wat zaken waarvan ik nu zie dat de jeugd daarvoor toch hun mobiel gebruiken. Er komen ook steeds meer apps die de functie van een PC-software overneemt.
Daarnaast zijn veel apps ook te gebruiken op een tablet. Voor mensen boven de 40 die wat bijziend zijn toch wat fijner...

Overigens is het printen vanaf je telefoon of tablet niet zo heel moeilijk als je een wifi-printer hebt.

Er zijn eenmaal programma's die minder handig zijn als app, zie je bijvoorbeeld het al voor je een CAD tekenaar tekenen op zijn telefoon?

Erick


hansHalberstadt

Op zich kun je in een app wel rekening houden met je kleine schermje, maar wie gaat die apps dan schrijven en met welke ontwikkelsoftware?

Herman

@Hans bij Microsoft kun je gratis Visual Studio downloaden met naar keuze C++ of C# of Python of VB of ... met compilatiemogelijkheden naar diverse platforms.

mbroek

Citaat van: Erick op 04-02-2018  09:40 uLaat me raden: Allemaal 40+?  ;D ;D ;D
 :degroeten:

En dus genoeg levenswijsheid om te begrijpen dat een complex scherm met veel gegevens goed op een PC scherm past en niet op een 3 inch schermpje. Ik kan al niet eens fatsoenlijk typen op een smartphone, laat staan een recept er op zetten.  :) 8)

Herman

Ik zou het wel handig vinden. Een recept voorbereiden kun je ook op de pc doen, maar bij het brouwen heb ik liever een telefoon om kleine veranderingen aan te brengen dan dat ik een pc gebruik.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.