Heren brouwers!
Al snel was ik er achter dat het 1 en ander niet goed werkte aan mijn brouw software. daarbij heeft BrouwVisie een issue met mijn printer maar heeft Oscar mij daar mee kunnen helpen om het probleem op te lossen, zo als altijd maar een kleinigheidje.
Vandaag dus mijn eerste brouwsel middels de software BrouwVisie gebrouwen
Het ging aardig voorspoedig eigenlijk. beetje nieuw allemaal maar volgens mij ging het allemaal goed.
Er is 1 ding waar ik over twijfel hoe ik het moet interpreteren. Ik heb een recept gemaakt waarmee ik suiker wil toe gaan voegen na de hoofdvergisting.
Nu vraag ik mij af hoe dat de software met berekeningen om gaat wat betreft suiker gift NA de hoofdvergisting.
Op de eerste foto te zien heb ik mijn SG nog niet behaald na het koken. ik kom namelijk uit op 1064 wat volgens recept 1071 had moeten zijn. De suiker is immers nog niet toegevoegd maar dat vind ik ook nergens weer dat ik dat nog moet doen?? Of is dit al met de berekening mee genomen en moet ik zelf er nog rekening mee houden?

Nu kan ik 3 dingen doen.
Optie 1: In het recept berekende 1377 gram suiker toevoegen en de correctietabel links laten liggen want hij heeft het nog niet mee genomen dat er nog suiker toegevoegd moet worden.
Optie 2: Alleen het suiker toevoegen wat hij als correctie geeft: 435 gram (mijn brouwzaal ligt hoger) dit had gelijk moeten zijn aan mijn suikergift volgens recept als mijn brouwzaalrendement goed ingesteld was.
Optie 3: in het recept berekende 1377 gram suiker toevoegen PLUS de suiker correctie 435 gram (mijn brouwzaal ligt lager) het is al berekend dat er nog 1377 in het verschiet ligt maar er alsnog 435 gram tekort komt en als extra toegevoegd moet worden.
Te zien op foto 2 dat ik in het programma al had aangegeven dat ik de suikergift tijdens de vergisting toe wil voegen