Hoeveel brouwers gebruiken een brouwprogramma?

Gestart door Berend Postema, 27-01-2018 22:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RobW

Ik heb zelf een tooltje geschreven om de bitterheid uit te rekenen.

Verder past alles wat ik doe op één regel in Excel. Weet na dik 10 jaar wel wat ik lekker vind en ben niet meer zo van het experimenteren met smaken. Dat klinkt saai maar wel altijd lekker ;-) 

Erwin Warners

Citaat van: Arjendv op 30-01-2018  20:21 uOverigens nog een interessante: ik heb een paar keer exact hetzelfde recept in 3 verschillende programma's ingevoerd. Steeds met drie verschillende voorspellingen!
Hiebij week brewtarget ook het meest af (optimistisch)

Moet zeggen als ik ga brouwen BrouwVisie aardig klopt met het brouwsel mits je alles goed invult.

Erwin Warners

Hallo Berend,

Zie dat je een paar straten bij me vandaan woont als je er echt niet uitkomt met BrouwVisie kan ik je er wel mee op weg helpen.


hans100w

Citaat van: Arjendv op 30-01-2018  20:16 uIk werk ook op een Mac dus alle win-versies vallen af.


Ik werk met een iMac (zo'n een met een 27 inch scherm) en ik draai zowel BrouwVisie als BrouwHulp met de hulp van wine, dat kan gecompileerd, dus zelfstandig draaiend programma onder MacOS, maar ook als windows programma in de wine omgeving. Lees http://webwereld.nl/software/96603-wine-2-0-maakt-windows-apps-draaien-op-linux-en-mac-makkelijk maar eens.

Arjendv

Citaat van: hans100w op 31-01-2018  00:42 uIk werk met een iMac (zo'n een met een 27 inch scherm) en ik draai zowel BrouwVisie als BrouwHulp met de hulp van wine, dat kan gecompileerd, dus zelfstandig draaiend programma onder MacOS, maar ook als windows programma in de wine omgeving. Lees http://webwereld.nl/software/96603-wine-2-0-maakt-windows-apps-draaien-op-linux-en-mac-makkelijk maar eens.

Haha, ik heb geen Mac gekocht om Win-programma's te draaien  :D
Maar ik weet dat het kan.

Arjendv

Citaat van: Erwin Warners op 30-01-2018  21:48 uMoet zeggen als ik ga brouwen BrouwVisie aardig klopt met het brouwsel mits je alles goed invult.

Ik ben er ook al achter waar de verschillen in zitten:

De grondstoffen krijgen in de verschillende programma's ook verschillende waardes (alpha's en rendementen).
Daardoor ontstaan de verschillen. Ik heb het e.e.a. nu getuned en daardoor zitten de programma's veel dichter bij elkaar qua voorspelling.
Het enige is dat Brewtarget nog wat te hoog met zijn IBU is.

Xendelaar

Citaat van: Arjendv op 31-01-2018  08:17 uIk ben er ook al achter waar de verschillen in zitten:

De grondstoffen krijgen in de verschillende programma's ook verschillende waardes (alpha's en rendementen).
Daardoor ontstaan de verschillen. Ik heb het e.e.a. nu getuned en daardoor zitten de programma's veel dichter bij elkaar qua voorspelling.
Het enige is dat Brewtarget nog wat te hoog met zijn IBU is.
Hoe weet je eigenlijk of het aantal IBU's niet klopt? Proef je dat?  En hoe nauwkeurig kan een mens dat?  Is dat in de overgrootte van 1 Ibu? of 10 ibu?
Of kun je het ook eenvoudig meten (zonder hplc of gc)?

Jaap W

Ik heb een eigen Excel bestandje gemaakt, maar controleer mijn berekeningen altijd even met BrouwVisie (heb licentie) het programma van Oscar. En ik moet zeggen dat die berekeningen altijd vrij aardig overeenkomen.

Eric v B

Citaat van: Xendelaar op 31-01-2018  08:38 uHoe weet je eigenlijk of het aantal IBU's niet klopt? Proef je dat?  En hoe nauwkeurig kan een mens dat?  Is dat in de overgrootte van 1 Ibu? of 10 ibu?
Of kun je het ook eenvoudig meten (zonder hplc of gc)?
Ooit eens ergens gelezen dat je een verschil van 5 IBU zou kunnen proeven. Maar volgens mij is dat als je twee glazen naast elkaar proeft. Ik kan me niet voorstellen dat als je op dag 1 een bier proeft en op dag 2 een bier dat 5 IBU bitterder is dat je dan kunt zeggen: "Die van vandaag is 5 IBU bitterder dan die van gisteren".
Volgens mij wordt je ingezonden bier voor de Brand BierBrouwWedstrijd gemeten op bitterheid dus meten zou mogelijk moeten zijn.

Dees Dubbel

Heb me laten wijsmaken door een echte brouwer dat (2 à) 3 IBU voor een zeer goede en geoefende (beroeps)proever de smaakdrempel is.

Verder kunnen twee verschillende bieren met hetzelfde IBU getal toch volledig verschillend bitter overkomen. Ooit een bier met een 100 IBU uit VS hop geproefd en dat was zelfs best drinkbaar en aangenaam. Als je dat met klassieke pils hop zou doen ...

Terug naar programma's ...  :brouwen:

Bitterheid berekenen, moet je ook nog met veroudering rekening houden, zelfs bij luchtdichte ongeopende ALU verpakking in de diepvries?

Dees Dubbel

Citaat van: RobW op 30-01-2018  20:50 uIk heb zelf een tooltje geschreven om de bitterheid uit te rekenen.
...

Interessant.  :brouwen:
Vinden we dat hier ergens?

Arjendv

Citaat van: Xendelaar op 31-01-2018  08:38 uhoe weet je eigenlijk of het aantal IBU's niet klopt? proef je dat?  en hoe nauwkeurig kan een mens dat?  is dat in de overgrootte van 1 Ibu? of 10 ibu?
of kun je het ook eenvoudig meten ( zonder hplc of gc)?

Nee, het ging mij in vergelijking met de andere programma's. Die zitten meer op 1 lijn terwijl brewtarget wat hoger inschaalt (2-3 IBU)

Arjendv

Citaat van: Dees Dubbel op 31-01-2018  13:07 uHeb me laten wijsmaken door een echte brouwer dat (2 à) 3 IBU voor een zeer goede en geoefende (beroeps)proever de smaakdrempel is.

Verder kunnen twee verschillende bieren met hetzelfde IBU getal toch volledig verschillend bitter overkomen. Ooit een bier met een 100 IBU uit VS hop geproefd en dat was zelfs best drinkbaar en aangenaam. Als je dat met klassieke pils hop zou doen ...

Terug naar programma's ...  :brouwen:

Bitterheid berekenen, moet je ook nog met veroudering rekening houden, zelfs bij luchtdichte ongeopende ALU verpakking in de diepvries?

Ja, het gaat ook om de balans met het start SG.

Koen S

Citaat van: Arjendv op 31-01-2018  13:36 uJa, het gaat ook om de balans met het start SG.
Bitterheidsindex (IBU/begin SG) zegt volgens mij heel weinig. Verhouding tussen IBU en eind SG is veel belangrijker want die zegt iets over de balans tussen bitterheid en moutigheid/restsuikers.

Drents Hopbier

Citaat van: Dees Dubbel op 31-01-2018  13:07 uHeb me laten wijsmaken door een echte brouwer dat (2 à) 3 IBU voor een zeer goede en geoefende (beroeps)proever de smaakdrempel is.

Bitterheid berekenen, moet je ook nog met veroudering rekening houden, zelfs bij luchtdichte ongeopende ALU verpakking in de diepvries?

Bij de berekeningen moet je ook rekening houden met de maximale oplosbaarheid van iso-alfazuren in bier. Met een kilo hop per 10 liter komt de IBU erg hoog uit. Maar de maximale oplosbaarheid van iso-alfazuur zal overschreden zijn. Wat het maximum is heb ik nog nooit ergens gelezen.

Hopbier

hansHalberstadt

Citaat van: Arjendv op 31-01-2018  13:35 uNee, het ging mij in vergelijking met de andere programma's. Die zitten meer op 1 lijn terwijl brewtarget wat hoger inschaalt (2-3 IBU)
Er zijn ook verschillende berekeningen in omloop mbt IBU dus hangt er ook net vanaf welke gebruikt is. elke berekening blijft echter een grove benadering 

Erick

Ik gebruik al jaren Beersmith tot volle tevredenheid.
Samen met mijn Braumeister een perfect op elkaar afgestemd geheel.

Berend Postema

Citaat van: Erwin Warners op 30-01-2018  22:36 uHallo Berend,

Zie dat je een paar straten bij me vandaan woont als je er echt niet uitkomt met BrouwVisie kan ik je er wel mee op weg helpen.

Dat zou helemaal mooi zijn! wist niet dat er een brouwer/forum lezer zo dicht in de buurt zat.
Ik zal eerst zelf nog even willen proberen en anders zal ik zeker van je aanbieding gebruik willen maken.


Erwin Warners


Zuidema

Heel toevallig vroeg ik me deze morgen in de trein af, wat voor soort software gebruiken brouwerijen nou zoals het Uiltje, Jopen, de Molen ect.

Oscar

Citaat van: Zuidema op 31-01-2018  18:14 uwat voor soort software gebruiken brouwerijen nou zoals het Uiltje, Jopen, de Molen ect.

exact... :)  Die gebruiken dure ERP pakketten... :)  Maar er zijn ook kleine brouwerijen die BrouwVisie Pro gebruiken... :)

Dees Dubbel

Citaat van: Drents Hopbier op 31-01-2018  14:53 uBij de berekeningen moet je ook rekening houden met de maximale oplosbaarheid van iso-alfazuren in bier. Met een kilo hop per 10 liter komt de IBU erg hoog uit. Maar de maximale oplosbaarheid van iso-alfazuur zal overschreden zijn. Wat het maximum is heb ik nog nooit ergens gelezen.

Hopbier

Oplosbaarheid van iso alfa in wort is inderdaad heel moeilijk te vinden. Wel heel veel hevige discussies over de hoogste IBU die men nog kan onderscheiden en niet over wat werkelijk als maximum IBU is gemeten. (Wetende dat IBU niet enkel iso alfa is.)

Jacques

Citaat van: Eric v B op 31-01-2018  12:51 uVolgens mij wordt je ingezonden bier voor de Brand BierBrouwWedstrijd gemeten op bitterheid dus meten zou mogelijk moeten zijn.

Alleen bij de bieren van de 10 finalisten wordt de IBU waarde bepaald.
Anders dan de andere parameters zoals begin SG, eind SG , vergistingsgraad, alcoholgehalte en pH is het bepalen van de IBU-waarde een tijdrovende en daarmee kostbare bepaling.

Jacques

Citaat van: Oscar op 31-01-2018  18:22 uexact... :)  Die gebruiken dure ERP pakketten... :) 

De software die wordt gebruikt is ook afhankelijk van de leverancier van de brouwinstallatie. Maar er wordt ook software gebruikt waarbij alles wat bij een brouwerij relevant is zoals verkoop en het betalen van salaris van de werknemers geïntegreerd is. Net als bij ons hobbybrouwers is er ook bij de professionele brouwerijen een grote verscheidenheid.

Erik Z

Citaat van: Xendelaar op 31-01-2018  08:38 uHoe weet je eigenlijk of het aantal IBU's niet klopt? Proef je dat?  En hoe nauwkeurig kan een mens dat?  Is dat in de overgrootte van 1 Ibu? of 10 ibu?
Of kun je het ook eenvoudig meten (zonder hplc of gc)?

Precies, wat is 1 IBU? Iedereen weet wat 1 kilo is, maar er is niemand die 1 kilo kan produceren. De enige kilo staat in Parijs, de andere zijn allemaal afwijkend.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.