Hoeveel brouwers gebruiken een brouwprogramma?

Gestart door Berend Postema, 27-01-2018 22:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Berend Postema

Hallo brouwers,


Voor de zoveelste keer probeer ik BrouwVisie te begrijpen maar blijkbaar is dat niet voor mij weg gelegd. Ik snap daar geen jota van en stap elke keer geërgerd achter mijn pc weg. Lijkt mij niet de bedoeling van een hobby. Ik print dus steeds een schema uit, seal hem in en ga lekker aan de slag.

Het zal mij  worst zijn dat ik wat te laag uit kom in SG, ff door koken en voor volgende keer gooi ik er voor een knaak extra mout in en klaar zijn we weer. Ik doe dus veel uit de bolle hoofd met een handig "geheugen steuntjes blad"...  goed gelukte brouwsel? gaatjes er in en in de map!

Zo denk je er dus over als iets herhaaldelijk niet wil maar het zal toch niet zijn dat ik de enige ben die er in het begin niet uit komt?

De vraag dus:


Hoe hebben jullie BrouwVisie leren te gebruiken?

Is brouwsoftware nou echt een must?

Gr berend

HarryL

Hi Berend,

Zelf gebruik ik BrouwHulp.
Ik moest me er wel in verdiepen om te begrijpen hoe alles werkt.

Het is wel handig om er bij te hebben, al is het maar een geheugensteuntje.
Wat ik zelf het handigste vind, je kan makkelijk je recepten bijhouden en bijwerken/aanpassen.
Heb alles digitaal, kan notities maken etc.

Maar of het een must is... Denk dat dat ook persoonlijk is.
Werk je liever met een map en papieren recepten, dan is dat jou ding.

Ik heb een hekel aan mappen en papieren (ja ik ben ITer ;)), dus mijn voorkeur is toch BrouwHulp.

lier

Denk dat bijna alle brouwers wel een programma gebruiken, ik gebruik ook trouwhulp, naar volle tevredenheid. Hij zou alleen geschikt moeten zijn voor OSX

Berend Postema

Ik zal BrouwHulp ook eens kunnen proberen natuurlijk

Easywoods

Citaat van: Berend Postema op 27-01-2018  22:41 uIs brouwsoftware nou echt een must?


Er is heel veel bier gebrouwen voordat er computers bestonden dus een must lijkt me niet. Ik gebruik Brewers's Friend, geen idee of dat makkelijker is maar BrouwVisie en BrouwHulp werken bij mij niet lekker op een iMac  ;) :biersmile:

Oscar

Citaat van: Berend Postema op 27-01-2018  22:41 uHallo brouwers,


Voor de zoveelste keer probeer ik BrouwVisie te begrijpen maar blijkbaar is dat niet voor mij weg gelegd. Ik snap daar geen jota van en stap elke keer geërgerd achter mijn pc weg.

Wat snap je er niet van dan?


Kijk dan eens hier:

https://www.youtube.com/results?search_query=BrouwVisie





brouwerwaldonk

Citaat van: Berend Postema op 27-01-2018  22:41 uVoor de zoveelste keer probeer ik BrouwVisie te begrijpen maar blijkbaar is dat niet voor mij weg gelegd. Ik snap daar geen jota van en stap elke keer geërgerd achter mijn pc weg. Lijkt mij niet de bedoeling van een hobby. Ik print dus steeds een schema uit, seal hem in en ga lekker aan de slag.
Is brouwsoftware nou echt een must?

Gr berend
Ik kan ook niet overweg met BrouwHulp, heb het geprobeerd en heel geërgend alles in de prullemand gekieperd. Het draait overigens niet op een mac, maar Brouwplanner een Vlaams programma in Excel van Ronny werkt heel vlot ook op de mac. Mijn voorkeur gaat uit naar versie 3, dus zonder alle toeters en bellen van de latere versies 5 en hoger. Ik kom 9 keer op 10 op het berekende SG, en heb meestal een rendement van 68 - 70% bij een volmout. Voor trippels met suiker kom ik op 72%, en niet het zogezegde rendement van BrouwHulp van 80% of meer.
Als je Excel op je pc hebt staan en je wil het eens proberen, stuur maar een mail en je krijgt de eenvoudige versie in een reply. 

hansHalberstadt

Citaat van: Berend Postema op 27-01-2018  22:41 uDe vraag dus:
Hoe hebben jullie BrouwVisie leren te gebruiken?
Is brouwsoftware nou echt een must?


Ik gebruik geen BrouwVisie en ook geen BrouwHulp, maar mijn eigen software (bierpro)
http://www.triple-w.org/index.php/downloads/summary/4-hulpprogramma-s/20-bierpro3-1-free
Dat doet voor mij alles wat het moet doen en omdat ik het zelf geschreven heb begrijp ik het ook helemaal. Of dat voor anderen ook zo is hoop ik, maar weet ik natuurlijk niet zeker.
Het is geschreven in de tijd dat refractometers nog niet zoveel gebruikt werden. Ik wil daarom nog een keer een wat modernere versie schrijven, maar niet heel veel mensen lijken het op dit moment te gebruiken.
 
Brouwsoftware is geen must maar wel heel handig als je niet veel met handformules wilt rekenen. Je moet wel iets kunnen berekenen lijkt me.

Hay

Citaat van: lier op 27-01-2018  22:57 uDenk dat bijna alle brouwers wel een programma gebruiken, ik gebruik ook TROUWhulp, naar volle tevredenheid. Hij zou alleen geschikt moeten zijn voor OSX

En ben je gelukkig getrouwd?

Hay

Zelf gebruik ik brewmate en wel omdat daar niet zoveel toeters en bellen opzit die ik toch niet gebruik.
Met een recept maken vind ik een brouwprogamma onmisbaar.

Oscar

Citaat van: Berend Postema op 27-01-2018  22:41 uIs brouwsoftware nou echt een must?

Het is zeker geen must, maar het is verrekte handig om snel een recept in elkaar te zetten. Daarbij heeft een brouwprogramma het voordeel dat je meteen een database hebt met al je recepten, dus alles in 1 programma, dit in tegenstelling tot een map vol met excel sheets. Ook is een brouwprogramma vaak geheel naar je eigen wensen aan te passen, heeft het tabellen met alle grondstof info (mout, hop, gist en kruiden) wat je zelf kunt aanvullen indien nodig. En verder kun je er alle berekeningen mee doen die je wilt en geeft het inzicht in wat je doet en dus leer je ervan ;-)

Dus een beetje serieuze brouwer zou niet zonder een stukje brouwsoftware "kunnen"... :brouwen:

Berend Postema

Citaat van: Oscar op 27-01-2018  23:25 uWat snap je er niet van dan?


Kijk dan eens hier:

https://www.youtube.com/results?search_query=BrouwVisie





Nog voor ik echt aan de slag ga probeer ik eerst eens wat met BrouwVisie te stoeien, kijken wat je er allemaal mee kunt en zo.

Nou, binnen 5 minuten heb ik het voor elkaar dat ik om wat voor redenen ook overal foutmeldingen heb met daarbij ik bijna onmogelijk het programma weer afgesloten krijg.

Of ik wil iets ergens invullen wat ik niet voor elkaar krijg.  :weetniet:


Meldingen krijg dat er ergens iets dubbel in moet staan en ik dat eerst moet veranderen voordat ik het programma weer af kan sluiten.  Maar ik weet bij god niet wat?  Krijg mij gek en laat mij niet meer mijn eigen baas zijn van mijn pc  :nut: :nut: :nut:   dit is dus een negatieve eigenschap van mij  :stom:

Suiker toe wil voegen maar totaal niet weet hoe het moet?

Kortom voor ik aan de slag ben heb ik de boel al helemaal in de war en ben ik gemotiveerd er zo snel mogelijk mee te stoppen.
Opnieuw installeren heeft mij niks geholpen.

Gr Berend

Oscar

Citaat van: Berend Postema op 28-01-2018  21:08 uOf ik wil iets ergens invullen wat ik niet voor elkaar krijg.  :weetniet:
Jij mist de biertype tabel... :-(

En wellicht nog wel meer tabellen?  :weetniet:

En functioneel werkt het programma gewoon simpel van voor naar achteren werken. Dat je wat foutmeldingen krijgt zijn wat opstartprobleempjes voor jou. Die zijn simpel te verhelpen. ;)

Stuur maar even een mail. Help ik je van de week wel ff... :)

Berend Postema

Citaat van: Oscar op 28-01-2018  21:22 uJij mist de biertype tabel... :-(

En wellicht nog wel meer tabellen?  :weetniet:


En functioneel werkt het programma gewoon simpel van voor naar achteren werken. Dat je wat foutmeldingen krijgt zijn wat opstartprobleempjes voor jou. Die zijn simpel te verhelpen. ;)

Stuur maar even een mail. Help ik je van de week wel ff... :)

Ergens gaat er wat mis begrijp ik. Ik ga eens kijken waar dat aan kan liggen.  Ik zal je van de week mailen Oscar.  Bedankt voor je support!

Xendelaar

Ik gebruik ook Brewers Friend. Zeer gebruiksvriendelijk en met een goede helpfunctie.

Jeukstaardt

Ik denk dat iedere brouwer wel een of andere vorm van brouwsoftware gebruikt.
Zij het een app, site of programma op je pc.
Ikzelf gebruik BrouwHulp. Zou niet zonder willen.

joenedu

Ik gebruik ook BrouwHulp. Erg leuk en handig om te zien hoe de hopgiften invloed hebben op de IBU's, de moutstort op de kleur en het alcoholpercentage, maar ook om te zien hoeveel gist je nodig hebt. En nog veel meer.
Overigens schrijf ik op een brouwdag alles over in een schriftje, ik brouw veel buiten (onder de overkapping) en heb geen zin om daar een laptop neer te zetten).

Kassie

Ik heb op mijn telefoon een app die heet Brew Log. Echt wel een fijne app, je kan heel snel recepten doorrekenen.
Wat ik daarin bereken komt vaak ook als resultaat uit de pan.
Verder maak ik in Excel een sheet waar ik alles noteer. Niet alleen de cijfertjes maar ook wat ik vooraf bedacht had en of dat er naderhand ook uitkomt. Ik ben nu vooral veel aan het experimenteren. Want ben een beginner. Maar als ik straks een perfect bier heb, kan ik het wel reproduceren.

Groet



Jacques

Citaat van: Xendelaar op 28-01-2018  23:29 uIk gebruik ook Brewers Friend. Zeer gebruiksvriendelijk en met een goede helpfunctie.

Hoe zit het met de ingrediënten? Met name mout? Moet je die niet een voor een invoeren?
Het voordeel van Nederlandse software is dat deze gericht is op de grondstoffen die hier in Nederland en België verkrijgbaar is.

Xendelaar

Citaat van: Jacques op 29-01-2018  22:08 uHoe zit het met de ingrediënten? Met name mout? Moet je die niet een voor een invoeren?
Het voordeel van Nederlandse software is dat deze gericht is op de grondstoffen die hier in Nederland en België verkrijgbaar is.
Ik geef toe, er kleven wel wat nadelen aan. Maar met de mouten heb ik nog geen problemen gehad. Ik heb ook nog maar een stuk of 8 relatief eenvoudige brouwsels gemaakt, dus op vlak heb ik nog geen problemen  ondervonden.

Ok kreeg de Nederlandse variant niet goed op mijn pc aan de praat, dus toen ben ik verder gaan zoeken. daarnaast werd ik destijds als super groentje een beetje overweldigd door alle input die ik moest leveren bij de Nederlandse versie.
Brewers Friend kwam me iets eenvoudiger over.
Het voordeel van de browser variant is dat je overal je recepten kunt aanpassen.

Ik zie zeker de voordelen van de uitgebreide Nederlandse software! Wie weet geef ik het binnenkort nog eens een kans. Mijn brouwkennis is inmiddels iets toegenomen. :)

Jacques

Citaat van: Xendelaar op 29-01-2018  23:07 uIk geef toe, er kleven wel wat nadelen aan. Maar met de mouten heb ik nog geen problemen gehad. Ik heb ook nog maar een stuk of 8 relatief eenvoudige brouwsels gemaakt, dus op vlak heb ik nog geen problemen  ondervonden.

Ok kreeg de Nederlandse variant niet goed op mijn pc aan de praat, dus toen ben ik verder gaan zoeken. daarnaast werd ik destijds als super groentje een beetje overweldigd door alle input die ik moest leveren bij de Nederlandse versie.
Brewers Friend kwam me iets eenvoudiger over.
Het voordeel van de browser variant is dat je overal je recepten kunt aanpassen.

Ik zie zeker de voordelen van de uitgebreide Nederlandse software! Wie weet geef ik het binnenkort nog eens een kans. Mijn brouwkennis is inmiddels iets toegenomen. :)

Voor brouwsoftware geldt hetzelfde als bij tekstverwerkers (bijvoorbeeld Word). Je hoeft niet alles te gebruiken. Maar als een complexere bewerking wilt doen komt een eenvoudige tekstverwerker wat te kort.

Hay

Citaat van: Xendelaar op 29-01-2018  23:07 uIk geef toe, er kleven wel wat nadelen aan. Maar met de mouten heb ik nog geen problemen gehad. Ik heb ook nog maar een stuk of 8 relatief eenvoudige brouwsels gemaakt, dus op vlak heb ik nog geen problemen  ondervonden.

Ok kreeg de Nederlandse variant niet goed op mijn pc aan de praat, dus toen ben ik verder gaan zoeken. daarnaast werd ik destijds als super groentje een beetje overweldigd door alle input die ik moest leveren bij de Nederlandse versie.
Brewers Friend kwam me iets eenvoudiger over.
Het voordeel van de browser variant is dat je overal je recepten kunt aanpassen.


Ik zie zeker de voordelen van de uitgebreide Nederlandse software! Wie weet geef ik het binnenkort nog eens een kans. Mijn brouwkennis is inmiddels iets toegenomen. :)

Nergens voor nodig ik werk met een vergelijkbaar progamma en dat werkt perfekt.
Ook nog nooit problemen gehad met de mouten en/of hoppen en zowel eerst met mijn koelbox als nu met de klarstein haal ik altijd mijn nummers die ik volgens het progamma moet halen.
Zowel liters als sg komt gewoon altijd precies uit dus waarom dan een ander progamma kiezen.
Ook recepten maken is met deze progamma's super makkelijk om te doen.

Erwin Warners

Vind het gebruik van brouwsoftware erg makkelijk. Zelf gebruik ik BrouwVisie en dat bevalt goed. Eerst heb ik getest zonder licentie en toen ik het programma door had een licentie genomen. Ik vind het eenvoudig in gebruik maar je moet wel alles invullen. Verder via de facebook pagina van BrouwVisie is er goede support. Ook het bijhouden van de voorraden is een plus voor mij. Je ziet gelijk hoeveel je van een bepaalde grondstof tekort komt.

Arjendv

Ik werk ook op een Mac dus alle win-versies vallen af.
Voor de Mac is er nog Brewtarget. Ook een aardig programma en redelijk gebruikersvriendelijk.
Je kan daar ook je eigen grondstoffen in de database zetten.

Brewersfriend (online) geprobeerd en die is niet slecht maar dan vind ik brewgr.com nog net iets beter. Deze komt meer overeen met brewpal die ik het meest gebruik (voor ipad-phone)

Arjendv

Overigens nog een interessante: ik heb een paar keer exact hetzelfde recept in 3 verschillende programma's ingevoerd. Steeds met drie verschillende voorspellingen!
Hiebij week brewtarget ook het meest af (optimistisch)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.