Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Kersenbier bottelen  (gelezen 381 keer)

Offline Dund

• Super lid
  • Land: nl
  • udenhoutse bierbrouwerij du fisturz
    • Udentse Fisturz Brouwerij
Kersenbier bottelen
« Gepost op: 27-01-2018 19:23 u »
Afgelopen zomer heb ik een kersenbier gebrouwen met saison gist (lekker droog) de smaak is goed maar hij is niet zuur genoeg naar mijn smaak. pH zit rond de 4.1-4.2

Ik heb wat testjes gedaan met melkzuur en de beste zuurheid komt op 3.4

Hiervan heb ik een paar flessen gevuld en een paar weken laten staan op 20 graden.

Nu is het bier lekker maar zo dood als een pier. Er moet dus bottelgist in.

1. Welke bottelgist kan ik het best gebruiken? Champagnegist denk ik...
2. En is melkzuur het beste zuur om de pH te verlagen of kan ik beter wat anders nemen. Ik heb nog nooit het pH hoeven te verlagen voor het bottelen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Kersenbier bottelen
« Reactie #1 Gepost op: 27-01-2018 23:58 u »
Afgelopen zomer heb ik een kersenbier gebrouwen met saison gist (lekker droog) de smaak is goed maar hij is niet zuur genoeg naar mijn smaak. pH zit rond de 4.1-4.2

Ik heb wat testjes gedaan met melkzuur en de beste zuurheid komt op 3.4

Hiervan heb ik een paar flessen gevuld en een paar weken laten staan op 20 graden.

Nu is het bier lekker maar zo dood als een pier. Er moet dus bottelgist in.

1. Welke bottelgist kan ik het best gebruiken? Champagnegist denk ik...
2. En is melkzuur het beste zuur om de pH te verlagen of kan ik beter wat anders nemen. Ik heb nog nooit het pH hoeven te verlagen voor het bottelen.

Een punt om rekening mee te houden is dat de de vitaliteit van de gist snel achteruit bij een pH onder de 4,0
Zie ook http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/bit.260340620/pdf

Je zou wat biergist kunnen toevoegen om te kijken of er alsnog een hergisting gaat plaatsvinden.

Offline Dund

• Super lid
  • udenhoutse bierbrouwerij du fisturz
    • Udentse Fisturz Brouwerij
« Reactie #2 Gepost op: 28-01-2018 09:02 u »
Jacques

Zal ik dan gewoon saison gist toevoegen met de bottelsuiker die ik in de zomer heb gebruikt of een ander type gist. Ik moet zeggen ik heb het bier nu wel heel lang op de kersen staan. Dat was eigenlijk in de hoop dat het pH verder zou zakken. Dat is helaas niet gebeurt.

Ps het bier zit onder de 0.998 dus het is zo droog als een kurk er zit geen suikertje meer in.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 28-01-2018 20:58 u »
Jacques

Zal ik dan gewoon saison gist toevoegen met de bottelsuiker die ik in de zomer heb gebruikt of een ander type gist. Ik moet zeggen ik heb het bier nu wel heel lang op de kersen staan. Dat was eigenlijk in de hoop dat het pH verder zou zakken. Dat is helaas niet gebeurt.

Ps het bier zit onder de 0.998 dus het is zo droog als een kurk er zit geen suikertje meer in.

Ja je kunt saisongist gebruiken maar ook speciale bottelgist zoals de Fermentis F2 of de Lallemand CBC-1.

Als het bier lange tijd gestaan heeft is het niet vreemd dat de hergisting niet op gang komt. Zeker niet als je de pH verlaagd hebt tot 3,4. Voeg geen extra bottelgist bij want dan wordt het teveel.

Overigens hoeft een eind SG van 0.998 niet te zeggen dat je bier gortdroog is. Ook onder de 1.000 zitten er nog restsuikers in je bier. Dit komt doordat de alcohol een vertekend beeld geeft. Verder hebben restsuikers een veel mindere zoetkracht dan bijvoorbeeld sucrose. Beleving van zoetigheid komt voor een groot deel door esters. Een saison gist maakt redelijk veel esters aan. Ook de bitterheid maakt uit. Een bier met een lage bitterheid komt zoeter over dan een bier met een hoge bitterheid.

Tags: