Gisterstarter, hoe doen jullie het?

Gestart door Ricky, 26-01-2018 20:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

seed7

Citaat van: EBC op 28-01-2018  21:35 uIk heb toch geroerde, beluchte en temperatuurgecontroleerde starters gemaakt waarvan je het wort echt niet in je bier wilt hebben, vooraf berekend of niet.
Sorry Ingo, maar de smaak daarvan wordt echt niet gecompenseerd.
Het was supergist. maar de starter was enorm zuur. En dan 20 % van het volume. Nee, dat is er over.
En dan nog bleek dat onbeluchte starters een veel beter vergistingsresultaat gaven. Starters beluchten raad ik daarom af. Nou ja, je moet op tijd stoppen, en dat is een moeilijk gegeven.
Wat mij betreft gewoon koelen en afhevelen, niet afgieten.

Maar ik ben helemaal geen voorstander van vloeibare gisten, ik zie het voordeel niet, tenzij je echt een commercieel bier wilt klonen, en dus vast zit aan die ene giststam.
Zo niet, dan  gebruik je gedroogde gist, en dan heb je geen starterproblemen. En veel meer garantie op een beter bier. Strooien of hydrateren, dat verschil is dan nog verwaarloosbaar, maar altijd beter dan vloeibaar.

Sorry EBC, maar ik snap je verhaal niet helemaal, dus je hebt een verkeerd beluchtte starter gemaakt waarvan je de smaak niet goed vond? Tsja ... Ok, N=1, ik heb een brouwsel of 5-10 de starter gekoeld en afgegoten, heel eerlijk? Ik vond het zeker niet 'beter'. De andere ~150 bieren de afgelopen ~5 jaar heb ik niet afgegoten, met een frisser resultaat.

Als je het forum terug leest zie je dat ik altijd de pest heb gehad aan al dat gesmak, in principe niets mis met vloeibare gist als je er op de juiste wijze mee omgaat (en ze niet gecontamineerd zijn). Zelf heb ik nu eenmaal een voorkeur voor een aantal gisten die niet als korrel te verkrijgen zijn, maar wie weet laat ik er ooit zelf korrels van maken.

Dat de risico's bij zelf opkweken groter zijn, daarvan ben ik me bewust .... in begin jaren 80 kweekte ik al mijn gisten zelf op. Sterker nog, ik had een grote kweekpot waar alle bodempjes uit alle flessen in gingen. Wist ik veel. Alles smaakte uiteindelijk naar Orval :) Maar goed, wat mij betreft is stort tot op zekere hoogte ondergeschikt aan gist. Ik ben niet gecharmeerd van de meeste korrels, niet omdat het korrels zijn maar omdat het merendeel qua smaak allemansvrienden zijn, 'MOR'.

Het beluchten van een starter is ook niet zo moeilijk, het begint met niets doen tot je "ueberweissung" ziet, dan beluchten met een fijne steen en roeren en met een zodanige stroom dat alles oplost en en je net wel net geen schuimvorming hebt. Dat gedurende 12 uur, dan nog 12 uur laten gisten, "hochkrauesen" en opschalen of in het jongbier. Eerder beluchten is zinloos, langer beluchten put de gist uit en pure O2 verbrand alles of duwt de gist in 'hyperdrive' zodat je uiteindelijk met een alcohol vrij bier blijft zitten.

Waarom zou je een gist de stress in willen jagen door hem eerst hyper te maken met beluchting en hem vervolgens in slaap willen sukkelen met een koelkast en ze dan weer een warm suikerrijk bad geven. Minder stress, beter bier. Minder temperatuursschommelingen minder stress. Je jakkert die gist alleen maar van de ene metabolisme omschakeling naar de andere.

Ingo

snowdog2006

Citaat van: EBC op 26-01-2018  21:21 uKoop gewoon 5 pakken 1028 en dan hoef je geen starter te maken  ;D

Of, neem gewoon drie zakjes S-04. Je zult geen verschil merken, want je brouwt geen bestaand bier na. Veel goedkoper, veel gemakkelijker en veel meer kans op goed resultaat. Waarom denken beginnende brouwers toch steeds dat vloeibaar beter is  :weetniet:

Ik snap deze reactie niet?
Als de een (vloeibaar) niet beter is dan de andere (korrel) kan het toch geen kwaad om een vloeibare gist te gebruiken met al dan niet een giststarter? Waarom raad jij beginnende brouwers af vloeibare gist te gebruiken? Als je het hebt over de veel grotere kans op een beter resultaat, zijn er dan veel beginnende brouwers die hun hele brouwsel verknallen met vloeibare gist? Ik wil ook ooit vloeibare gist gebruiken, vandaar mijn vraag.

Wat ik mij ook afvroeg, waarom zouden de fabrikanten (Fermentis, Wyeast, White labs bv) niet voor alle vloeibare gisten een korrelvariant produceren? Als dat zo zou zijn dan hoef je zoals jij zegt helemaal niet over te stappen op vloeibaar..

seed7

Citaat van: snowdog2006 op 29-01-2018  10:34 uWat ik mij ook afvroeg, waarom zouden de fabrikanten (Fermentis, Wyeast, White labs bv) niet voor alle vloeibare gisten een korrelvariant produceren?

Batch-grootte versus rotatie.

Ingo

snowdog2006

Citaat van: seed7 op 29-01-2018  13:44 uBatch-grootte versus rotatie.

Ingo

Kan je dit toelichten? Ze produceren/verkopen meer vloeibaar tov korrel?

seed7

Vloeibaar zijn kleinere batches, korrel is meteen 'heel veel'. De hoeveelheid te verkopen gist varieert niet heel veel, dus als je (veel) meer gisten wilt aanbieden zul je naar kleinere productiehoeveelheden moeten.
Verder is de verdeling in giststammen ook zeer eenzijdig, W34-70 & co voor 80%?

Ingo

ciesvandekwis

Ik gebruik al jaren opkweekgist en starters. Ik giet meestal af als de starter > 10% van het volume is, zoniet: alles erin. Meestal ook zoals Herman een half litertje vers wort bij filtering afnemen en bij de starter die al first thing in the morning uit de koeling wakker geworden is.
Ik gebruik voor mijn kweekwort ook geen DME meer, maar moutsiroop van de biowinkel, geen plakkerig stof dat klonten vormt, maar makkelijk af te wegen. Kokend water erop. Wat oude slurry van gist erop als voeding en 5' koken. Bokaal in, omkeren, en klaar. Bewaart makkelijk 6 maand.

seed7

Terug gevonden, ik heb ooit eens nagevraagd wat een minimum order aan korrels 'op maat' zou zijn. Voor minder dan 1000 kg/jaar komen de groten niet uit de stoel. Dat zijn heel wat brouwsels voor een 3 hl brouwertje :) en dan ook nog twee verschillende stammen willen gebruiken ...

Ingo

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 29-01-2018  16:22 uTerug gevonden, ik heb ooit eens nagevraagd wat een minimum order aan korrels 'op maat' zou zijn. Voor minder dan 1000 kg/jaar komen de groten niet uit de stoel. Dat zijn heel wat brouwsels voor een 3 hl brouwertje :) en dan ook nog twee verschillende stammen willen gebruiken ...

Ingo
Maar die gedroogde gist heeft toch min of meer dezelfde opkweekstappen gehad als vloeibare gist. Alleen is op een bepaald moment de zaak gedroogd. Als je dus vlak voor dat moment de zaak in je wort gooit dan moet je minimaal dezelfde kwaliteit halen, immers de droogstap ontbreekt en droogstap zal ook weer een deel van de gist niet ovelreven. Dus dan is dat je voordeel.
 

seed7

Hans,
De grote jongens kunnen gist opkweken met een vastestofgehalte van ~20%, dat lukt ons niet met eenvoudige middelen. Als je dat kunt hoef je ook bijna niets af te gieten, voor hen die dat willen.
In een brouwerij kost gist opkweken tijd en geld, vandaar dat de meesten zich of beperken tot korrels of tot een, maximaal twee vloeibare gisten. Als je groot genoeg bent is het handig om je eigen gist als korrel te laten maken, dat scheelt enorm in handelingen en potentiƫle contaminaties. Maar goed, dan moet je wel een ton gist per jaar gebruiken, dat zou voor mij op 10 brouwsels per dag uit komen, iedere dag van het jaar.

Ingo

tdp

Citaat van: seed7 op 29-01-2018  18:33 uHans,
De grote jongens kunnen gist opkweken met een vastestofgehalte van ~20%, dat lukt ons niet met eenvoudige middelen. Als je dat kunt hoef je ook bijna niets af te gieten, voor hen die dat willen.
In een brouwerij kost gist opkweken tijd en geld, vandaar dat de meesten zich of beperken tot korrels of tot een, maximaal twee vloeibare gisten. Als je groot genoeg bent is het handig om je eigen gist als korrel te laten maken, dat scheelt enorm in handelingen en potentiele contaminaties. Maar goed, dan moet je wel een ton gist per jaar gebruiken, dat zou voor mij op 10 brouwsels per dag uit komen, iedere dag van het jaar.

Ingo

Nou, actie dan maar ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.