Nieuw recept, nieuwe vragen

Gestart door Sjoert, 25-01-2018 21:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sjoert

Ok, na mijn mislukte poging van enkele weken geleden (zie topic Schimmel?) heb ik vorig weekend een nieuwe batch gemaakt van 20 liter.
Ik had 20 liter tripel op het oog (en de tong) maar vraag me af of dat nog gaat lukken. Het brouwzaalrendement was 65% en begin SG 1072 (ipv 1079).. op zich best ok, voor een beginner  ;)

Echter, ik meet (nu na 6 dagen de hoofdgisting afgelopen lijkt te zijn) al 2 dagen achter elkaar een SG van 1035-1034, lichtelijk dalend...
Dat is een alcoholpercentage van 5%, beetje laag (wilde 9% maar ik begrijp dat, zolang het rendement wat aan de lage kant is, dat niet haalbaar lijkt), volgens BrouwHulp zou hij toch richting 8,2% moeten gaan. Al wordt hij 1030, dan is het nog steeds veel te hoog.

Kan hier nog iets aan worden gedaan?
Meer gist misschien? (ik heb al 22 g Lallemand Belgian Abbaye erin gedaan).

Tjardo

Meet je met een refractometer? Dan even omrekenen in bv BrouwHulp

Sjoert

Ja, en daarna in BrouwHulp ingevuld... daar kom ik dan ook tot dit verbazingwekkende resultaat.

JamMasterJustin

Heb je het in BrouwHulp op de goede plaats ingevuld?

Waar heb je het ingevuld: welke kleur cirkel?



Het moet tijdens of na de gisting in de onderste tabel

Kun je ook je recept posten?

Heb je bijvoorbeeld op relatief hoge temperaturen gemaischt (> 70 graden)? Hoe heb je de temperatuur tijdens het maischen gecontroleerd?

Sjoert

Dat heb ik inderdaad wel juist begrepen maar denk dat ik wel al weet waar het misging.
Ik heb ten eerste de formule van het brouwzaalrendement verkeerd toegepast en gerekend met Plato alleen ipv het extractgehalte.

b = 20*(17,5-6,25)/5,4 = 41% ipv 65%.. mijn BZR is dus toch erg laag :(


Vermoedelijk omdat ik toch wat fijner moet schroten (lastig met schijvenmolen en biologische mout (=kleinere korrels)) en wellicht een andere methode moet zien te vinden voor het filteren, dat doe ik nu met een fijnmazige zeef en water van 80 graden, ik denk toch dat het filteren/spoelen dan te snel gaat?

Dan moet ik het label toch maar veranderen in een zoete blonde...

Underdike

Heb je het vat al flink warm weggezet?
Vervelende hoge estertjes gaan nu niet meer komen... dus lekker warm zetten, dan gaat de gist misschien wel weer op gang...

Sjoert

Hij stond op 20 graden, wat raad je aan? Ik heb hem zojuist op 22 gezet..

Sjoert

Ps: ik heb 30 min gemaischt op 63 en 40 min op 73 graden..

lier

Geduld hebben pas na 2 weken gisten voor de eerste keer meten is vroeg zat.

Underdike

22 graden is prima, en na 3 daagjes bvb nog 1 dag 25 graden... dan moet het wel goed zijn gekomen .

Sjoert

Ik vraag me toch af welke invloed dit lage brouwzaalrendement uiteindelijk heeft op de smaak van het bier?
Er gebeurt niks meer, ik zit nu op de 1032-1033...

Jeukstaardt

Ik zou een beetje gistvoeding toevoegen, temperatuur 'hoog' houden en nog eens zwenken.

Sjoert

Sjit, dat heb ik niet in huis helaas en duurt even voor ik het wel heb..

Jeukstaardt

Volgens mij kun je dat bij Brouwstore bestellen. Heb je het morgen binnen... doorgaans.
Heb geen aandelen bij deze leverancier overigens.

Sjoert

Hoi,

Wederom nieuwe poging..
Bovenstaande recept smaakte veelbelovend maar proef (en voel) meer alcohol dan de 5% volgens de berekening. Nu heeft dit weinig te maken met het BZR, maar toch begin ik te twijfelen aan de juistheid van mijn SG en daarnaast mijn berekening BZR

Voor 18 liter gekoelde wort heb ik een SG gemeten van 1082, zoals gewenst, ik heb me extra gefocust op schroten, spoelen en filteren en naar mijn idee valt er niet heel veel meer uit te halen. Volgens BrouwHulp is mijn BZR 59%, dat is wat mij betreft prima (ik zie nog een kleine winst bij het spoelen) maar volgens de berekening is mijn BZR 37%... waar gaat het mis?

Dit is wat is tot zover heb begrepen:



Dus:

Gram suiker per 100 ml = 1200/(18*10) = 6,7

BZR = 18*(19,6 - 6,7)/6,2 = 37%




 :weetniet:

Underdike

Heb je wel gecorrigeerd voor temperatuur bij het SG meten?
Als je SG 1072 zegt, maar het wort is nog 40 graden... is het échte SG 1079.

Waar woon je?
Misschien is het een idee eens iemand die in de buurt woont te vragen om mee te kijken tijdens het brouwen? Zo hebben wij ook leren brouwen (Bedankt SanderH) ;)

Sjoert

De temperatuur van het wort was 21 graden... ik woon in de buurt van Alkmaar :)

Sjoert

Maar volgens mij heeft het verder niet veel te maken met hoe ik te werk ga (ondanks dat er ongetwijfeld efficiënter gewerkt kan worden), cijfers liegen niet en je kunt de berekening zelf uitvoeren met wat BrouwHulp aangeeft en de formule om het brouwzaalrendement te berekenen. Of ik maak een gigantische misser in de formule of ik mis nog ergens iets in BrouwHulp volgens mij..

tjeerdmeima

Citaat van: Sjoert op 26-01-2018  21:18 uPs: ik heb 30 min gemaischt op 63 en 40 min op 73 graden..
30 minuten op 63 graden is erg kort. Deze stap zorgt voor de vergistbare suikers. Vanaf 72 graden komen er ook onvergistbare suikers vrij. Dit zou je hoge eind SG kunnen verklaren.

Ik zou voor een tripel 60 minuten op 62 graden doen en 15 minuten op 72 graden en dan 5 minuten op 78 graden om enzymwerking te stoppen.

Met je huidige maischschema kom je op een zoete tripel uit.

Sjoert

Dat was mijn vorige brouwsel met als doel een zoete tripel ;)
Nu heb ik een eenstapsmaisch gedaan van 70 minuten waar ik ben begonnen op 68 graden (na stort) en dalend tot 64..

Underdike

Citaat van: Sjoert op 13-02-2018  10:06 uDe temperatuur van het wort was 21 graden... ik woon in de buurt van Alkmaar :)
Dan zou ik als ik jou was me eens tot Amsterdamse brouw-club 'T Wort Wat richten, die doen ook samenbrouwdagen en ik geloof ook cursussen...

Jacques

Citaat van: Sjoert op 13-02-2018  09:41 uDit is wat is tot zover heb begrepen:



Dus:

Gram suiker per 100 ml = 1200/(18*10) = 6,7

BZR = 18*(19,6 - 6,7)/6,2 = 37%




De formule van het eerste plaatje is de manier van berekenen van het brouwzaalrendement volgens de traditionele methode.

Veel brouwsoftware zoals BrouwHulp gaat uit van het maximale rendement dat je kunt halen met een mout en zetten dat op 100%.  Over dit verschil is vaker discussie gevoerd op dit forum.


Jacques

Citaat van: Underdike op 13-02-2018  18:15 uDan zou ik als ik jou was me eens tot Amsterdamse brouw-club 'T Wort Wat richten, die doen ook samenbrouwdagen en ik geloof ook cursussen...

In Amsterdam zit de Bierkaai.
't Wort Wat zit in Hoofddorp.

Om te zien welke club in de buurt is kun je kijken op https://www.hobbybrouwen.nl/clubs.html

Het Kennemer Wijn- en Biergilde in Heemskerk kan ik van harte aanbevelen. Ze hebben een eigen clubgebouw met een brouwerij.

Sjoert

Citaat van: Jacques op 13-02-2018  21:52 uDe formule van het eerste plaatje is de manier van berekenen van het brouwzaalrendement volgens de traditionele methode.

Veel brouwsoftware zoals BrouwHulp gaat uit van het maximale rendement dat je kunt halen met een mout en zetten dat op 100%.  Over dit verschil is vaker discussie gevoerd op dit forum.

Het rendement in BrouwHulp staat standaard op 75% maar had die al ondervangen... het vreemde is dat je aan het plaatje kunt zien dat ik het rendement in BrouwHulp juist op 59% heb moeten zetten om op de 1082 te komen die ik heb gemeten (met dezelfde gegevens die ik uiteindelijk in de formule zet). Als de formule volgens de traditionele methode is vraag ik me af waarom er toch zo'n groot verschil in zit (59% vs 37%).. volgens mij ga ik ergens anders de mist in.

Sjoert

Nu begrijp ik dat met BZR van 75% bedoeld wordt: 75% van het maximale rendement van de moutsoort. Dus zeg 75% van 80% is eigenlijk een BZR 60%.. dus in mijn geval 59% van 80% geeft een rendement van 48%?
Nog steeds niet helemaal het antwoord wat ik zoek maar het lijkt er meer op. Het bier wat ik tot nu toe heb gebrouwen smaakt al voortreffelijk maar zal me de volgende keer meer richten op efficiënter spoelen/filteren en dan toch maar een hevelfilter aanschaffen.


https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=34335.0

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.