Orange Karma Brut

Gestart door orangeloo, 25-01-2018 14:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

orangeloo

Vorige week dit recept weer eens gebrouwen.
30 liter waarvan 20 liter standaard gebotteld en van 10 liter ga ik een "Brut" versie maken.
Na de hoofdgisting ga ik 400 gram suiker toevoegen, samen met champagnegist.
Deze laat ik (opnieuw) vergisten in een vat. Daarna nagisten in mandfles.
Vervolgens bottelen, via bottelemmer, met 10 gram bottelsuiker.
Bottelen in "geuzeflessen" van 37,5 cc en 75 cc.

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptOrange Karma Brut
Kenmerknr 139 17/14
Brouwdatum3-12-2017
BiertypeTripel
Aantal liters10
Gewenst begin SG1081 (8,7 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement73,4%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater22,7 liter
Maischdikte3,3 l/kg
Maischwater12,0 liter
Spoelwater10,7 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur10 EBC (Dan A. Morey)
Berekende bitterheid23 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout (TS)53,3 %2,153 kg3 EBC
WhiteSwaen13,3 %0,537 kg4 EBC
Havermout10,0 %0,404 kg4 EBC
Gerstenvlokken6,6 %0,267 kg4 EBC
Tarwevlokken3,4 %0,137 kg4 EBC
Havervlokken3,4 %0,137 kg4 EBC
Kristalsuiker10,0 %0,404 kg0 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Saaz3,3 %23 gr90 minuten20 EBU
Saaz3,3 %12 gr20 minuten6 EBU
Styrian Goldings 20173,7 %13 gr10 minuten4 EBU

Opmerkingen-

Kruiden
head]Toevoegen[/head]
Naam kruidMassaKooktijd
Sinaasappelschillen2 gr10 Min.

Opmerkingen-

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort
Gist toegevoegd alsGist slurry
Volume starter0 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter0°C
GistvoedingWyeast gistvoedingcomplex
Hoeveelheid5 gram
OpmerkingenGiststarter 3 liter. 3463 Forbidden Fruit Yeast 7x gebruikt

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
150°C30 minuten3,3 l/kg
264°C60 minuten3,3 l/kg
372°C20 minuten3,3 l/kg
478°C5 minuten3,3 l/kg

Opmerkingen400 gram suiker en champagnegist na de hoofdgisting


orangeloo

Ik heb deze gebotteld in 37,5 cc "champagne" flessen.
Nu zag ik in de biertypelijst van de BKG ook het type   Brut (Méthode Champenoise)

Nu vroeg ik mij af:
* Heeft iemand dit al eens ingestuurd op een ONK of OBBK?
* In welke flessen zijn deze dan ingestuurd?

JamMasterJustin

Ik kende dit (Brut) helemaal niet. Klinkt leuk om eens te doen. Ik heb dus geen idee hoe je recept is, maar ben wel benieuwd hoe het bevalt

Staple

Bij methode champenoise mag er geen gist meer onderin de fles zitten (die wordt immers bevroren en eruit geschoten). Heb je dit ook gedaan?

orangeloo

Citaat van: JamMasterJustin op 25-01-2018  19:23 uIk kende dit (Brut) helemaal niet. Klinkt leuk om eens te doen. Ik heb dus geen idee hoe je recept is, maar ben wel benieuwd hoe het bevalt
Recept staat boven aan.  ;)

orangeloo

Citaat van: Staple op 25-01-2018  20:20 uBij methode champenoise mag er geen gist meer onderin de fles zitten (die wordt immers bevroren en eruit geschoten). Heb je dit ook gedaan?

Dit is mij reeds bekend. Mijn vader maakt ieder jaar op deze manier (bevroren en eruit geschoten) champagne van rabarber.
En nee ik heb dit (nog) niet gedaan. En waarom zou ik, champagnegist plakt goed op de bodem en het is voor eigen gebruik.

Tenzij..... ik het in zou willen sturen voor een wedstrijd.
Maar dan kom ik dus bij de vragen die ik in het begin van dit topic heb gesteld.

* Heeft iemand dit al eens ingestuurd op een ONK of OBBK?
* In welke flessen zijn deze dan ingestuurd?

HermanH

Citaat van: Orangeloo op 25-01-2018  23:32 u.....champagnegist plakt goed op de bodem...
Het is eigenlijk een misverstand dat Champagnegist een plakgist is. Ik maak al sinds een hele poos schuimwijn en hoe weinig je de flessen ook verplaatst, er welt altijd wel een beetje gist op als je niet oplet. Daarom zakt die gist ook zo mooi in de hals als ze die flessen een slag draaien op een champagne pupiter (Remuage-lessenaar) terwijl de flessen steeds meer op hun kop gekanteld worden gedurende een week of 3. Dan zit de gist in het droesemdopje en kan hij er al dan niet bevroren uit geschoten worden. Maar goed, bier heb ik nog niet gedegorgeerd, of je hevige schuimvorming krijgt weet ik niet, ook al doe je dit tegen het vriespunt, maar het moet wel lukken, Deus doet het, dus er is nog hoop...  :D :brouwen:

Biertje1985

Lijkt me best een lekker bier, tenminste wel origineel.
Die Forbidden Fruit gist is nergens meer te krijgen helaas.
Ik vind die gist een heerlijk profiel hebben.

Ik zou het gewoon inzenden, al is het voor de lol.

orangeloo

Citaat van: Biertje1985 op 26-01-2018  07:35 uDie Forbidden Fruit gist is nergens meer te krijgen helaas.
Ik vind die gist een heerlijk profiel hebben.

Klopt bij Wyeast is deze 3463 Forbidden Fruit Yeast uit het assortiment. Maar de White Laps WLP720 Sweet Mead /Wine Yeast zou dezelfde moeten zijn.  :brouwen:

SanderH

Kan het mis hebben, maar volgens mij krijg je 1 tot 3 punten aftrek voor een afwijkend type fles. Zat al te zoeken naar de reglementen van het ONK2017 maar nog niet kunnen vinden.

orangeloo

Citaat van: SanderH op 26-01-2018  18:05 uKan het mis hebben, maar volgens mij krijg je 1 tot 3 punten aftrek voor een afwijkend type fles. Zat al te zoeken naar de reglementen van het ONK2017 maar nog niet kunnen vinden.

Heb ik ook altijd gehoord... staat overigens niet zo in het reglement 2018

William

Een brut niet in een Geuzefles inleveren zou je puntenaftrek moeten opleveren :)

Je kunt altijd nog Belg worden.

EBC

Anders doen we een collaboration, jij krijgt alle credits.

Ach die silly wedstrijden toch.  ;D

orangeloo

Vorige week toch maar eens een poging gedaan het bier te ontgisten.
Hoe zeg ik dat Dégorgeren.  ^-^


Sjaak_Deventer

Citaat van: Orangeloo op 25-01-2018  14:28 uIk heb deze gebotteld in 37,5 cc "champagne" flessen.
Nu zag ik in de biertypelijst van de BKG ook het type   Brut (Méthode Champenoise)

Nu vroeg ik mij af:
* Heeft iemand dit al eens ingestuurd op een ONK of OBBK?
* In welke flessen zijn deze dan ingestuurd?


Zeker! In kleine champagneflessen. Je krijgt dan aftrek, maar wel stuk veiliger.

orangeloo

Citaat van: Sjaak_Deventer op 22-03-2018  16:13 uZeker! In kleine champagneflessen. Je krijgt dan aftrek, maar wel stuk veiliger.
Citaat van: SanderH op 26-01-2018  18:05 uKan het mis hebben, maar volgens mij krijg je 1 tot 3 punten aftrek voor een afwijkend type fles. Zat al te zoeken naar de reglementen van het ONK2017 maar nog niet kunnen vinden.

Was het maar bij 1 punt gebleven, maar het bier is niet eens gekeurd omdat het niet in een BNR fles zat.  :(

Citaat van: William op 26-01-2018  18:29 uEen brut niet in een Geuzefles inleveren zou je puntenaftrek moeten opleveren :)

Je kunt altijd nog Belg worden.

Zal toch eens moeten informeren hoe dat moet "Belg worden"  ;D

broeder

Citaat van: Orangeloo op 05-03-2018  21:26 uVorige week toch maar eens een poging gedaan het bier te ontgisten.
Hoe zeg ik dat Dégorgeren.  ^-^



Hoi,
ik wil ook een champagnebier gaan maken.
Nu zie ik jouw filmpje over degorgeren en ben wel heel nieuwsgierig hoe je die gistprop bevriest.
Zit er in die maatbeker een speciale vloeistof?
al vast bedankt voor de reactie en met groet,
broeder Willem

orangeloo

Citaat van: broeder op 12-11-2019  18:44 uHoi,
ik wil ook een champagnebier gaan maken.
Nu zie ik jouw filmpje over degorgeren en ben wel heel nieuwsgierig hoe je die gistprop bevriest.
Zit er in die maatbeker een speciale vloeistof?
al vast bedankt voor de reactie en met groet,
broeder Willem

In de maatbeker zit pekelwater van 1 kg zout op 3 liter water.

Degorgeren van champagne

Bij het degorgeren wordt het bezinksel uit de champagne fles verwijderd, terwijl de wijn in de fles blijft. Dit doet men als volgt: na de remuage staat de fles ondersteboven en ligt het bezinksel in de hals van de fles, op de kurk. De hals van de fles wordt dan enkele centimeter in een vloeistof met een temperatuur van -20 graden gedompeld. Dit kan bijvoorbeeld pekel zijn (zout en water). De wijn in de hals bevriest. De fles wordt vervolgens rechtop gezet. Het bezinksel zit nu gevangen in de prop ijs in de hals. Men opent de fles en door de druk in de fles wordt het ijs samen met het bezinksel weggeschoten.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.