Ons eerste dubbel recept tip gevraagd

Gestart door steppeke1986, 25-01-2018 10:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

steppeke1986

Citaat van: Underdike op 29-03-2018  12:39 uHie zijn de bieren er uit gekomen Stephan? Ben benieuwd naar de verschillen n.a.v. de 2 gisten!

Ben er helaas nog niet aan begonnen. Eerst moest er nog een ipa gebrouwen worden tussendoor. Volgende week zaterdag staat de dubbel op het programma. Dan heb ik weer beide gistings kasten tot mijn becshikking.

Ben zelf erg benieuwd naar wat de be-256 doet.

Heb enkel nog goed advies nodig over de 1 staps maisch.

Underdike

Citaat van: steppeke1986 op 29-03-2018  23:56 uBen er helaas nog niet aan begonnen. Eerst moest er nog een ipa gebrouwen worden tussendoor. Volgende week zaterdag staat de dubbel op het programma. Dan heb ik weer beide gistings kasten tot mijn becshikking.

Ben zelf erg benieuwd naar wat de be-256 doet.

Heb enkel nog goed advies nodig over de 1 staps maisch.
Een uur op 67 graden is een goede gemiddelde een-staps maisch ! (Iets warmer krijg je een wat zoeter bier, met iets koeler een wat droger bier... ik zou lekker veilig ertussen blijven zitten).
Zie onderstaande plaatje... met 67 graden zit je goed (pak je alfa en beta amalyse tegelijk mee).

steppeke1986

Inmiddels zijn we begonnen aan deze dubbel







steppeke1986

Brouwen is klaar, filteren inmiddels begonnen. Eind dichtheid van 1060. Waar we 1068 gepland hadden.


Stephan

Mark GA

Ik heb gisteren ook een dubbel gebrouwen met de Easybrew30.
Waarom heb je dat ding zo ingepakt? En wat zit er om die flessen?
Filteren? Gebruik je daar de EB voor? Met een bazookafilter of heb je een andere methode?

Ik heb zelf een filteremmer met filterheks. Van daaruit gewoon rechtstreeks de gistemmer in...

steppeke1986

Citaat van: Mark Green Anchor op 14-04-2018  07:25 uIk heb gisteren ook een dubbel gebrouwen met de Easybrew30.
Waarom heb je dat ding zo ingepakt? En wat zit er om die flessen?
Filteren? Gebruik je daar de EB voor? Met een bazookafilter of heb je een andere methode?

Ik heb zelf een filteremmer met filterheks. Van daaruit gewoon rechtstreeks de gistemmer in...

We hebben hem geïsoleerd geZien wij ook hartje winter buiten staan te brouwen. Alles gaat dat stukken makkelijker vinden wij.

Wij filteren alleen met het bazooka filter, werkt perfect. Nog nooit verstopt geraakt. Wij nemen we zeer royaal de tijd anders slipt hij dicht.
Om de flessen zit een stukje aluminium folie zodat er nog kwa viezigheid in kan komen tot dat het waterslot erop gaat

Groet,
Stephan

steppeke1986

Inmiddels is er volop actie in beide gistingsflessen.
Waterslot van de s33 is tot nu toe het meeste actief.

Alles staat uiteraard in een gist kast.
Voorlopig houden we even de 19 graden aan, of gaan we hiermee de fout in?



Ben toch wel erg benieuwd of het een drinkbaar goedje gaat worden.

Groet,
Stephan.


Neetje

Persoonlijk vind ik de S33 gist het lekkerst op lage temp vergist. Dus ik zou zeggen prima.

Underdike

Citaat van: Neetje op 14-04-2018  20:37 uPersoonlijk vind ik de S33 gist het lekkerst op lage temp vergist. Dus ik zou zeggen prima.
Laag beginnen (onderste temp op het zakje vermeld als "ideale temp-range", en dan na een paar dagen laten opkomen.

steppeke1986

Inmiddels is het bier overgeheld naar mandflessen.
Opzich tot nu toe wel wat verschillen tussen de twee gist soorten.

Beide onder exact de zelfde omstandigheden staan te gisten;

De be256 is wat helderder als de s33
De be256 heeft koolzuur bij overhevelen. Waar de s33 dat niet heeft.
De be256 smaakt en ruikt duidelijk naar zwavel, echter meer in de neus als in de mond.

De s33 lijkt wat frisser te zijn en heeft niks qua zwafel. (Beetje acetaldehyde smaakje)

SG tot nu toe;
Be256 zit op 1018 waar we 1012 verwachten volgens BrouwHulp.
S33 zit op 1025, waar we 1018 verwachten volgens brouhulp.

Tot nu toe zijn we tevreden, smaken allemaal acceptabel tot nu toe.

Temperatuur zullen we de komende dagen laten oplopen tot 21 graden.


Mark GA

Citaat van: steppeke1986 op 19-04-2018  11:28 uSg tot nu toe;
Be256 zit op 2018 waar we 2012 verwachten volgens BrouwHulp.
:nut:

Leuk verslag tot nu toe.
Wel benieuwd hoe dit dan eindigt en of je veel merkt van smaakverschil.

steppeke1986

Beste brouwvrienden,

Gisteren de eerste meting gedaan na het overhevelen naar de glazen mandflessen.
Zowel de s33 als de b256 zijn beide een punt of 7 gezakt de afgelopen dagen na het overhevelen. Dus dat gaat goed.

Wel valt me op dat de b256 donkerder is als de s33. Tevens is de s33 nog steeds troebel waar de be256 helder is.

Smaak van de be256 vind ik tot nu toe het beste. Mooi uitgesproken qua smaak, de s33 is wat vlak van smaak.
De zwavel smaak die ik na het overhevelen bij de 256 constateerde is inmiddels verdwenen. Nog wel wat lichte zwavel in de neus.

Beide mandflessen gaan we nu tot vrijdag langzaam naar de 22 graden brengen.

Verschil in kleur goed te zien.



Dugraph

Sohee wat een kleurverschil! Zit dat echt alleen in de gist of heb je nog andere verklaringen ervoor?

Tot nu toe gaat je voorkeur dus uit naar de BE-256. Kun je dat iets meer onderbouwen? Wat versta je bijvoorbeeld onder 'mooi uitgesproken qua smaak'?

Gaaf om die ontwikkeling te volgen. Ben dan ook erg benieuwd naar het (gecarboniseerde) eindresultaat.

steppeke1986

Inmiddels is het bier in de mandflessen aardig op zijn eind sg aangekomen. Komende paar dagen laatste puntjes ervanaf snoepen.
Gelijk aan vragen aan de ervaren brouwers, heb het bier in mandflessen zitten. Momenteel in klimaat kast bij 22,5 graden. Wil volgende week zaterdag gaan bottelen. Hoelang kan het bier in de mandfles blijven zitten? Zit er nu al ruim een week in waarbij de temp langzaam is opgelopen naar de 22,5 graden.

Smaak van de twee brouwsel is aardig goed. Ver weg wel een lichte acetaldehyde smaak in het brouwsel met de be256 gist. De s33 heeft dat totaal niet meer of in ieder geval onder mijn smaakgrens. Beide brouwsels nu aardig helder.

Stephan

Neetje

Citaat van: steppeke1986 op 27-04-2018  19:39 u...
Gelijk aan vragen aan de ervaren brouwers, heb het bier in mandflessen zitten. Momenteel in klimaat kast bij 22,5 graden. Wil volgende week zaterdag gaan bottelen. Hoelang kan het bier in de mandfles blijven zitten? Zit er nu al ruim een week in waarbij de temp langzaam is opgelopen naar de 22,5 graden.
...

Zodra de vergisting gereed is, dus sg niet meer zakt, een of twee weken laten staan om te klaren.
Eventueel de temperatuur wat laten dalen, de laatste dagen.
Dan krijg je wat minder gist in je flesjes.

Als je zeker bent dat het bier is uitvergist, kan je ook meteen bottelen. Bij bv de S33 gist moet je dan wel voorzichtig uitschenken omdat deze gist niet mooi aan de bodem blijft plakken.

steppeke1986

Bier is inmiddels gebotteld. Nu 2 weken in de klimaat kast. Tot nu toe is de 256 de winnaar. Smaken van de mout komen meer tot hun recht als bij de s33.






Uiteraard gebotteld onder het genot van een home brew Amber ipa.


Ik zal elke week een smaak update uitbrengen.

Groet,
Stephan

steppeke1986

De be256 is vandaag voor de eerste keer getest. Erg mooi van smaak. Doet me echter meer een een lichte quadrupel denken als aan een dubbel. Schuimhoudbaarheid is na 1 week op de fles al super.

Smaken mooi complex. Koffie en chocolade voeren de boventoon met achterin wat gedroogd fruit.

Troep zet mooi af op de bodem van de fles en blijft daar ook.



Binnenkort de s33 testen

Groet
Stephan

Jacques

Citaat van: steppeke1986 op 14-05-2018  21:49 uTroep zet mooi af op de bodem van de fles en blijft daar ook.

Die 'troep' noemen we gistdepot...

Dugraph

Hoi Steppeke1986, nog smaakvergelijkingen gedaan na je laatste post? Benieuwd naar de verschillen op iets langere termijn.


steppeke1986

Citaat van: Dugraph op 02-08-2018  08:34 uHoi Steppeke1986, nog smaakvergelijkingen gedaan na je laatste post? Benieuwd naar de verschillen op iets langere termijn.

Tja echt grote verschillen zijn er in mijn optiek niet. De s33 geeft een bier met meer body als de be256.

Verder vind ik de be256 wat kruidiger en meer alcoholisch als de s33.

Bij de be256 blijft het depot beter op de bodem plakken. Bij de s33 komt deze wel vrij gemakkelijk mee in he glas.

Qua schuimhoudbaarheid is de be256 de absolute winnaar blijft mooi lang staan en blijft lekker aan de rand van het glas plakken. De s33 ook goed alleen de be256 gewoon beter.

Wij merken wel dat de dubbel met de be256 meer tijd nodig heeft om op dronk te komen.

Eindconclusie, beide gisten geven gewoon erg lekker bier maar wij zullen in het vervolg toch gaan voor de be256. Of misschien wel een combi van de twee gisten.

Binnenkort wil ik vanuit mijn beroep opzoek gaan naar een leuke foodpairing met dit biertje. Eens kijken wat dat gaat opleveren.

Volgende brouw van dit recept zit er ook aan te komen. Dan zullen we vloeibare gisten gaan nemen.

Mvgr
Stephan

steppeke1986

Wij hebben dit biertje overigens opgegeven voor het obbk in berg op zoom, onder het moto niet geschoten is altijd mis. Betreft de variant met de be256 gist.

Stephan

Dugraph

Dank voor je reactie  :biersmile:

Ik heb ook gemerkt dat beide eigenschappen hebben die elkaar mogelijk aanvullen. Komende zondag ga ik een Quadwine brouwen en vergisten met een zakje van elk. Ben benieuwd.

steppeke1986

Citaat van: Dugraph op 02-08-2018  21:49 uDank voor je reactie  :biersmile:

Ik heb ook gemerkt dat beide eigenschappen hebben die elkaar mogelijk aanvullen. Komende zondag ga ik een Quadwine brouwen en vergisten met een zakje van elk. Ben benieuwd.

Ben erg benieuwd naar je bevindingen met de combi van de twee gisten.
Misschien ga ik dat ook nog eens doen met dit recept:) gezien het eigenlijk best een lekker dubbeltje is nu.

Stephan

steppeke1986

Onze dubbel met de be256 gist heeft vandaag 79 punten gescoord op het obbk. Zijn we best tevreden mee. Nu maar eens wachten op het rapport.

Mvgr
Stephan

steppeke1986

Beste brouwvrienden,

Onderstaand het recept van het door ons ingezonden dubbel bier voor het OBBK welke 79 punten scoorde.
Graag willen we het bier gaan verbeteren, zodat we wellicht een hogere score kunnen halen.

Punten waren als volgt:

Visueel aspect: 14/15 Opmerking: te laag afgevuld.
Geur: 16/25 opmerking: diacetyl waarneembaar, hoort niet in dit biertype. Jammer de rest is goed.
Basissmaak: 8/10 geen opmerkingen
Smaak: 18/25 opmerking: meer moutigheid zal het bier nog meer complex maken, is wat vlak in zijn smaak.
Body: 5/5 geen bijzonderheden
Mondgevoel: 5/5 geen bijzonderheden
Nasmaak: 13/15 opmerking: mag iets meer moutigheid hebben in de nasmaak.

Algemene indruk: complexiteit goed balans goed. 79 punten in totaal.
Opmerking algemeen: Jammer van de diacetyl, iets meer moutigheid zal het bier goed doen.

Probleem met de diacetyl zou verklaar baar kunnen zijn door een storing in mijn klimaat kast. heeft tijdens de hoofdgisting op 23 gestaan, terwijl 18 de planning was.

Qua moutigheid had ik de gedachte om de pale ale te vervangen voor Municher mout? of zit ik er hier totaal mee naast?

Alle tips zijn uiteraard meer dan welkom.

Mvgr,
Stephan


BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptFliem Dubbel 2018 basis
Brouwdatum24-01-2018
BierstijlDubbel
Volume21,0 l
Begin SG1,073 SG
Eind SG1,015 SG
Schijnbare vergistingsgraad79,4%
Alcoholgehalte7,5 vol.%
Berekende kleur (Morey)67 EBC
Berekende bitterheid (Rager)24 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
20,00 lWater uit Zutphen
10,76 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,75 kgPilsmoutDingemans3 EBC44,4 %
2,00 kgPale Ale moutDingemans7 EBC32,3 %
0,60 kgCara-hellWeyermann25 EBC9,7 %
0,40 kgSpecial BDingemans350 EBC6,5 %
0,20 kgChocolade tarwemoutWeyermann1100 EBC3,2 %
0,25 kgBruine basterdsuikerSupermarkt35 EBC4,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.10 min.3,4 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.60 min.3,4 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
12,0 gMagnumbellen10,7%80 min.18,1 IBU
25,0 gStyrian Goldingspellets3,4%10 min.2,6 IBU
10,0 gMagnumbellen10,7%10 min.3,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
22,0 gSafale Abbaye (BE-256)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting20,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting20,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting20,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,016 SG
Schijnbare vergistingsgraad78,0%
Temp. nagisting20,0 °C
Temp. lagering15,0 °C


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.