Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gewicht in hopzakjes  (gelezen 1996 keer)

Offline 12345

• Super lid
  • Land: nl
  • Bier brouwen. Je bent nooit uitgeleerd.
Gewicht in hopzakjes
« Gepost op: 23-01-2018 16:42 u »
Na tal van slechte ervaringen met hopfilters, besloot ik ca 3 jaar geleden voor hopzakjes. Je kunt ze ook nog eens fijn uitknijpen want ze zwellen behoorlijk op.
Maar er moet behoorlijk veel gewicht in om ze onder te houden. Ik deed er eerst evenveel gewicht in als de hop woog, maar dat is bijlange niet genoeg. 3x zoveel gewicht als de hop weegt: dan blijven ze aardig onder.
Maar wat pak je als gewicht?

1) knikkers. Werkt goed bij koudhoppen maar niet bij koken: ze knappen kapot en er kunnen kleine splinters vanaf komen.
2) grote kiezels. Aardig, maar mij te licht en te onbetrouwbaar qua besmettingsgevaar.
3) stalen kogels. Wat je kunt kopen zijn kogellager-kogels. Ik had er gekocht met een gewicht van 25 gram. 2 of 3 in een hopzakje deed het heel aardig. Maar pas op: je doet ze er blinkend in en haalt ze er zwart weer uit. En dat poets je er niet meer vanaf en dus is het hoogstwaarschijnlijk corrosie. Gisteren iemand op bezoek gehad die zei dat mijn IPA naar metaal smaakte. Hij wist niets van mijn kogels af maar dacht wel dat ik ijzer in mijn bierproces gebruikte. Dat klopt: kogellager-kogels zijn van staal met 4% chroom en dat is bijlange na niet voldoende om corrosie tegen te gaan.

Nu laat ik dus bij de Cromvoirtse Ijzerhandel in Oisterwijk 10 stukken RVS staf afzagen met een diameter van 20 mm en een lengte van 30 mm. Het glad maken van de kopse kanten zal een heel werk zijn, maar ze kunnen ze niet afsteken op de draaibank. Alleen maar zagen. Ze wegen ca 73 gram per stuk en kosten 23 Euro de 10 stuks. Voldoende zwaar, voedselveilig en goedkoop.

Ik mag geen reclame maken op het forum, maar inmiddels zijn werkplaatsen die voor particulieren werken dermate zeldzaam, dat als je er een vindt, je die volgens mij wel wereldkundig mag maken. Ik woon in Den Bosch en vroeger maakte "de Dieze" nog alles voor me, maar die laten tegenwoordig de hond los als ze op hun terrein een particulier ontwaren. Voor de timmerman moet ik naar Dinther rijden en voor kunststof moet ik me bij Lakwijk op de vloer werpen en overtuigend gaan smeken en huilen.   :huilen:  :groots:   :huilen:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline ExPeteriment

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Gewicht in hopzakjes
« Reactie #1 Gepost op: 23-01-2018 17:25 u »
Ik pas ook hopkookzakjes toe, maar zonder extra gewicht erin. In het begin duw ik ze onder zodat lucht eruit gaat. Ik doe ze niet te vol, dan liever 2. Daarna blijven ze net gelijk met de vloeistofspiegel en worden lekker door de kook op neer heen weer geschud.

Offline Kassie

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
  • eentje met de jas aan
« Reactie #2 Gepost op: 23-01-2018 17:30 u »
Ik pas ook hopkookzakjes toe, maar zonder extra gewicht erin. In het begin duw ik ze onder zodat lucht eruit gaat. Ik doe ze niet te vol, dan liever 2. Daarna blijven ze net gelijk met de vloeistofspiegel en worden lekker door de kook op neer heen weer geschud.

Van mij hoeft het ook noet naar de bodem. Gaat prima zonder gewichten. Inserdaad even onderduwen.

Offline HuygenMeester

• Senior lid
    • HuygenMeester
« Reactie #3 Gepost op: 23-01-2018 19:09 u »
Iidem :brouwen:

:degroeten:

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #4 Gepost op: 23-01-2018 21:02 u »
Ik zie ook geen enkele reden om de zakjes te verzwaren.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 23-01-2018 22:24 u »
De hopzakjes voor het koudhoppen verzwaar ik met grote glazen knikkers.

Voor het koken met hop gebruik ik een hopspider. Dat werkt goed.

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • Land: be
  • napalm is er nog palm
    • De Gentse Biervereniging
« Reactie #6 Gepost op: 24-01-2018 14:46 u »
Ook hier geen gewicht tijdens koken, ff omroeren met de spatel als ik zakjes gebruik (enkel bij bloemen). Voor de rest: hopspider van Ali : https://nl.aliexpress.com/item/Nylon-300-Micron-Filter-Bag-With-Steel-Ring-Size-7-Dia-And-32-Length/32360352716.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.Tz96DN

Offline thezewery

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 24-01-2018 18:51 u »
Ook hier geen gewicht tijdens koken, ff omroeren met de spatel als ik zakjes gebruik (enkel bij bloemen). Voor de rest: hopspider van Ali : https://nl.aliexpress.com/item/Nylon-300-Micron-Filter-Bag-With-Steel-Ring-Size-7-Dia-And-32-Length/32360352716.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.Tz96DN
Zo dan... 80 cm!

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
  • Ik brouw geen BierTJES maar BierEN!
    • Preuf & Praotlokaal de Klep
« Reactie #8 Gepost op: 24-01-2018 20:13 u »
Bij grote kiezels hoef je je geen zorgen te maken over de hygine. Je kookt ze namelijk mee. Dan zijn ze ook steriel.

Offline Tjardo

• Super lid
  • Proost!
« Reactie #9 Gepost op: 24-01-2018 20:21 u »

Goedkope hopspider, helaas geeft de link naar Alie: "Het spijt ons, dit artikel is niet meer beschikbaar!"

Offline j.heesters3

• Senior lid
« Reactie #10 Gepost op: 24-01-2018 20:33 u »
Na tal van slechte ervaringen met hopfilters, besloot ik ca 3 jaar geleden voor hopzakjes. Je kunt ze ook nog eens fijn uitknijpen want ze zwellen behoorlijk op.
Maar er moet behoorlijk veel gewicht in om ze onder te houden. Ik deed er eerst evenveel gewicht in als de hop woog, maar dat is bijlange niet genoeg. 3x zoveel gewicht als de hop weegt: dan blijven ze aardig onder.
Maar wat pak je als gewicht?

1) knikkers. Werkt goed bij koudhoppen maar niet bij koken: ze knappen kapot en er kunnen kleine splinters vanaf komen.
2) grote kiezels. Aardig, maar mij te licht en te onbetrouwbaar qua besmettingsgevaar.
3) stalen kogels. Wat je kunt kopen zijn kogellager-kogels. Ik had er gekocht met een gewicht van 25 gram. 2 of 3 in een hopzakje deed het heel aardig. Maar pas op: je doet ze er blinkend in en haalt ze er zwart weer uit. En dat poets je er niet meer vanaf en dus is het hoogstwaarschijnlijk corrosie. Gisteren iemand op bezoek gehad die zei dat mijn IPA naar metaal smaakte. Hij wist niets van mijn kogels af maar dacht wel dat ik ijzer in mijn bierproces gebruikte. Dat klopt: kogellager-kogels zijn van staal met 4% chroom en dat is bijlange na niet voldoende om corrosie tegen te gaan.

Nu laat ik dus bij de Cromvoirtse Ijzerhandel in Oisterwijk 10 stukken RVS staf afzagen met een diameter van 20 mm en een lengte van 30 mm. Het glad maken van de kopse kanten zal een heel werk zijn, maar ze kunnen ze niet afsteken op de draaibank. Alleen maar zagen. Ze wegen ca 73 gram per stuk en kosten 23 Euro de 10 stuks. Voldoende zwaar, voedselveilig en goedkoop.

Ik mag geen reclame maken op het forum, maar inmiddels zijn werkplaatsen die voor particulieren werken dermate zeldzaam, dat als je er een vindt, je die volgens mij wel wereldkundig mag maken. Ik woon in Den Bosch en vroeger maakte "de Dieze" nog alles voor me, maar die laten tegenwoordig de hond los als ze op hun terrein een particulier ontwaren. Voor de timmerman moet ik naar Dinther rijden en voor kunststof moet ik me bij Lakwijk op de vloer werpen en overtuigend gaan smeken en huilen.   :huilen:  :groots:   :huilen:

Bij het koudhoppen gebruik ik de hopzakjes die ik simpel verzwaar met wat bestek. Blijven goed onder en bestek (Sola, geen sluikreclame ;)) kan ik goed schoonmaken.

Jos

Offline HansSchwirtz

• Boven 10 berichten
  • *
    • Boskoopse Huis Brouwerij
« Reactie #11 Gepost op: 24-01-2018 21:22 u »
Ik gebruik al jaren RVS bouten en moeren; met het aantal moeren op de bout(en) kan ik ook het gewicht bepalen wat ik nodig heb a.d.h.v. de hoeveelheid hop(pen). Makkelijk schoon te maken, en elke keer weer te gebruiken.

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 24-01-2018 23:37 u »
Er zijn dus mensen die hun hopzakjes wl verzwaren en mensen die dat niet doen.

Wat ik niet snap is dit: toen ik de hop nog los in de pan deed, dreef hij een tijd op het wort (in een dunne laag die waarschijnlijk goed contact met het wort maakte) en zakte dan naar de bodem. Bij mij zakken de hopzakjes nooit naar de bodem, ook niet op het einde van het koken. Hoe komt dat?

En hoe komt het dat ze wel bijna voor de helft boven het wort uitsteken?

Offline Kassie

• Junior lid
  • **
  • eentje met de jas aan
« Reactie #13 Gepost op: 25-01-2018 08:15 u »
Duw je ze wel goed onder?

Offline Dugraph

• Vol lid
  • Brouwvereniging Rotterdam
    • Brouwvereniging Rotterdam
« Reactie #14 Gepost op: 25-01-2018 09:39 u »
Er zijn dus mensen die hun hopzakjes wl verzwaren en mensen die dat niet doen.

Wat ik niet snap is dit: toen ik de hop nog los in de pan deed, dreef hij een tijd op het wort (in een dunne laag die waarschijnlijk goed contact met het wort maakte) en zakte dan naar de bodem. Bij mij zakken de hopzakjes nooit naar de bodem, ook niet op het einde van het koken. Hoe komt dat?

En hoe komt het dat ze wel bijna voor de helft boven het wort uitsteken?

Herkenbaar. Het enige dat ik kan verzinnen is dat er tussen de hop in een hopzakje toch meer lucht blijft zitten. Het gedraagt zich als n voorwerp met ingesloten lucht, terwijl losse hop geen ingesloten lucht bevat.

Offline Oxhead

• Super lid
  • Elektriek fantastiek
« Reactie #15 Gepost op: 25-01-2018 18:03 u »
Verzwaren voor tijdens koken is niet nodig, wel de hop voldoende ruimte in het hopzakje geven dus niet strak dichtknopen en niet meer dan 50 gram per zakje.
De hop kan zo verzadigen met wort en zal na een tijdje koken onder gaan.

Offline Dund

• Super lid
  • udenhoutse bierbrouwerij du fisturz
    • Udentse Fisturz Brouwerij
« Reactie #16 Gepost op: 25-01-2018 21:03 u »
Herkenbaar. Het enige dat ik kan verzinnen is dat er tussen de hop in een hopzakje toch meer lucht blijft zitten. Het gedraagt zich als n voorwerp met ingesloten lucht, terwijl losse hop geen ingesloten lucht bevat.

Overstappen naar pellets werkt ook goed. Ik brouw eigenlijk niet meer met bloemen. Ik heb het gevoel dat de kwaliteit constanter is.

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 26-01-2018 01:18 u »
Verzwaren voor tijdens koken is niet nodig, wel de hop voldoende ruimte in het hopzakje geven dus niet strak dichtknopen en niet meer dan 50 gram per zakje.
De hop kan zo verzadigen met wort en zal na een tijdje koken onder gaan.

Opmerkelijk. Ik doe nooit meer dan 30 gram in een hopzakje en knoop het zover mogelijk aan de bovenkant dicht zodat de hop zoveel mogelijk ruimte heeft. Toch heb ik nog nooit een hopzakje met hop tijdens het koken vanzelf onder zien gaan ...

Offline Kassie

• Junior lid
  • **
  • eentje met de jas aan
« Reactie #18 Gepost op: 26-01-2018 08:03 u »
Opmerkelijk. Ik doe nooit meer dan 30 gram in een hopzakje en knoop het zover mogelijk aan de bovenkant dicht zodat de hop zoveel mogelijk ruimte heeft. Toch heb ik nog nooit een hopzakje met hop tijdens het koken vanzelf onder zien gaan ...

Bij mij gaat ie vanzelf baantjes trekken  :nut:

Offline Oxhead

• Super lid
  • Elektriek fantastiek
« Reactie #19 Gepost op: 31-01-2018 18:35 u »
Na een kwartiertje koken is de hop verzadigd met wort en begin de buitenkant al vol met eiwittrub te zitten en gaat het zakje onder de vloeistofspiegel bij mij.
Waarom dat bij jou niet is weet ik niet.

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 31-01-2018 20:40 u »
Na een kwartiertje koken is de hop verzadigd met wort en begin de buitenkant al vol met eiwittrub te zitten en gaat het zakje onder de vloeistofspiegel bij mij.
Waarom dat bij jou niet is weet ik niet.

Het enige wat ik kan bedenken is dat het me pas echt hindert sinds ik een Braumeister heb en die kookt gewoon niet erg fanatiek.
Maar vrienden van me die nog gewoon stevig op gas koken, vertellen ook dat hun hopzakjes niet ondergaan. En toen ik vroeger heftig op gas kookte, gingen ze ook niet onder.

Vreemd ...

Nou ja, ik heb nu mooie RVS gewichtjes van 75 gram en het is niet veel werk om die bij de hop in het zakje te doen.

Tags: hopzak