Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: CaCl2 vs NaCl in brouwwater  (gelezen 1396 keer)

Offline Robert1968

• Super lid
  • Land: nl
CaCl2 vs NaCl in brouwwater
« Gepost op: 22-01-2018 22:13 u »
Brulosophy heeft weer eens een test uitgevoerd. Dit keer (eindelijk een keer) een test waarbij een statistisch verschil is vastgesteld  :D (voor wat het waard is).
Het verschil tussen het toevoegen van natrium chloride (keukenzout) en calcium chloride in brouwwater. Leuk om te lezen, vooral omdat ik naast calcium ook altijd een beetje NaCl aan het maischwater toevoeg (als smaakversterker was de gedachte).

http://brulosophy.com/2018/01/22/water-chemistry-pt-10-the-impact-of-sodium-on-beer-exbeeriment-results/#more-113955

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline erwinl

• Vol lid
  • www.deceijser.nl
Re: CaCl2 vs NaCl in brouwwater
« Reactie #1 Gepost op: 22-01-2018 22:55 u »
Interessant dat het zoveel doet dat je het er echt uit haalt, ook bijzonder dat ongeveer de helft het lekkerder vond met zout en de andere helft niet.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 22-01-2018 23:37 u »
Dat keukenzout (natriumchloride) een vollere en rondere smaak geeft is bekend. Dat komt vooral door de chloride.

Als je veel keukenzout toevoegt gaat je bier zout smaken. Calciumchloride geeft veel minder een zoute indruk.
Keukenzout kan een harde onaangename smaak geven als je water sulfaatrijk is.

Daar staat weer tegenover dat calcium een bittere en samentrekkende smaak kan geven.

Een hoge concentratie aan chloriden (boven 600 ppm) zou de vergisting remmen.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #3 Gepost op: 22-01-2018 23:53 u »
Maar wat als je nou kalium chloride toevoegd, hmmm.

Offline Serge VL

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #4 Gepost op: 23-01-2018 09:20 u »
Kaliumchloride is het kleien broertje van natriumchloride en versterkt evenzeer de vollere ronde smaak,en smaakt ook zout. Echter bij te hoge concentraties belemmert de kalium de enzymatische werking van je beslag.
Veel kalium komt uit de mout de drempel waarde in je brouwwater zit voor een goede enzymatische werking zit rond de 10 mg/l.

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • napalm is er nog palm
    • De Gentse Biervereniging
« Reactie #5 Gepost op: 23-01-2018 10:30 u »
Oppassen met keukenzout! Doseren, want valt er niet meer uit te halen of te compenseren.
Ka zit ook in Antioxin, net als sulfaat.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #6 Gepost op: 23-01-2018 10:53 u »
Kaliumchloride is het kleien broertje van natriumchloride en versterkt evenzeer de vollere ronde smaak,en smaakt ook zout. Echter bij te hoge concentraties belemmert de kalium de enzymatische werking van je beslag.
Veel kalium komt uit de mout de drempel waarde in je brouwwater zit voor een goede enzymatische werking zit rond de 10mg/l.

Eerder de grote broer ;).

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
  • Ik brouw geen BierTJES maar BierEN!
    • Preuf & Praotlokaal de Klep
« Reactie #7 Gepost op: 23-01-2018 11:53 u »
Weet iemand hier fijne literatuur over. Ik kijk hier geen beeld bij. Ik zou me er graag meer in verdiepen.

Offline Serge VL

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 23-01-2018 12:21 u »
Weet iemand hier fijne literatuur over. Ik kijk hier geen beeld bij. Ik zou me er graag meer in verdiepen.
https://sites.google.com/site/brunwater/water-knowledge

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #9 Gepost op: 23-01-2018 13:52 u »
Natrium of kalium chloride kun je denk ik toevoegen in je glas om het effect op de smaak te kunnen vaststellen want het maakt geen noemenswaardig onderdeel uit van chemische reacties tijdens het brouwproces, dus kun je het ook later apart toevoegen.   

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 23-01-2018 13:53 u »
https://sites.google.com/site/brunwater/water-knowledge

Dank je. Ga ik eens lezen. Ik heb van Palmer en Kaminski het boek 'Water' uit de reeks, Malt, Hop, Yeast van de Brewing Elements Series van Brewers Publications. Helaas ook in het Engels. Niet mijn moedertaal. Dus liefst iets in het Nederlands. Maar dit is al iets.

Offline Serge VL

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 23-01-2018 14:20 u »
Dank je. Ga ik eens lezen. Ik heb van Palmer en Kaminski het boek 'Water' uit de reeks, Malt, Hop, Yeast van de Brewing Elements Series van Brewers Publications. Helaas ook in het Engels. Niet mijn moedertaal. Dus liefst iets in het Nederlands. Maar dit is al iets.
Probeer dan deze in het Nederlands
http://www.kwbg.nl/templates/kwbg/downloads/artikelen_bier/Brouwwater.pdf

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #12 Gepost op: 23-01-2018 17:34 u »

Vanuit zuivel weet ik dat K+-ionen juist wat extra bitterheid kan geven maar dat kan gekoppeld zijn aan melkeiwitten.

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 23-01-2018 20:33 u »

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #14 Gepost op: 23-01-2018 21:54 u »
Ik zie nu dat ik bij mijn reactie van gisterenavond twee belangrijke redenen om calciumchloride te gebruiken in plaats van keukenzout niet genoemd heb.

Calcium reageert met fosfaten uit de mout. Hierdoor daalt de pH zonder dat je zuur hoeft toe te voegen. Bij een heel donker bier kan het zijn dat de pH te laag wordt. Donkere mouten (donkerder dan 300 EBC) zorgen nu eenmaal voor een lagere pH van je wort dan lichte mouten.

Calciumionen zijn nodig bij het flocculeren van de gist. Anders gezegd calcium zorgt er voor dat je bier helderder is. Zie ook http://www.wyeastlab.com/clarificationflocculation

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #15 Gepost op: 23-01-2018 23:00 u »
Bij een heel donker bier kan het zijn dat de pH te laag wordt. Donkere mouten (donkerder dan 300 EBC) zorgen nu eenmaal voor een lagere pH van je wort dan lichte mouten.
Dat had ik de vorige keer dus. pH=4.8 met heel veel donkere mout. Heb het verder maar zo gelaten, maar heb nu een bier met SVG van maar 65%  oid. Zou dat daarmee te maken kunnen hebben? Zou je dan de pH moeten verhogen met bv bicarbonaat?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #16 Gepost op: 23-01-2018 23:11 u »
Dat had ik de vorige keer dus. pH=4.8 met heel veel donkere mout. Heb het verder maar zo gelaten, maar heb nu een bier met SVG van maar 65%  oid. Zou dat daarmee te maken kunnen hebben? Zou je dan de pH moeten verhogen met bv bicarbonaat?

Als je tijdens het maischen onder de 5.0 komt kun je de pH verhogen met calciumcarbonaat of natriumwaterstofcabonaat.

Overigens geeft een groot aandeel donkere mouten een lagere vergistingsgraad. Zie het artikel Impact of Dark Specialty Malts
on Extract Composition and Wort Fermentation
Je kunt het downloaden via https://pdflegend.com/queue/impact-of-dark-specialty-malts-on-extract-composition-and-wort-fermentation-_59feace8d64ab29c64e69fbd_pdf?

Maar we raken weer heel erg off topic...

Offline nembrionic

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 23-01-2018 23:53 u »
Veel kalium komt uit de mout de drempel waarde in je brouwwater zit voor een goede enzymatische werking zit rond de 10 mg/l.

Je zou er dus voor kunnen kiezen het na het maischen toe te voegen

Offline Serge VL

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 24-01-2018 11:51 u »
Je zou er dus voor kunnen kiezen het na het maischen toe te voegen
Of in je spoelwater natuurlijk  ;)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #19 Gepost op: 24-01-2018 12:13 u »
Natrium of kalium chloride kun je denk ik toevoegen in je glas om het effect op de smaak te kunnen vaststellen want het maakt geen noemenswaardig onderdeel uit van chemische reacties tijdens het brouwproces, dus kun je het ook later apart toevoegen.   

Of pas toevoegen bij het bottelen dus.

Tags: