Mandfles vullen voor koudhoppen

Gestart door Kassie, 22-01-2018 19:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kassie

Hoi,

Ik ben met een IPA bezig. Deze staat nu te koken en gaat vanavond de gistemmer in. Ik wil hem vrijdag (als hoofdvergisting voorbij is) overhevelen naar een Mandfles. De Mandfles is 15 liter. Hoevol moet ik die doen? Ik doe de hopbloemen (45 gram) er van te voren in met een knikker in een hopzak.

Ik had het idee om er 14 liter in te doen. Zo kan de ruimte met lucht, zich snel ontdoen van zuurstof. En houd je toch wat speling over voor eventueel schuim wat ontstaat.

Doe ik het dan goed?

Eerste keer koudhoppen voor mij dus graag jullie advies!

Groet!


William

Als je de hop er al bij hebt gedaan en de hoofdvergisting is duidelijk voorbij (dus laat je niet sturen door tijd maar door het waterslot / sg-meting) dan kun je de mandfles vullen tot zo'n 10 cm onder de rand (iets van een halve liter of  minder kopruimte). Het voordeel is dat je dan ook af en toe kunt zwenken om de hop, die in het begin boven in zit,  te mengen. Zwenken is vooral van belang als je de hop los toevoegt maar ook in een hopzak lijkt me het nuttig.

Alles wat bij mij niet in de mandfles past bottel ik altijd direct in een 750 ml fles, soms met een beetje bottelsuiker.

Normaal gaat er trouwens meer dan 15 liter in een 15 liter mandfles.

Kassie


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.