Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Rvs vergistingsvaatjes polsinelli  (gelezen 1457 keer)

Offline Sharky

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
Rvs vergistingsvaatjes polsinelli
« Gepost op: 22-01-2018 12:25 u »
We zijn aan het kijken om onze plastic vergistingvaatjes te vervangen en kwamen onderstaande tegen die ons wel leuk leken.

https://www.polsinelli.it/en/fermenter-50-l-stainless-steel-barrel-P1447.htm

We brouwen 40/45 liter is er dan nog genoeg kopruimte?
Hoe erg is het dat we nu het bezinksel niet onderin kunnen aftappen? Is dit duidelijk terug te proeven in ons bier?

Alvast bedankt.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jaap W

• Vol lid
  • Land: nl
  • een tevreden bierdrinker is geen onruststoker
Re: Rvs vergistingsvaatjes polsinelli
« Reactie #1 Gepost op: 22-01-2018 17:08 u »
Zo te zien leuke vaatjes. Ik ben bang dat als je 45 ltr erin doet en je een heftige hoofdvergisting hebt je inderdaad ruimte te kort komt. Ik persoonlijk zou liever iets meer ruimte hebben, of minder gaan brouwen ;D :nut: :weetniet:

Offline Esterenbrouw

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 22-01-2018 17:16 u »
Bij jullie plastic vergistingsvaatjes hadden jullie waarschijnlijk ook 1/3 kopruimte en dan heb je die nu ook nodig.

Bij je huidige vaatjes tapte je de gist ook niet af en heb je verwacht ik ook geen problemen gehad.

Dus denk aan de kopruimte, of minder brouwen of grotere vaten.

Offline Orangeloo

• Bier & wijngilde Ambrasserie
  • Super lid
  • De Geuze is het LIVE concert van de bieren.
    • Hobby Brouwerij Orangeloo
« Reactie #3 Gepost op: 22-01-2018 21:37 u »
Die heb ik ook. Prima vat, maar als ik er nu zou kopen zou ik voor deze gaan. Zijn er ook in 75 liter.  :brouwen:

Kraantje zou voor mij niet hoeven trouwens. Kan alleen maar infecties veroorzaken.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 22-01-2018 22:45 u »
We zijn aan het kijken om onze plastic vergistingvaatjes te vervangen en kwamen onderstaande tegen die ons wel leuk leken.

https://www.polsinelli.it/en/fermenter-50-l-stainless-steel-barrel-P1447.htm

We brouwen 40/45 liter is er dan nog genoeg kopruimte?
Hoe erg is het dat we nu het bezinksel niet onderin kunnen aftappen? Is dit duidelijk terug te proeven in ons bier?

Alvast bedankt.

Zoals anderen ook schrijven is een 50 liter gistvat voor het vergisten van 40 tot 45 liter aan de te krappe kant.

RVS heeft de voorkeur ten opzichte van plastic. Het neemt geen geurtjes op en laat geen zuurstof door. En je kunt het met een borsteltje schoonmaken zonder krassen.
Vermoedelijk tap je nu ook je gist niet af. Gelet daarop ga je het niet proeven. Het is overigens ook geen wereld van verschil.

Een puntje van aandacht is wel het goed afsluiten van het gistvat. Er hoeft maar een klein lekje te zijn om een vervelende smaakafwijking te krijgen. Dat gaat je zeker proeven.
Zie ook Polsinelli olijfolievaatje

Het kraantje zou je kunnen vervangen door een driedelige kogelkraan. Die kun je demonteren en schoonmaken. Op die manier is een kraan geen infectie risico.
Ook zou je een sanitaire monsterkraan kunnen installeren.

Offline Henkw

• Walchers Wijnmakers- en Bierbrouwers Gilde
  • Boven 10 berichten
  • *
  • Zonder brouwen geen drinken
« Reactie #5 Gepost op: 23-01-2018 23:23 u »
Zelf heb twee Polsinelli vaten, 1 olijfolievat en 1 vergistingsvat. Deze bevallen mij prima, goed materiaal, makkelijk schoon te maken. Een nadeel van het olijfvat is wel dat het deksel niet zo heel stevig is en soms te vast zit. Overigens heb ik daar nog geen last van gehad.
Hierover is al meer geschreven op het forum https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,30376.0.html

Offline Mthijs

• Vol lid
  • ...daar kun je op brouwen
« Reactie #6 Gepost op: 24-01-2018 12:11 u »
Ik heb het vergistingsvast van 35 liter. Echt een prima vat, ben er zeer blij mee. Enig nadeel is de nogal dunne bodem, die is van erg dun rvs.
Het gaat om deze: https://www.polsinelli.it/en/35-l-stainless-steel-beer-fermenter-P1326.htm

Door de dunne bodem moet je opletten met optillen van een gevuld vat incl waterslot. De bodem kan hol/bol vervormen bij optillen/neerzetten en daardoor ontstaat een zuigende werking, bij mij trok ie de 1e keer het waterslot leeg. Voortaan haal ik eerst het waterslot weg, voordat ik het vat optil.

Verder prima vat, met in tegenstelling tot de bodem een superdik en degelijk deksel, goede silicone afdichting.

Sommige mensen zeggen dat kraan niet goed te ontsmetten is, maar ik spuit hem altijd in met Stan San en dat werkt prima.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 24-01-2018 21:27 u »
Sommige mensen zeggen dat kraan niet goed te ontsmetten is, maar ik spuit hem altijd in met Stan San en dat werkt prima.

Ik kan het op de foto niet goed zien maar vermoedelijk gaat het om een kogelkraan. Het nadeel daarvan is dat de kogel draait in een kamer waar vloeistof achter kan blijven. Spuiten met Sar San helpt daar niet aan omdat de Star San niet in de kamer komt. In de kamer kunnen infecties zich ontwikkelen. Dat is vooral een probleem gedurende de periode dat je het vat niet gebruikt. Wanner je de kraan half open zet kan de vloeistof verdampen. In een droge omgeving kunnen zich geen micro-organismen ontwikkelen.
Als er eenmaal een infectie in de kraan kun je problemen krijgen. Door het openen van de kraan is er gedurende een korte periode contact tussen de kamer en de inhoud van je vat...
Een demontabele 3-delige kogelkaan kun je uit elkaar halen en reinigen. Door dit consequent te doen na elk gebruik sluit je het infectierisico uit. Zeker als je de kraan half open laat. Vergeet echter niet om de kraan te sluiten als je het vat weer gebruikt...  :)

Offline Rich

• Super lid
  • Tonight let it be Schraderbräu
« Reactie #8 Gepost op: 24-01-2018 21:55 u »
Heb ook de 35 L versie met dit kraantje, kan bevestigen dat je hem niet helemaal 100% schoon kan krijgen met alleen spoelen, daarvoor moet hij echt uit elkaar (wat overigens niet al te lastig is).

Offline Sharky

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
« Reactie #9 Gepost op: 28-01-2018 22:45 u »
Top! Dank voor de input! We gaan dus opzoek naar een 75 liter rvs versie. Met bolkraan.

Tags: