Trage vergisting met Wyeast 3944

Gestart door Harald, 21-01-2018 10:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Harald

Heb je ooit zo'n trage vergisting met Wyeast 3944 gezien?

Een paar weken geleden heb ik het recept van Carmelitoris 3 / Luie Lozzie van Esterenbrouw (ongeveeer) nagebrouwen(zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,23218.msg354004.html#msg354004). Een weizen tripel. Ik heb de laatste maischstap van 73 ºC  per ongeluk overgeslagen en kwam op een lager rendement uit. Dus ik had uiteidnelijk zo'n 15 liter in de vergistingsemmer over. Ik had in de ochtend de smackpack kapot geslagen, dus die had de hele dag bij kamertemperatuur gestaan. De zak was na een paar uur niet echt super bol gaan staan, maar dat hoeft op zich niets te betekenen (wat ik heb begrepen).
De emmer die ik gebruikte, was een emmer die ik een tijd geleden van iemand gekregen had. De emmer in mijn vergistingskast gezet bij 20 ºC. Na twee dagen zag ik nog steeds geen activiteit in het waterslot. Bij de eerste SG meting zag ik dat de SG wel iets gedaald was. Toen heb ik de temperatuur naar 23 ºC opgeschroefd. Ik begon te vermoeden dat de emmer niet luchtdicht was.  Na een week zag ik eigenlijk nog steeds geen activiteit in het waterslot. Maar het SG was toch weer iets gezakt. Zodra ik de kast opendeed kwam er wel een gistwalm naar buiten. Dus er gebeurde wel iets. Vervolgens de temperatuur naar 23 ºC opgekrikt. Na 3 weken gisten heeft het bier toch de SG waarde van 1010 gehaald.
Ik heb deze gist wel eens eerder aan het werk gezien. Toen was het een behoorlijk enthousiaste jongen. Ik ben helaas vergeten te checken wat voor datum er op de verpakking stond.

Ik vraag me nu wel af was deze trage vergisting voor invloed heeft gehad op de smaak van het bier... De tijd zal het leren... Binnenkort ga ik het bottelen.
Vergistingsverloop : https://ibb.co/kdraTb

Knobby

Citaat van: Harald op 21-01-2018  10:53 uHeb je ooit zo'n trage vergisting met Wyeast 3944 gezien?

Een paar weken geleden heb ik het recept van Carmelitoris 3 / Luie Lozzie van Esterenbrouw (ongeveeer) nagebrouwen(zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,23218.msg354004.html#msg354004). Een weizen tripel. Ik heb de laatste maischstap van 73 ºC  per ongeluk overgeslagen en kwam op een lager rendement uit. Dus ik had uiteidnelijk zo'n 15 liter in de vergistingsemmer over. Ik had in de ochtend de smackpack kapot geslagen, dus die had de hele dag bij kamertemperatuur gestaan. De zak was na een paar uur niet echt super bol gaan staan, maar dat hoeft op zich niets te betekenen (wat ik heb begrepen).
De emmer die ik gebruikte, was een emmer die ik een tijd geleden van iemand gekregen had. De emmer in mijn vergistingskast gezet bij 20 ºC. Na twee dagen zag ik nog steeds geen activiteit in het waterslot. Bij de eerste SG meting zag ik dat de SG wel iets gedaald was. Toen heb ik de temperatuur naar 23 ºC opgeschroefd. Ik begon te vermoeden dat de emmer niet luchtdicht was.  Na een week zag ik eigenlijk nog steeds geen activiteit in het waterslot. Maar het SG was toch weer iets gezakt. Zodra ik de kast opendeed kwam er wel een gistwalm naar buiten. Dus er gebeurde wel iets. Vervolgens de temperatuur naar 23 ºC opgekrikt. Na 3 weken gisten heeft het bier toch de SG waarde van 1010 gehaald.
Ik heb deze gist wel eens eerder aan het werk gezien. Toen was het een behoorlijk enthousiaste jongen. Ik ben helaas vergeten te checken wat voor datum er op de verpakking stond.

Ik vraag me nu wel af was deze trage vergisting voor invloed heeft gehad op de smaak van het bier... De tijd zal het leren... Binnenkort ga ik het bottelen.
Vergistingsverloop : https://ibb.co/kdraTb
Je hebt veel te weinig gist geënt. Zelfs als die gist op de brouwdag uit de fabriek kwam en dus 100% vitaal was had je minimaal 2 pakken, en om ruim te zitten eerder 2,5 pakken nodig.

Harald

Citaat van: Knobby op 21-01-2018  18:26 uJe hebt veel te weinig gist geënt. Zelfs als die gist op de brouwdag uit de fabriek kwam en dus 100% vitaal was had je minimaal 2 pakken, en om ruim te zitten eerder 2,5 pakken nodig.
Ik had nog geen 15 liter wort. Dus ik dacht dat 1 pak genoeg moest zijn. Blijkbaar voortaan meer gist enten inderdaad.


Knobby

Citaat van: Harald op 21-01-2018  18:53 uIk had nog geen 15 liter wort. Dus ik dacht dat 1 pak genoeg moest zijn. Blijkbaar voortaan meer gist enten inderdaad.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Het punt is je sg van bijna 1,080. Dat maakt veel verschil. Als de gist ook nog 2 maanden oud was bijvoorbeeld dan was nog maar 60% in leven.
Je kan hier uitrekenen hoeveel gist je nodig hebt.
https://www.brewersfriend.com/yeast-pitch-rate-and-starter-calculator/

Esterenbrouw

Harald, rustig afwachten. Bij mij ging de vergisting ook heel traag, volgens mij ook doordat ik aan de krappe kant
gist had geënt.
Ik zou het bier nu 14 dagen heel koel lageren (bijv. 4º) en dan bottelen.
Overhevelen moet je nu niet meer doen. Laat het bier gewoon op de gist staan.
14 hergisten op de fles bij zeker 24º.
Succes.

guuz

Citaat van: Esterenbrouw op 21-01-2018  22:00 uIk zou het bier nu 14 dagen heel koel lageren (bijv. 4º) en dan bottelen.
Overhevelen moet je nu niet meer doen. Laat het bier gewoon op de gist staan.
14 hergisten op de fles bij zeker 24º.
Succes.
Waarom 2 weken op 4 graden?  Wat wil je hiermee bereiken? 24 graden bij de hergisting op de fles snap ik, doe ik zelf ook altijd.

Esterenbrouw


guuz

Doe ik nooit, zie meerwaarde er van niet. Mijn bier wordt altijd mooi helder. :weetniet:

Traploper

Er zijn meer redenen om te lageren dan alleen de helderheid.

Jacques

Citaat van: Traploper op 23-01-2018  17:14 uEr zijn meer redenen om te lageren dan alleen de helderheid.

Noem ze eens...

Mijn ervaring is dat als je voldoende actieve gist geënt hebt waardoor je een vlotte hoofdgisting en nagisting hebt gehad een lagering niet nodig is. Zeker als je het bier op de gist laat staan kan het meer kwaad dan goed. Een week laten staan om te zorgen dat her bier helder is volstaat.

Harald

Dank voor jullie reacties. Ik heb dit weekend overigens een Dubbel gebrouwen. En met dit topic in het achterhoofd met 2 zakjes SafBrew Ale (S-33) ipv 1 zakje laten vergisten. De hoofdvergisting was met 2 dagen gedaan (van 1065 naar 1026). Het is misschien een beetje appels met peren vergelijken, maar mijn punt is: Het kan dus ook heel snel gaan  ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.