Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gisting weer op gang brengen?  (gelezen 661 keer)

Offline Rabbit1971

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Gisting weer op gang brengen?
« Gepost op: 20-01-2018 17:41 u »
Hallo

Ik heb een Hemabrouwpakket Belgisch Bruin Bier gebrouwen. Vandaag - twee weken na het brouwen - wilde ik gaan bottelen. Eerst de SG gemeten. Deze was 1020. Moet dus nog even staan. Maar ik was teleurgesteld over de smaak. Geur goed, maar smaak lafjes. Waterig bijna. Terwijl het 6.5% moet worden.
Op aanraden van een brouwende buurman heb ik er vanmiddag twee theelepels suiker bijgedaan (op 1 gallon) om de gisting weer even op gang te brengen. Maar er gebeurt niks. Maar dan ook echt niks. Geen bubbel, geen blub.
Ik heb overigens niet aan hevelen en nagisting gedaan. Het bier in wording zit dus incl uitgewerkte gist in een gallon.

Wat is nu wijsheid?
mvg
jeroen

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline BrouwMark

• Super lid
  • Land: nl
  • Huisbrouwerij Bestenasse
Re: Gisting weer opgang brengen?
« Reactie #1 Gepost op: 20-01-2018 17:46 u »
Op welke temperatuur staat het bier nu? Warmer zetten en even zwenken met je vat kan helpen om de gist weer wakker te schudden.

Offline Rabbit1971

• Boven 10 berichten
  • *
Re: Gisting weer opgang brengen?
« Reactie #2 Gepost op: 20-01-2018 17:56 u »
Staat nu op 18 graden. Met zwenken bedoel je even zachtjes schudden?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Gisting weer op gang brengen?
« Reactie #3 Gepost op: 21-01-2018 00:20 u »
Ik heb een Hemabrouwpakket Belgisch Bruin Bier gebrouwen. Vandaag - twee weken na het brouwen - wilde ik gaan bottelen. Eerst de SG gemeten. Deze was 1020. Moet dus nog even staan. Maar ik was teleurgesteld over de smaak. Geur goed, maar smaak lafjes. Waterig bijna. Terwijl het 6.5% moet worden.
Op aanraden van een brouwende buurman heb ik er vanmiddag twee theelepels suiker bijgedaan (op 1 gallon) om de gisting weer even op gang te brengen. Maar er gebeurt niks. Maar dan ook echt niks. Geen bubbel, geen blub.
Ik heb overigens niet aan hevelen en nagisting gedaan. Het bier in wording zit dus incl uitgewerkte gist in een gallon.

Over de smaak van je bier kun je nu nog niet zo heel veel zeggen. Wat was je begin SG? En welke gist heb je gebruikt?

Overigens doet een brouwer niet aan nagisting maar de gist! De heftige hoofdgisting gaat vanzelf over in de rustige nagisting. Daar is geen brouwer voor nodig.

Is er schuimvorming na het toevoegen van de suiker? Het kan even duren voordat de suikers omgezet worden in koolzuur. Zeker als je de suiker in vaste vorm gegeven hebt. De suiker moet eerst oplossen en zich verspreiden in het bier.

Offline BrouwMark

• Super lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
« Reactie #4 Gepost op: 21-01-2018 02:04 u »
Met zwenken bedoel ik inderdaad even rond'sloshen' van het vat.

Staat er nog schuim op je bier?

Offline brouwerwaldonk

• Senior lid
  • Land: be
  • Water pas lekker als het langs brouwerij isgeweest
« Reactie #5 Gepost op: 21-01-2018 06:20 u »
Kan je met een schuimspaan in je gistvat met het bier? Dan kan je zuurstof inbrengen door die schuimspaan horizontaal enkele malen krachtig onder duwen. De nog actieve gistcellen zullen terug dochtercellen maken met de verse zuurstof en zo de boel in gang zetten. Ook toch even roeren om de suiker op te lossen, want droge suiker boven op de laag gist doet het niet starten. 

Heb je het SG van 1020 gemeten met een glas densiteitmeter in een maatglas?
Hoeveel was het SG bij het begin van de gisting?

Offline Rabbit1971

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 21-01-2018 10:19 u »
Over de smaak van je bier kun je nu nog niet zo heel veel zeggen. Wat was je begin SG? En welke gist heb je gebruikt?

Overigens doet een brouwer niet aan nagisting maar de gist! De heftige hoofdgisting gaat vanzelf over in de rustige nagisting. Daar is geen brouwer voor nodig.

Is er schuimvorming na het toevoegen van de suiker? Het kan even duren voordat de suikers omgezet worden in koolzuur. Zeker als je de suiker in vaste vorm gegeven hebt. De suiker moet eerst oplossen en zich verspreiden in het bier.

HA Jacques, als beginnend brouwer maak ik natuurlijk foutjes...:-). Waaronder vergeten te meten wat de SG aan het begin. Mijn hoofdgisting was in het begin heftig maar stopte na anderhalf/twee dagen.
Ook gisteren - Na het toevoegen van het suiker - is er geen schuimvorming geweest. Het is nu een dag later en volgens mij is het nog steeds een dode boel. Ik heb hier nog wel gist liggen, maar dat is niet de gist die ik hiervoor gebruikt had. (dit is een Hema-pakket en daar staat geen merk/type gist op). De gist die ik heb liggen, heb ik echter wel gebruikt voor mijn Belgisch dubbel.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 21-01-2018 10:46 u »
HA Jacques, als beginnend brouwer maak ik natuurlijk foutjes...:-). Waaronder vergeten te meten wat de SG aan het begin. Mijn hoofdgisting was in het begin heftig maar stopte na anderhalf/twee dagen.
Ook gisteren - Na het toevoegen van het suiker - is er geen schuimvorming geweest. Het is nu een dag later en volgens mij is het nog steeds een dode boel. Ik heb hier nog wel gist liggen, maar dat is niet de gist die ik hiervoor gebruikt had. (dit is een Hema-pakket en daar staat geen merk/type gist op). De gist die ik heb liggen, heb ik echter wel gebruikt voor mijn Belgisch dubbel.

Wacht even rustig af. Het kan best zijn dat in de loop van de dag het waterslot gaat werken. Als er ergens een lek zit bij de afsluiting van de fles zal dit natuurlijk niet gebeuren. Door de fles kun je zien dat er koolzuurbelletjes omhoog komen.
Zo heel veel suiker is er niet toegevoegd veel koolzuurontwikkeling zal er niet zijn.

Laat het bier met rust, zet het donker weg, en meet het SG over een week weer. Als het SG niet gedaald is kun je rustig bottelen.

Offline Rabbit1971

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 21-01-2018 11:03 u »
Wacht even rustig af. Het kan best zijn dat in de loop van de dag het waterslot gaat werken. Als er ergens een lek zit bij de afsluiting van de fles zal dit natuurlijk niet gebeuren. Door de fles kun je zien dat er koolzuurbelletjes omhoog komen.
Zo heel veel suiker is er niet toegevoegd veel koolzuurontwikkeling zal er niet zijn.

Laat het bier met rust, zet het donker weg, en meet het SG over een week weer. Als het SG niet gedaald is kun je rustig bottelen.

Dank je. Ga ik doen. Ik heb er een keer in geroerd met een gedesinfecteerde lepel. Zie kleine bubbeltjes. Ga het inderdaad maar even wegzetten. Anders maak ik misschien meer 'kapot'.

Tags: