Op de site
www.verlorenbieren.nl kwam ik een mooi artikel tegen over het (vermoedelijk) oorspronkelijke recept van Karmeliet. Ik heb de sitebeheerder een bericht gestuurd met het verzoek wat meer informatie te geven over hoe dit bier te brouwen. Hij gaf me de gouden tip dit aan jullie experts hier op het forum voor te leggen. Ik heb volstrekt geen ervaring met bierbrouwen (hoewel ik net een biertje gemaakt heb met een extract: zal vloeken in de kerk zijn tussen al jullie experts...), maar ik wil echt dit recept gaan proberen. Ik hoop dat ik daarbij gebruik mag maken van jullie expertise. Voor nu heb ik gevonden:
Voor 20 liter bier:
* 5.1 kilo pilsmout
* 1,7 kilo tarwemout
* 0,85 kilo speltmout
* 97 gram Hallertau Mittelfruh hop
* Kooktijd 60 minuten
* Stamwortgehalte 1090
* Eindgehalte 1022
* Alc. 8.8% vol
* Vergistingsgraad 75%
* IBU 34.7
* EBC 9.5
* gistsoort: bovengist
* kooktijd: 60 minuten
De gistsoort is onbekend. Ik wil niet gelijk beginnen met zelf kweken van gist, want het brouwproces op zich lijkt me al moeilijk genoeg. Vragen die bij me op komen zijn:
* Hoe maak ik het brouwsel? Maischschema?
* Hoe lang moet het gisten?
* welke gist is geschikt? Hoeveel gist gebruik ik?
* Gistingstemperatuur?
* Suiker toevoegen voor de gist? ZO ja, hoeveel dan?
* Kruiden? Ik heb gelezen over koriander en sinaasappelschillen, maar de meningen zijn daarover verdeeld. Paar gram van beiden erbij doen? Wanneer in het proces?
* etc.
Kortom: veel vragen. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Zou het zeer waarderen.