Hobbybrouwen > Brouwproces

Eén of tweedaagse brouwsessie? / totale duur brouwproces

(1/4) > >>

Henk oet Paiz:
Hallo brouwers en andere bierminnenden,

Er schoot mij zojuist een vraag te binnen. Zou het mogelijk zijn om in twee dagen te brouwen, in plaats van alles op één dag te moeten doen? Dit zou namelijk een enorme uitkomst zijn voor mij.   :idea:

Je zou dan bijvoorbeeld om vijf uur kunnen beginnen. Schroten, maischen en filteren/spoelen op de eerste dag. Dan in een afgesloten vat bewaren tot de volgende dag. Tegen de avond beginnen met koken, koelen, etc. en aan het eind van de avond de gist erbij. :D Dit scheelt diverse dagen vrij nemen!!

Wie wil er eens op reageren?

Groeten,

Henk  :proost2:

JvH:
Hoi Henk,

Als je om 5 uur 's morgens begint ben je 's avonds toch wel klaar hoop ik  ;D
Ik denk dat je 5 uur 's avonds bedoeld. Wij (de Pennie Brouwerij) beginnen 's morgens om 8 uur en hebben 's avonds om 8-9 uur 90 liter bier in het gistingsvat zitten. Buiten het feit dat je veel meer kans op infectie hebt, gooi je ook een heleboel energie weg, van het afkoelende wort dat je de volgende dag weer aan de kook moet brengen.

:bijdrage_forum: Hans

est00072:
Henk,

Ik denk niet alleen aan een grotere kans op infectie, ik ben zelfs bang voor een complete verzuring van het brouwsel.
Ik raad het je van harte af!

W!llem

Henk oet Paiz:
Waarom zou ik een grotere kans op infectie hebben als ik de tweede dag pas ga koken. Op dat moment is het wort toch weer steriel? Steriliteit ontstaat pas na koken en is naar mijn idee ook pas nodig op het moment dat de gist er bij gaat.

Het wort dat ik in de diepvries bewaar voor het maken van giststarters kook ik ook na die tijd weer en dat gaat ook prima. Volgens mij is het enige risico inderdaad dat het wort niet één dag houdbaar zou zijn bij kamertemperatuur, maar dat betwijfel ik dus.

Groeten,

Henk  :proost2:

Jacques:
Hoi Henk,

Toch zou ik daar mee oppassen.

Ten eerste heb je het risico van oxidatie van het wort. Wanneer het wort aan het gisten is wordt het daartegen beschermd door een koolzuurlaag.

Daarnaast kunnen micro-organismen zich razend snel vermenigvuldigen in ongekookte wort. Zeker als het wort op kamertemperatuur wordt gehouden. Verder moet je er rekening mee houden dat bepaalde bacteriën heel goed bestand zijn temperaturen tot 70o C.

Je hebt gelijk als je stelt dat je die bacteriën toch het loodje leggen door het langdurig koken. Echter de stofwisselingsproducten die deze bacteriën in het wort hebben achtergelaten kook je niet volledig uit.
Natuurlijk zal het niet elke keer prijs zijn dat je in lelijke infectie te pakken hebt door te brouwproces over twee dagen te verleden. Ik zou echter gaan voor de hoofdprijs: goed bier en geen risico op smaakafwijkingen.

:degroeten: Jacques

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie