Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gebalanceerde IBU/begin SG voor een tripel  (gelezen 554 keer)

Offline Xendelaar

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
Gebalanceerde IBU/begin SG voor een tripel
« Gepost op: 19-01-2018 11:39 u »
Stel, ik wil een tripel maken. Het grootste aandeel van het wort bestaat dan uit mout en een aanzienlijk deel bestaat dan uit suiker.
Om de juiste bitterheid te bepalen zijn prachtige grafieken (zie onderstaande link) beschikbaar die aan de hand van een begin SG een bijpassende bitterheid suggereren..

Mijn vraag: moet ik voor een gebalanceerde bitterheid het begin SG nemen van het mout-gerelateerde begin SG, of moet die van het suiker ook meenemen? Aangezien suiker nagenoeg 100% vergist zou ik zeggen dat suiker geen invloed heeft op de uiteindelijk gewenste bitterheid (in IBUís). Klopt dit? Wat doen jullie doorgaans?

Link

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
Re: gebalanceerde IBU/OG voor een tripel
« Reactie #1 Gepost op: 19-01-2018 11:49 u »
Stel, ik wil een tripel maken. Het grootste aandeel van het wort bestaat dan uit mout en een aanzienlijk deel bestaat dan uit suiker.
Om de juiste bitterheid te bepalen zijn prachtige grafieken (zie onderstaande link) beschikbaar die aan de hand van een begin SG een bijpassende bitterheid suggereren..

Mijn vraag: moet ik voor een gebalanceerde bitterheid het begin SG nemen van het mout-gerelateerde begin SG, of moet die van het suiker ook meenemen? Aangezien suiker nagenoeg 100% fermenteert zou ik zeggen dat suiker geen invloed heeft op de uiteindelijk gewenste bitterheid (in IBUís). Klopt dit? Wat doen jullie doorgaans?

[url=https://nl.pinterest.com/pin/127508233170007453/]https://nl.pinterest.com/pin/127508233170007453/

Op zich een interessante gedachte. Echter denk ik dat de je de suikers wel mee moet nemen. Deze zorgen er juist voor dat die Belgische gisten meer esters aanmaken wat ook zoete smaakbeleving geeft. Die IBU/begin SG verhouding is juist om bitter en zoet tegen elkaar te balanceren, dus suiker weglaten lijkt me niet correct.

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 19-01-2018 12:18 u »
Leuk dat je bier volgens de IBU/begin SG gebalanceerd is, maar moet dit ook wel voor het type?
Een IPA die op gebalanceerd uitkomt volgens de IBU/OG kan je geen IPA noemen als je het mij vraagt. Dus staar je niet blind op de IBU/begin SG verhouding en maak je daarom ook niet druk of je de suiker nu moet meerekenen. Wil je een lekkere tripel brouwen, bedenk eerst wat voor tripel je wilt want binnen de stijl zit nog variatie. Je hebt zoete moutige tot bittere tripels. Ga daar je recept op richten. Basis is pilsmout, suiker (10-15%) en evt wat speciale mout. Moet het moutiger gebruik je minder hop, moet het bitterder neem je meer. Zo simpel is het :D

Offline Serge VL

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #3 Gepost op: 19-01-2018 12:20 u »
Ik houd ook nog rekening de verhouding tussen het rest extract en de biterheid, dus eigenlijk de IBU/FG, dan ipv alleen met je begin IBU/SG,
Dat zegt zoveel meer, en includeert ook een suikerstort daar die je eind dichtheid naar beneden haalt
http://www.madalchemist.com/archives/bittering-units-real-extract-bure-calculator/
En de gewenste ranges volgens de BJCP voor elke stijl voor deze verhouding
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1sxEsKbCpKzyVOkt6iXQCN5Cmut2Dz7mspO8qZmOsamU/edit#gid=0

Gewoon even met spelen vb je gebouwen bieren even ingeven en het wordt je wel duidelijk.
Have fun!

Offline Xendelaar

• Junior lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 19-01-2018 13:34 u »
Op zich een interessante gedachte. Echter denk ik dat de je de suikers wel mee moet nemen. Deze zorgen er juist voor dat die Belgische gisten meer esters aanmaken wat ook zoete smaakbeleving geeft. Die IBU/begin SG verhouding is juist om bitter en zoet tegen elkaar te balanceren, dus suiker weglaten lijkt me niet correct.

Bedankt voor de tip. Ik heb de tripel al gebrouwen (duvel citra kloon) en de bitterheid valt uiteindelijk tegen, omdat ik bewust het suiker gedeelte in de berekening heb weggelaten. Het is dus een beetje mosterd na de maaltijd haha. Maar goed! Nu weet ik inmiddels beter. Ik ga mijn goedje nu aanbitteren met wat extract...  :)

Leuk dat je bier volgens de IBU/begin SG gebalanceerd is, maar moet dit ook wel voor het type?
Een IPA die op gebalanceerd uitkomt volgens de IBU/begin SG kan je geen IPA noemen als je het mij vraagt. Dus staar je niet blind op de IBU/begin SG verhouding en maak je daarom ook niet druk of je de suiker nu moet meerekenen. Wil je een lekkere tripel brouwen, bedenk eerst wat voor tripel je wilt want binnen de stijl zit nog variatie. Je hebt zoete moutige tot bittere tripels. Ga daar je recept op richten. Basis is pilsmout, suiker (10-15%) en evt wat speciale mout. Moet het moutiger gebruik je minder hop, moet het bitterder neem je meer. Zo simpel is het :D

Ik ben maar een beginnende brouwer en deze IBU/begin SG verhouding is erg handig om mee te beginnen. Ik staar me niet blind op de getallen, maar ik wil ook niet ondrinkbaar biertje brouwen. Mijn wens is om een iets bitterder tripeltje (begin SG = 1,075) te brouwen. Dus dan is, volgens de grafiek een IBU van 40-50 wenselijk. Dat is toch een prachtig startpunt!? :)

Ik houd ook nog rekening de verhouding tussen het rest extract en de biterheid, dus eigenlijk de IBU/eind SG, dan ipv alleen met je begin IBU/begin SG,
Dat zegt zoveel meer, en includeert ook een suikerstort daar die je eind dichtheid naar beneden haalt
http://www.madalchemist.com/archives/bittering-units-real-extract-bure-calculator/
En de gewenste ranges volgens de BJCP voor elke stijl voor deze verhouding
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1sxEsKbCpKzyVOkt6iXQCN5Cmut2Dz7mspO8qZmOsamU/edit#gid=0

Gewoon even met spelen vb je gebouwen bieren even ingeven en het wordt je wel duidelijk.
Have fun!

Wow, bedankt voor de aanvullende informatie! Dit ga ik zeker gebruiken! :D

Tags: