Te warme vergisting

Gestart door Charlois, 18-01-2018 16:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Charlois

Even een vraag van een onervaren brouwer aan de ervaren brouwers hier.

Omdat ik thuis alleen een gashaard heb, vooral heel veel of juist heel weinig warmte afgeeft, had ik ervoor gekozen om met deze koude dagen een warmte deken om de vergister te slaan. Verwarmen en isoleren dus, blijkbaar bleek dit dus wel te warm, zo'n 26.5 graden. Nu denk ik wel esters te proeven maar maar met mijn geringe ervaring weet ik dat niet.

Waar zit nu het probleem, ik begon op SG 1066. dat is nu gezakt naar 1040 maar de vergisting doet niks meer en zou rond de 1028 moeten uitkomen.
Het gaat om een oatmeal milk stout, dus kan het zijn dat mijn waardes worden beïnvloed door de lactose of de esters? Of heb ik door de hoge temperatuur de gist afgedood?

Na wat zelfstudie een extra zakje US-05 toegevoegd maar dat doet na 24 uur ook niks. Uiteraard staat hij nu kouder op een graad of 19.

Wat kan ik het beste doen nu?

Alvast bedankt!

Haagse Wouter

Hoi Charlois,

Zou je wellicht je recept kunnen plaatsen.

Qua dode gist hoef je niet bang te zijn op 27 graden.

stiaanke

Met wat heb je gemeten? Een refractometer of densimeter?

Charlois

Citaat van: stiaanke op 18-01-2018  17:50 uMet wat heb je gemeten? Een refractometer of densimeter?

Met een hydrometer, ook met een refractometer maar vergeten de waarde vooraf met de refractometer te meten.
Weer iets geleerd.

Charlois

Citaat van: Haagse Wouter op 18-01-2018  17:46 uHoi Charlois,

Zou je wellicht je recept kunnen plaatsen.

Qua dode gist hoef je niet bang te zijn op 27 graden.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk003
Naam receptOatmeal milk stout
Brouwdatum
BierstijlStout (Milk)
Volume20,0 l
Begin SG1,066 SG
Berekende kleur (Morey)96 EBC
Berekende bitterheid (Rager)35 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd70 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
18,00 lWater uit Rotterdam
11,21 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
49 mg/l8 mg/l39 mg/l0 mg/l58 mg/l51 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,750 kgPale Ale moutDingemans7 EBC55,4 %
0,380 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC7,7 %
0,380 kgGoldSwaen BrownDe Swaen220 EBC7,7 %
0,250 kgCara 120Dingemans120 EBC5,0 %
0,250 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC5,0 %
0,190 kgCara-aromaWeyermann400 EBC3,8 %
0,190 kgCarafa Special IWeyermann900 EBC3,8 %
0,190 kgCarafa Special IIIWeyermann1400 EBC3,8 %
0,380 kgLactoseSupermarkt1 EBC7,7 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust69,0 °C1 min.40 min.3,9 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.15 min.3,9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
16,5 gMagnumbellen10,2%70 min.25,2 IBU
6,0 gSorachi Acepellets12,3%30 min.6,2 IBU
6,0 gSorachi Acepellets12,3%15 min.3,2 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
3,00 gIers mosklaringsmiddelkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)American Ale (1056)bovengist


mbroek

Als je geen starter hebt gemaakt dan heb je veel te weinig gist gebruikt. 2,7 pak heb je nodig, en meer als het niet super vers is.
Je vergisting gaat of heel lang duren, of stopt er helemaal mee.
Zoek het forum maar eens af naar "slepende vergisting".

Dund

Beetje gistvoedung erbij en wat zwenken zal zeker helpen.

Jacques

Citaat van: Haagse Wouter op 18-01-2018  17:46 uHoi Charlois,

Zou je wellicht je recept kunnen plaatsen.

Qua dode gist hoef je niet bang te zijn op 27 graden.

Vitale gist gaat inderdaad niet dood bij 27 ºC.
Wel heb je eerder last van autolyseproducten bij een hogere vergistingstemperatuur. Niet alle gist in je wort is even vitaal.

Charlois

Citaat van: mbroek op 19-01-2018  09:11 uAls je geen starter hebt gemaakt dan heb je veel te weinig gist gebruikt. 2,7 pak heb je nodig, en meer als het niet super vers is.
Je vergisting gaat of heel lang duren, of stopt er helemaal mee.
Zoek het forum maar eens af naar "slepende vergisting".

Ga ik doen, ik gebruikte zo'n smackpack, deze stond bijna op klappen voor hij werd toegevoegd. Dit zou in theorie genoeg moeten zijn voor 19l geloof ik. Blijkbaar moet ik me eens storten op de vitaliteit van de gist, want 2.7 of 1 is wel een heel groot verschil.

CiteerBeetje gistvoedung erbij en wat zwenken zal zeker helpen.

Ik ga de voeding nog even inslaan in de hoop dat dit nog even iets gaat helpen. Het is het proberen waard.

CiteerVitale gist gaat inderdaad niet dood bij 27 ºC.
Wel heb je eerder last van autolyseproducten bij een hogere vergistingstemperatuur. Niet alle gist in je wort is even vitaal.

Geen idee, bij elkaar pas een keer of 5 gebrouwen. Maar de laatste keer liep de vergisting ook al niet lekker, dus wil nu gewoon uitzoeken waar dit door komt. Toch te weinig gist, klopt de hydrometer niet, te warm. De smaak die aan dat bier ziet, lijk ik nu ook licht terug te proeven. Maar heb het nog nooit bewust geproefd dus vind het lastig om dit te bevestigen. Zou het in ieder geval niet als boter-aroma omschrijven.

Haagse Wouter

Mr. Malty weet raad:
http://www.mrmalty.com/calc/calc.html

Zelfs met 100% vitaliteit is een smackpack zonder kweek veels te weinig

Charlois

Citaat van: Haagse Wouter op 22-01-2018  23:51 uMr. Malty weet raad:
http://www.mrmalty.com/calc/calc.html

Zelfs met 100% vitaliteit is een smackpack zonder kweek veels te weinig

Ga dan vanaf nu ook maar de calculator gebruiken en een giststarter maken.

Maar het is dus niet veel om op een batch van 20 liter bij 1066, een giststarter van ong. 2,5 liter moet maken? Dit lijkt mij gewoon zo veel. Ik zie namelijk niemand op youtube een tweede stap gebruiken of meer dan 1,5 liter maken.

Jacques

Citaat van: Charlois op 23-01-2018  21:14 uMaar het is dus niet veel om op een batch van 20 liter bij 1066, een giststarter van ong. 2,5 liter moet maken? Dit lijkt mij gewoon zo veel. Ik zie namelijk niemand op youtube een tweede stap gebruiken of meer dan 1,5 liter maken.

Nee. Veel hobbybrouwers hebben de neiging om te weinig gist te enten. Overigens is Youtube niet altijd de meest betrouwbare informatiebron.

Charlois

Citaat van: Jacques op 23-01-2018  22:00 uNee. Veel hobbybrouwers hebben de neiging om te weinig gist te enten. Overigens is Youtube niet altijd de meest betrouwbare informatiebron.

Weer wat geleerd, zo leer ik elke dag weer, dank je wel!

Ik weet dat Youtube vaak te weinig of onvoldoende informatie geeft maar het laat vaak wel op eenvoudige wijze het principe zien. Soms levert het meer vragen dan antwoorden op, maar oké daar leer je dan ook weer van.

Haagse Wouter

Heb zelf ook altijd het gevoel dat de gistproducenten soms wel heel erg optimistisch zijn in hun uitleg.
Kan me ook wel voorstellen dat het veel mooier staat als ze erbij zetten goed voor 20 Liter bier, in plaats van goed voor 20 liter bier met SG = 1.030.

Charlois

Citaat van: Haagse Wouter op 24-01-2018  14:06 uHeb zelf ook altijd het gevoel dat de gistproducenten soms wel heel erg optimistisch zijn in hun uitleg.
Kan me ook wel voorstellen dat het veel mooier staat als ze erbij zetten goed voor 20 Liter bier, in plaats van goed voor 20 liter bier met SG = 1.030.

Mee eens, dat natuurlijk hetzelfde met 'Light'producten in de supermarkt het lijkt gezonder maar het kan zijn dat vet vervangen is voor suiker.

Maar het zou vanuit de producent netjes zijn om hier meer duidelijkheid over te scheppen, of vul die verpakkingen ligt bij. Zij hebben bij wijze van spreken een onuitputtelijke bron, terwijl er hier volgens mij vaker 25 of meer gebrouwen wordt ipv 15 liter.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.