Kegerator bouwvraagje

Gestart door Martijn0172, 17-01-2018 21:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Martijn0172

Ik wil een kegerator bouwen. Idee is een twee tapkranen (met compensator) in de deur.

 Ik kan wat hulp gebruiken met de nog aan te schaffen onderdelen.

Ik heb :
- 19L Kegs type NC 4x
- CO2 fles 2kg
- CO2 kraan dubbel
- CO2 koppelslang
- Koelkast tafelmodel (ruimte voor 2 kegs)

Volgens mij heb ik nog nodig:

- Compensator tapkraan 2x:
https://nl.aliexpress.com/item/homebrew-kegging-beer-tap-Us-style-with-long-shank-kettle-beer-keg-copper-chrome-beer-tap/2047255543.html?
- Connector bier NC 2x:
https://nl.aliexpress.com/item/1-4-Homebrew-Bier-Lock-Vaatje-Disconnect-Vloeibare-Gas-Connectors-Bal-Vaatje-Connector-Dispenser-Rechte-Mond/32832974488.html?
- siloconenslang (iemand idee welk diameter?)
- slang klem 4x

Dit is het toch? Hiermee zou ik toch kunnen tappen  :weetniet:

JamMasterJustin

Moet je niet 8 slangklemmen?

2 vaatjes aansluiten met ieder 2 connectors die je bier/gas in en bier en gas/uit uit aansluit:

4 slangklemmen per vat, dus 8 slangklemmen totaal?

Volgens deze site

https://homebrew.stackexchange.com/questions/11306/what-beer-line-or-hose-size-fits-the-cornelius-corny-keg-barbed-quick-disconnect

heb je een silliconenslang van 5mm diameter (binnenkant) nodig

Martijn0172

Dank voor de tips. De CO2 kant is helemaal compleet. Het gaat dus echt om de bierkant, dus dan 4 stuks.

JamMasterJustin

Dan zou het moeten lukken. Laat je kegerator even zien zodra ie klaar is! Als mijn eHerms af is, staat die op mijn programma

Rich

Gebruik wel bierslangen die er speciaal voor gemaakt zijn en dus drukbestendig anders krijg je van deze joekels.

Zooms


Citaat van: Rich op 18-01-2018  10:53 uGebruik wel bierslangen die er speciaal voor gemaakt zijn en dus drukbestendig anders krijg je van deze joekels.
Inderdaad geen siliconeslang gebruiken maar echte bierslang.

Martijn0172

Ik heb de kranen op Alie gekocht. Wanneer ze binnen komen zal ik de slangen en dergelijke bij Candirect kopen

Rich

Ik heb misschien nog 2x 4" Krome Dispense verchroomde shanks + afneembare nippels voor je als je wil, nieuw. Verkeerde levering van een winkel die nu niet meer op mails reageert.

Martijn0172

Ik heb een Nordland tafelmodel koelkast (huismerk Van Modern electronics) die het echt super goed goed. Ook in een koude schuur. toevallig kom ik op MP het 130cm hoge model tegen voor een zacht prijsje, die ga ik zaterdag halen en zo doende kan ik eventueel deze geschikt maken voor 4 kegs. Leuk projectje voor februari

Citaat van: Rich op 24-01-2018  09:24 uIk heb misschien nog 2x 4" Krome Dispense verchroomde shanks + afneembare nippels voor je als je wil, nieuw. Verkeerde levering van een winkel die nu niet meer op mails reageert.

Ik zit even te googlen op termen maar het word mij niet echt duidelijk. Kun je me het uitleggen? Als het iets is wat ik zoek kan ik het wellicht overnemen?


Rich

Deze dingen (zonder tapje dus):


Martijn0172

Ik heb de kranen uit de onderstaande link gekocht, die zijn dus inclusief jouw onderdelen volgens mij, dus we kunnen elkaar niet helpen

https://nl.aliexpress.com/item/homebrew-kegging-beer-tap-Us-style-with-long-shank-kettle-beer-keg-copper-chrome-beer-tap/2047255543.html?

Rich

Ligt eraan hoe dik je wandje moet zijn waar ie doorheen moet ;) Ik hou ze nog wel even in huis dus als je ze toch nodig blijkt te hebben laat maar weten!

PaultjePils


Martijn0172

Mijn kegerator werkt goed, al heel wat biertje mee getapt en feestjes binnen en buitenshuis mee gehad :)

Volgens mij heb je alles behalve de koppelstukken naar je kegs toe (nc of cc) voor bier uit en CO2 in. Je besteld alles bij de chinees, persoonlijk zou ik dat niet zo snel doen. Sowieso ga je naar alle waarschijnlijkheid import heffingen krijgen. Maar dat heb je waarschijnlijk wel beseft. Nog een paaropmerkingen, ik heb gekozen voor een kraan door de deur, zodat de leiding ook gekoeld blijft, met een kraan moet je als je een paar dagen niet gberuikt heb zeker even doorspoelen (met bier). Ik zie ook niet dat er een compensator kraan op zit, voor mij zou dat een no-go zijn, ik gebruik deze vaak. Last bot not least, ik heb me eens laten vertellen dat de chinese compensator kranen veelal afwijken van de werkelijke druk. Kijk ook eens bij candirect.eu. Dar heb ik veel gehaald

PaultjePils

Bedankt voor jouw visie en tips :)

De kraan ziet er hetzelfde uit als die jij poste, deze dus:
https://nl.aliexpress.com/item/homebrew-kegging-beer-tap-Us-style-with-long-shank-kettle-beer-keg-copper-chrome-beer-tap/2047255543.html?

Lijkt mij hetzelfde?

Importheffingen ben ik mij bewust van maar volgens mij kom ik dan nog steeds goedkoper uit. Dat het chinees is tja, uiteindelijk komt het daar toch allemaal vandaan. Meeste sites verkopen chinees gemaakte spullen door.

Nu ben ik alleen nog even aan het twijfelen of ik een tapzuil ga doen of door de deur heen. Voor de tap ervaring is een tapzuil wel aardig maar om vervolgens bier door te spoelen na paar dagen is weer minder leuk.

Ik kijk er nog even goed naar en ook naar candirect.  :D

Peterrr

Ik heb hele slechte ervaringen met Ali druk regelaars.
De knoppen voor het instellen van de druk gingen aan de binnenkant stuk en gleden over de as heen. ( plastic over ijzer...ijzer won)
En bij de ander was de interne rubber membraan lek, de instelas was er binnen 2 weken doorheen.
Ben toen voor eentje van italiaanse makelij gegaan ( alle brouwshops hebben die, geen chinezen).
Voor de rest werken mij compensator kranen naar behoren maar verkleuren van binnen heel snel.

grt Peter

PaultjePils

Ik zie dat die (kwaliteit) CO2 regulators die erg lijken op die van de Brouwmarkt ook bij aliexpress voor 50 plus euro erop staan (dan dus beter via Brouwmarkt). Brouwstores kiezen dus voor kwaliteit manometers. Voor kwaliteit en garantie gaan hier in Nederland is dan wel beter keuze denk ik. Bedankt!

Martijn0172

Ik keek net op mijn telefoon en nu op de pc zie ik dat het dezelfde kraantjes zijn. Ik heb er twee en één via candirect.nl. Met de kraantjes van alie heb ik hetzelfde probleem als peter, het metaal is helemaal verkleurd waar het in contact komt met bier. Voor de rest ok. Ik heb geen aandelen maar tegenwoordig koop ik al het tapmateriaal bij candirect.eu. De prijzen zijn goed, de aftersales ook (heb een keer een kapot regulator gehad) maar bovenal als je hem een vraag stelt over het aansluiten/combineren van bepaalde onderdelen krijg je binnen 24u een goed onderbouwd antwoord met de benodigde linkjes naar de materialen.

Nog een tip; als je door de deur gaat. De standaard shanks zijn niet lang genoeg. Je hebt er dan één nodig van minimaal 10 cm. Ik kwam daar pas bij levering achter, via candirect toen materiaal gekocht om de shanks te verlengen.

En nee, ik heb geen aandelen candirect  ;D

PaultjePils

Je enthousiasme over candirect laat weer zien dat goedkoop uiteindelijk duurkoop is. Grappig dat die kraantjes hetzelfde eruit zien maar dus wel van ander materiaal gemaakt zijn.

Probleem is nu alleen dat ik vrij enthousiast werd van een 3 taps kegerator maken voor onder 350 euro. Alles bestellen via candirect zal iets met een tapzuil tot 1000 euro omhoog boosten. Dan vraag ik mij af of een twee taps droogkoeler niet beter is?

tdp

Citaat van: PaultjePils op 20-02-2019  20:58 uJe enthousiasme over candirect laat weer zien dat goedkoop uiteindelijk duurkoop is. Grappig dat die kraantjes hetzelfde eruit zien maar dus wel van ander materiaal gemaakt zijn.

Probleem is nu alleen dat ik vrij enthousiast werd van een 3 taps kegerator maken voor onder 350 euro. Alles bestellen via candirect zal iets met een tapzuil tot 1000 euro omhoog boosten. Dan vraag ik mij af of een twee taps droogkoeler niet beter is?

Zit met hetzelfde dilemma, ik neig naar de droogkoeler... Ook net wat praktischer met feestjes e.d.

Martijn0172

Mijn inziens is een kegerator toch zeker wel goedkoper dan een droogkoeler. Fles, CO2-regulator en CO2 leiding + CO2 connectors blijven het zelfde. Je hebt alleen een bierleiding, bier connectors en kraantjes van +/- 50 euro per stuk nodig. Koelkast koop je ook voor niet heel veel op MP. Ik kom dan zeker op de helft van een droogkoeler (dubbel). Grote voordeel is dat alles gekoeld blijft, erg fijn voor bijvoorbeeld hoppige bieren. Dat een droogkoeler handiger is om mee te nemen kopt zeker. Mijn auto is helemaal vol als ik de kegerator meeneem :-)

tdp

Kan een tapje ook makkelijker verantwoorden in huis dan een koelkast met een tapkraan naast de bank ;)

PaultjePils

Had inderdaad CO2 niet goed meegerekend, die zat al in de begrootte 350 euro en heb je ook nodig voor droogkoeler inderdaad. Ik ben niet van plan een droogkoeler/ kegerator overal naar toe te nemen. Voordeel van kegerator is dat het bier ook in de zomer gekoeld bewaard kan worden. Ik ga denk ik toch tegen advies in zo goedkoop mogelijk de kegerator bouwen. Eerst maar eens kijken of  tappen en met CO2 werken mij allemaal wel bevalt. Heb ik er veel lol van en gaat er iets kapot, dan vervang ik dat met alle plezier (en dan met degelijk materiaal).

Derp

Ik haak hier even op in. Ben ook een keggerator aan het bouwen. Momenteel heb ik mijn vergistongskast geofferd voor het tappen. Daar staan nu 2 kegs in met picnic kraantjes. Helaas passen er niet meer kegs in. Ik wil een tweede tafelmodel koelkast aanschaffen om als keggerator in te zetten.

Heb alle koppelingen (duotight spul), extra ball locks en een gas splitter onderweg van Kegland. Nog niet de shanks en kranen voor door de deur, maar dat moeten taps van Kegland worden met flow control.

De vraag is: hebben jullie tafelmodel koelkasten gezien waar 4 sodakegs van 20 liter (diameter 22cm, hoogte 65 incl ball lock) in passen? Wat tot nu toe voorbij komt passen er maximaal 3 in vanwege de bobbel onderin en dat zou ik jammer vinden. Zijn die koelkasten te vinden en zo ja is er een bepaald merk met kleine bobbel onderin, of zal ik moeten accepteren dat het max 3 vaten zullen worden?

Snelbier

Citaat van: Derp op 31-07-2021  13:51 uIk haak hier even op in. Ben ook een keggerator aan het bouwen. Momenteel heb ik mijn vergistongskast geofferd voor het tappen. Daar staan nu 2 kegs in met picnic kraantjes. Helaas passen er niet meer kegs in. Ik wil een tweede tafelmodel koelkast aanschaffen om als keggerator in te zetten.

Heb alle koppelingen (duotight spul), extra ball locks en een gas splitter onderweg van Kegland. Nog niet de shanks en kranen voor door de deur, maar dat moeten taps van Kegland worden met flow control.

De vraag is: hebben jullie tafelmodel koelkasten gezien waar 4 sodakegs van 20 liter (diameter 22cm, hoogte 65 incl ball lock) in passen? Wat tot nu toe voorbij komt passen er maximaal 3 in vanwege de bobbel onderin en dat zou ik jammer vinden. Zijn die koelkasten te vinden en zo ja is er een bepaald merk met kleine bobbel onderin, of zal ik moeten accepteren dat het max 3 vaten zullen worden?
Soortgelijk probleem hier, maar dan met een Speidel-30-gistvat wat ik in een tafelmodel (85cm hoog) koelkast kwijt wil.
Die 'bobbel' (compressorvat, motor etc) blijft je nekken, gaat van bodemvolume af. GEEN lage koelkastjes gevonden die het met minder doen, het komt uit de lengte of de breedte.
Stop met zoeken, Je moet aan een iets hogere kast, als de 4e keg er bij moet.
Of je moet een minder ganbare kast weten te vinden die dieper is dan de standaard 60cm, maar dan steekt deze mogelijk buiten je werkblad of meubel.
Succes, Snelbier

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.