Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Zeg... Even een korte vraag  (gelezen 830 keer)

Offline Nornan Б

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Zeg... Even een korte vraag
« Gepost op: 19-02-2019 16:57 u »
Kunnen messing onderdelen kwaad qua gezondheid in de kookketel. Ik wil mijn filterhex aansluiten op een rvs bolkraan en heb daarvoor wat koperen koppelstukken aangeschaft waarin ten eerste een messing knelfitting zit en ook een messing ring op geschroefd zit.
Dit deel zit in de pan. Ik vraag me af of een uur koken stoffen vrij maakt die slecht voor de gezondheid of smaak zijn...
Korte vraag... Lange tekst

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline CeesM

• Super lid
  • Land: nl
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
Re: Zeg. . . Even een korte vraag.
« Reactie #1 Gepost op: 19-02-2019 17:09 u »
Een kort antwoord. Het kan geen kwaad.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Zeg... Even een korte vraag
« Reactie #2 Gepost op: 19-02-2019 22:49 u »
Een iets langer antwoord.

Koper en zeker zink (messing is een legering van koper en zink) zijn noodzakelijk voor de groei van gistcellen. Het messing dat oplost en in het wort komt wordt door de gist grotendeels verbruikt. Het restant dat in je bier zit is niet schadelijk voor de gezondheid.

Offline sw_reijnders

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Zeg... Even een korte vraag
« Reactie #3 Gepost op: 24-02-2019 21:01 u »
Hangt af van de messing legering.
Messing drinkwater koppelingen (met KIWA keurmerk) kunnen geen kwaad, dat is koper en zink.
Maar er zijn ook messing legeringen waar lood in verwerkt is, dat zou ik dan weer niet gebruiken (geloof het of niet, sommigen gebruiken oude granaat hulzen).

Tags: