Tappen op 12 Volt

Gestart door Hop meneer, 08-07-2021 21:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hop meneer

Ik heb een oldtimer Mercedes camper waar ik regelmatig weekendjes mee weg ga en wat is er dan leuker om een vaatje aan te slaan. Op korte tripjes gaat het best ok door een koelbox af te laden met ijs en daar een 2 en 5L vaatje in mee te nemen.



Het zou handiger zijn als ik de vaatjes aan een droogkoeler zou kunnen hangen en dan koud bier zou kunnen tappen. (Of heeft iemand nog een beter idee). Nu zijn er diverse droogkoelers op marktplaats te vinden, maar het punt is dat die catering droogkoelers meer capaciteit (30L/u) hebben dan nodig, op 230v werken en ook een stevig verbruik van 300W hebben. Ik heb nu geen 230v omvormer en zou dat graag zo houden, die dingen verbruiken zelf ook nog best wat stroom en op vakantie zijn we op stroom dieet ;) Met een 260Ah agm accu, welke wordt gevoed door 285w+60w zonnepanelen en zaken zoals de koelkast, verlichting en telefoon opladers op 12 V, kan ik nu praktisch eindeloos zonder stroom.

Dus de vraag, heeft er iemand weleens een droogkoeler op 12 V gebouwd?

Dirtbag

Kun je dan niet makkelijker een mini kegerator bouwen?

Een camping 12 V koelkastje (koelbox voor in de auto met 12 V stekker) waar je fustje in past, daar een tapkraan op/in/aan bouwen en die dan meenemen?

db

Hop meneer

Citaat van: Dirtbag op 09-07-2021  11:42 uKun je dan niet makkelijker een mini kegerator bouwen?

Een camping 12 V koelkastje (koelbox voor in de auto met 12 V stekker) waar je fustje in past, daar een tapkraan op/in/aan bouwen en die dan meenemen?

db

Dat is een van de overwegingen, een  5L fustje met balllocks is 40cm hoog en dat past dus helaas niet in de gangbare koelboxen. Ik heb een koelbox aangepast (een stuk uit de binnenkant van het deksel gezaagd) zodat er 1 fustje in past maar dat is helaas een peltier dus die zuipt stroom (6A continue)



Die trekken continue 6 A stroom, dat is 3-4x zo veel als mijn 12v koelkast trekt dus dat is voor langere vakanties niet echt een optie.

Dirtbag

Je zou zelf kunnen bouwen met losse peltier elementen?

https://nl.aliexpress.com/item/4001122369441.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.2e3527710YlS9M&algo_pvid=bd5ca1b2-ec76-4914-a4b0-76dbd97ec9fb&algo_exp_id=bd5ca1b2-ec76-4914-a4b0-76dbd97ec9fb-10

Dat idee, ik vermoed alleen dat dat waterblok van aluminium is. Zou je daar een RVS moeten zoeken. (of maken)

Trekt wel hetzelfde vermogen maar tenminste niet continue. Ik zou dan nog wel eerst uitrekenen hoeveel warmte zon'n peltier element verplaatst (met de chinese correctie) en hoe snel/langzaam je dan moet tappen om de gewenste temperatuur te krijgen. Als je er 6 minuten over doet om een glas te tappen als je fust 25ºC is en je een lekkere koude wilt drinken kan dat teleurstellend zijn.

db

thepsych

Die peltier elementen vreten stroom en dan nog is het rendement niet zo hoog. Ik vraag me af wat het oplevert om bier door zo,n klein koelblok te sturen.
Ik heb een koeler gebouwd voor een vergistingsvat met twee grote, lange koelblokken,  en 8 elementen van 40 Watt en met een vermogen van 300 Watt. En het effect valt mij wat tegen maar ik ik ben nog niet helemaal uitgeoptimaliseerd.
RVS koelblok gaat denk ik niet lukken die te vinden?
Als je die wel vindt kun je meerdere peltier elementen koppelen, maar je zult eerst de elementen aan moeten zetten voordat het bier er langzaam doorheen gaat.
Ik denk toch dat je een koelkastje uitkomt waar de keg in past of waar je een lange koperen? Koelspiraal doorheen laat lopen.

Hop meneer

Peltier is echt geen optie op zonnepanelen, dan moet ik er nog 2-3 bij leggen om het dagverbruik te compenseren. Laat staan dan als je ergens bij 30 graden in de schaduw staat.

Wat ik inmiddels wel heb gevonden is dit:

https://bootplus.nl/inbouw-koelunits/27315-isotherm-compact-ge80-classic.html?utm_source=Google%20shopping&utm_medium=organic&cp_agency=Converseon&gclid=CjwKCAjw55-HBhAHEiwARMCszlnKC-aUpXHIQ4ObkqChKP8jkXMrDTDr63-m-YnwCQ1wnu5SoE7fcxoCgYkQAvD_BwE

Niet goedkoop, maar die inbouwen in een koelbox waar je 2 spiralen in hangt en de tapkranen op kan schroeven.

Eens kijken of zoiets ook fatsoenlijk 2e hands te krijgen is. (Op marktplaats staan er aanbieders uit Rotterdam maar die vragen nog 250 euro voor een ding van 20 jaar oud)

thepsych

Moet je voor een koelcompressor niet ook een koelvloeistof hebben die in het systeem gebracht moet worden. De compressor brengt het op druk en in de koelplaat volgt de expansie. Ik vrees dat dit bij deze systemen ook moet. Moet je wel de middelen voor hebben.

Hop meneer

Citaat van: thepsych op 11-07-2021  15:12 uMoet je voor een koelcompressor niet ook een koelvloeistof hebben die in het systeem gebracht moet worden. De compressor brengt het op druk en in de koelplaat volgt de expansie. Ik vrees dat dit bij deze systemen ook moet. Moet je wel de middelen voor hebben.

 Die witte plaat op de foto in die link is de verdamper en beide zijn voorgevuld met koudemiddel. De verdampers zijn ook ik diverse modellen te koop, plaat, L of O vormig.

Het is een kwestie van een spiralen vinden, die op die plaat monteren en het geheel in een geïsoleerde kast/bak/koelbox fixen. Een punt is nog, losse spiralen voor een droogkoeler heb ik helaas niet niet gevonden. Heeft iemand een idee?

Gurrr

In Amerika zie je deze jockey boxen wel eens. Vullen met ijs en tappen maar!

Brouwerij KOR

Ik had precies hetzelfde idee, dit is ook geen optie :p

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.