Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Wyeast 2565  (gelezen 611 keer)

Offline thezewery

• Vol lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Wyeast 2565
« Gepost op: 17-01-2018 16:40 u »
Nu willen wij komend weekend het recept 'Donders!' uit BrouwHulp gaan brouwen, dus paar dagen terug eea besteld waaronder 1 pak Wyeast 2565.
Ter voorbereiding, en verveling, nu beetje aan het spelen met BrouwHulp, grainfathercalculator en google kom ik erachter dat volgens sommige leveranciers 1 pak Wyeast gebruikt kan worden voor directe enting van maximaal 20 liter. Maar in BrouwHulp zie ik nu dat op het tabblad vergisting dit aantal zwaar in het rood staat, en bijna het dubbele behoeft.
Wat is wijsheid? Kleinere batch is geen optie...

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jeukstaardt

• Super lid
  • Bij twijfel, meer hop!
Re: Wyeast 2565
« Reactie #1 Gepost op: 17-01-2018 16:54 u »
Starter maken?

Offline thezewery

• Vol lid
« Reactie #2 Gepost op: 17-01-2018 16:58 u »
Starter maken?
Zover zijn we nog niet  :huilen: Wel al bezig met inleren en lezen  :leren: Maar nu nog maar even niet.

Offline CeesM

• Vol lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #3 Gepost op: 17-01-2018 17:00 u »
Wat staat er op de verpakking? Ik gebruik ook voor de hoeveelheid wat op de verpakking staat. Nooit problemen gehad met gestokte gisting.

Offline thezewery

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 17-01-2018 17:03 u »
Wat staat er op de verpakking? Ik gebruik ook voor de hoeveelheid wat op de verpakking staat. Nooit problemen gehad met gestokte gisting.

Nog niet in huis. 3 dagen terug besteld, maar Brouwmarkt levert niet zo snel...

Offline Jeukstaardt

• Super lid
  • Bij twijfel, meer hop!
« Reactie #5 Gepost op: 17-01-2018 17:05 u »
Een starter maken is niet zo moeilijk hoor, maar als je het (nog) niet aandurft heb je een aantal opties:

1. Kleinere batch (maar dat is geen optie, schrijf je)
2. Lager startSG (dus minder alcohol)
3. Meer gist aanschaffen

Die directe enting in 20L is sterk afhankelijk van het start SG. Voor 20L van 1035 is het misschien genoeg , maar voor 20L van 1060 niet, bijvoorbeeld.
Wat zou het startSG moeten worden?

Offline thezewery

• Vol lid
« Reactie #6 Gepost op: 17-01-2018 17:08 u »
Volgens het recept 1049.

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 17-01-2018 17:37 u »
Een starter maken is niet zo moeilijk hoor, maar als je het (nog) niet aandurft heb je een aantal opties:

1. Kleinere batch (maar dat is geen optie, schrijf je)
2. Lager startSG (dus minder alcohol)
3. Meer gist aanschaffen

Die directe enting in 20L is sterk afhankelijk van het start SG. Voor 20L van 1035 is het misschien genoeg , maar voor 20L van 1060 niet, bijvoorbeeld.
Wat zou het startSG moeten worden?
Zelfs 20 L van 1035 kan al te zwaar zijn als de gist 5-6 maanden oud is. Bij vloeibare gist altijd op tijd bestellen en voorbereid zijn dat een nodig is. Mocht je dit te moeilijk vinden dan moet je niet met vloeibare gist gaan werken of de kans op een gestokte/slepende vergisting accepteren. Doe je dat niet dan zijn korrelgisten een prima alternatief (mits je genoeg korrelgist koopt). Starter maken is trouwens makkelijker dan bierbrouwen.

Offline thezewery

• Vol lid
« Reactie #8 Gepost op: 17-01-2018 20:40 u »
Extra pak besteld bij Van der Kooy. Als het goed is volgens de site-info moet ik die voor/in het weekend binnen hebben...

Offline Chris71

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
« Reactie #9 Gepost op: 17-01-2018 22:35 u »
Gebruik in ieder geval dan gistvoeding zodat de gist voldoende voedingsstoffen heeft, anders zou je vergisting nog wel eens te hoog kunnen eindigen.

Offline thezewery

• Vol lid
« Reactie #10 Gepost op: 19-01-2018 10:33 u »

Offline thezewery

• Vol lid
« Reactie #11 Gepost op: 19-01-2018 10:34 u »
Overigens kan ik nergens in dat pak een 'ballonnetje' oid voelen... Noch staat er ergens een produktie- en/of houdbaarheidsdatum... :weetniet:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 20-01-2018 00:25 u »
Leg de verpakking plat op een tafel of zo.
Loop met je vingers over de verpakking. Ergens zul je een verdikking tegen komen.
Wat ook helpt is 'zwaaien' met de verpakking. Het binnenzakje gaat dan naar de buitenkant.

De productiedatum staat ergens ingedrukt in de bovenkant van de verpakking.

Offline thezewery

• Vol lid
« Reactie #13 Gepost op: 20-01-2018 21:06 u »
Leg de verpakking plat op een tafel of zo.
Loop met je vingers over de verpakking. Ergens zul je een verdikking tegen komen.
Wat ook helpt is 'zwaaien' met de verpakking. Het binnenzakje gaat dan naar de buitenkant.
Bedankt! Maar dit is/was dus een van de weinige keren dat ik wl wat met de zoekfunctie had gevonden, maar helaas voel niets. Zal wel aan mijn worstvingertjes liggen of zo... Hoe groot moet die binnenzak zijn?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #14 Gepost op: 20-01-2018 22:57 u »
Bedankt! Maar dit is/was dus een van de weinige keren dat ik wl wat met de zoekfunctie had gevonden, maar helaas voel niets. Zal wel aan mijn worstvingertjes liggen of zo... Hoe groot moet die binnenzak zijn?

Ik heb het nooit gemeten, maar ik schat zo'n 5 bij 8 cm.

Heb je ook al gezwaaid met de verpakking? Eerst aan de onderkant vastpakken en zwaaien en daarna aan de rechter zijkant. Het zakje zit dan bovenin links.

Tags: