Bier met eeuwenoude Madeira

Gestart door pippakillinova, 17-01-2018 14:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pippakillinova

Een slijter in Maastricht is bereid ons een 'vingerhoedje' Madeira met een oorsprong uit 18zoveel beschikbaar te stellen als ik dat gebruik voor een te brouwen bier.
Zijn theorie is dat de eeuwenoude madeira het brouwsel versneld rijpt en het daardoor een complexer profiel krijgt.  :weetniet:

Op zich lijkt het ons een leuk idee, al is het maar voor het de symboliek.

Heeft iemand een suggestie wat voor een bier dit zou kunnen ondersteunen? Zelf zat ik te denken aan een bier met een laag mout en hopprofiel, gezien de kleine hoeveelheid madeira. Misschien wat caramout...

Eskil

Ik zou de kleur amber houden, een volle boddy, hij mag aardig zoet blijven. Als hop zou ik denken aan de Nelson Sauvin.
 :brouwen:

pippakillinova

Citaat van: Eskil op 17-01-2018  15:25 uIk zou de kleur amber houden, een volle boddy, hij mag aardig zoet blijven. Als hop zou ik denken aan de Nelson Sauvin.
 :brouwen:

Oke, bedankt. Ik zal het in overweging nemen.

 :brouwen:

Haagse Wouter

Ik zou de madeira opdrinken ;).
Zonde om een vingerhoed door je bier te gooien, gaat never nooit iets doen.
Als je het doet zou ik je brouwsel opsplitsen. Eentje met madeira en eentje zonder. Dan kun je erna tot de conclusie komen of er verschil is.

seed7

Baladin Xyauyù is misschien inspirerend, een bewust geoxideerd, gemadairiseerd bier,

Ingo

HansSchwirtz

Een amber/donker bier met wat gebrande mout lijkt een goede combinatie, maar ik denkt dat een vingerhoedje nauwelijks te proeven valt: Een vingerhoedje is ong. 3ml
Ik heb zelf al eens gebrouwen met whiskey of port in de tweede vergisting.
Op 18 liter jongbier gebruik ik zelf ongeveer 150ml port, toegevoegd na de hoofdvergisting. Dit zou neerkomen op ongeveer 0.4 liter jongbier

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.