Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Bier met eeuwenoude Madeira  (gelezen 944 keer)

Online pippakillinova

• Senior lid
  • Land: nl
Bier met eeuwenoude Madeira
« Gepost op: 17-01-2018 14:01 u »
Een slijter in Maastricht is bereid ons een ‘vingerhoedje’ Madeira met een oorsprong uit 18zoveel beschikbaar te stellen als ik dat gebruik voor een te brouwen bier.
Zijn theorie is dat de eeuwenoude madeira het brouwsel versneld rijpt en het daardoor een complexer profiel krijgt.  :weetniet:

Op zich lijkt het ons een leuk idee, al is het maar voor het de symboliek.

Heeft iemand een suggestie wat voor een bier dit zou kunnen ondersteunen? Zelf zat ik te denken aan een bier met een laag mout en hopprofiel, gezien de kleine hoeveelheid madeira. Misschien wat caramout...

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Eskil

• Vol lid
  • G.H.B Genooier Hoes Brouwerie
    • Genooier Hoes Brouwerie
Re: Bier met eeuwenoude Madeira
« Reactie #1 Gepost op: 17-01-2018 15:25 u »
Ik zou de kleur amber houden, een volle boddy, hij mag aardig zoet blijven. Als hop zou ik denken aan de Nelson Sauvin.
 :brouwen:

Online pippakillinova

• Senior lid
« Reactie #2 Gepost op: 17-01-2018 17:53 u »
Ik zou de kleur amber houden, een volle boddy, hij mag aardig zoet blijven. Als hop zou ik denken aan de Nelson Sauvin.

Oke, bedankt. Ik zal het in overweging nemen.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #3 Gepost op: 17-01-2018 18:01 u »
Ik zou de madeira opdrinken ;).
Zonde om een vingerhoed door je bier te gooien, gaat never nooit iets doen.
Als je het doet zou ik je brouwsel opsplitsen. Eentje met madeira en eentje zonder. Dan kun je erna tot de conclusie komen of er verschil is.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #4 Gepost op: 17-01-2018 18:17 u »
Baladin Xyauyù is misschien inspirerend, een bewust geoxideerd, gemadairiseerd bier,

Ingo

Offline HansSchwirtz

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
    • Boskoopse Huis Brouwerij
« Reactie #5 Gepost op: 17-01-2018 21:03 u »
Een amber/donker bier met wat gebrande mout lijkt een goede combinatie, maar ik denkt dat een vingerhoedje nauwelijks te proeven valt: Een vingerhoedje is ong. 3ml
Ik heb zelf al eens gebrouwen met whiskey of port in de tweede vergisting.
Op 18 liter jongbier gebruik ik zelf ongeveer 150ml port, toegevoegd na de hoofdvergisting. Dit zou neerkomen op ongeveer 0.4 liter jongbier

Tags: