Wederom vijgenbier

Gestart door Kokkebil, 16-01-2018 13:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kokkebil

Ik heb al een enkele keer hier vijgenbier aangekaart, maar het is me eigenlijk nog niet duidelijk hoe en wanneer ik de vijgen moet toevoegen.

Ik heb vijgen gepureerd en deze moes ca. 10 gekookt.

Wanneer kan ik deze moes het beste toevoegen?
Bij het koken?
Hoofdvergisting?
Lagering?

Saind

Ik heb onlangs een kilo of 2 (op 20 liter) erbij gegooid in de secundaire gisting. Geeft een flinke vijgensmaak

Kokkebil

Citaat van: Saind op 17-01-2018  12:22 uIk heb onlangs een kilo of 2 (op 20 liter) erbij gegooid in de secundaire gisting. Geeft een flinke vijgensmaak

Geen besmetting?
Geen troebel bier?
Geen problemen bij bottelen?

Saind

Citaat van: Kokkebil op 17-01-2018  14:07 uGeen besmetting?
Geen troebel bier?
Geen problemen bij bottelen?
Geen besmetting of last met bottelen. Troebel bier is moeilijk te beoordelen want het zit in een vrij donkere quadrupel. Ik heb ze ingevroren, in tweeën gesneden en bij de lagering erbij gegooid. Meer niet, en werkte prima.

gamin46

Afgelopen september 23 liter bier gebrouwen met 2 kg. blauwe vijgen deze bij het koken toegevoegd ongeveer de laatste 15 minuten. Dit is een donker bier met een lichte vijgen smaak, niet troebel.

Kokkebil

Ik heb de vijgen tot moes gepureerd, gekookt en in de diepvries bewaard.

Ik heb een batch bier gereed om gebotteld te worden, kan ik deze moes ongestraft bij het bier doen en dan bottelen?

Suiker toevoegen of zitten er genoeg suikers in de moes voor de hergisting?

Jacques

Citaat van: Kokkebil op 06-02-2018  16:04 uIk heb de vijgen tot moes gepureerd, gekookt en in de diepvries bewaard.

Ik heb een batch bier gereed om gebotteld te worden, kan ik deze moes ongestraft bij het bier doen en dan bottelen?

Suiker toevoegen of zitten er genoeg suikers in de moes voor de hergisting?

Tjsa, als je niet wat het suikergehalte is van de vijgenmoes loop je kans op bommentjes...
Heb je een refractometer? Je zou 10 gram moes kunnen oplossen in 90 ml water en dan kijken waar je uitkomt qua graden Brix.

BrouwMark

Lijkt me dat die pitjes een mooie fontein gaan geven bij openen... Of heb je die er op één of andere manier uit gekregen?

Kokkebil

Citaat van: BrouwMark op 06-02-2018  23:22 uLijkt me dat die pitjes een mooie fontein gaan geven bij openen... Of heb je die er op één of andere manier uit gekregen?

Ja, inderdaad dat zou best wel eens kunnen!
Geen seconde aan gedacht. Heb al een paar spuiters gehad in de loop der tijd. Niet goed gefilterd?

Kokkebil

Citaat van: Jacques op 06-02-2018  22:42 uTjsa, als je niet wat het suikergehalte is van de vijgenmoes loop je kans op bommentjes...
Heb je een refractometer? Je zou 10 gram moes kunnen oplossen in 90 ml water en dan kijken waar je uitkomt qua graden Brix.

Nee geen refractometer. Gebruik nog een hydrometer.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.