Refractometer

Gestart door HarryL, 16-01-2018 13:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: Serge VL op 18-01-2018  14:22 uBesluit:

Het maakt dus niets uit dat op een refractometer een SG schaal staat het is immers 1/1 het zelfde als de Brix waarde.
Het is dus zelfs handig want je hoeft het niets om te rekenen tijdens het brouwen. Je kan het zo aflezen en je kan kiezen welke waarde je hanteert.

Eenmaal de vergisting is gestart, is de uitlezing voor zowel de brix waarde als de SG fout tgv de alcohol en moet je beide waarde corrigeren, Daarvoor zijn er tools genoeg dus dat is geen reden om er geen SG schaal op te hebben.

Kortom
Kies voor die met de 2 schalen. je zal er zeker er geen spijt van hebben.   ;)

De reden waarom ik een refractometer afraad met een SG schaal zijn de ontelbare topics hier op het forum waarbij de gebruiker van een refractometer in paniek is omdat sprake zou zijn van een gestokte vergisting terwijl er niets aan de hand is.

Een beginnende hobbybrouwe ziet een SG-schaal en heeft niet in de gaten dat die schaal alleen het SG weergeeft indien er geen vergisting heeft plaatsgevonden.

Die verwarring is er niet als er geen SG-schaal is. Als een refractometer alleen een Bix-schaal heeft is het duidelijk dat er omgerekend moet worden om op SG-waarden te komen. Maar ook dan moet de beginnende hobbybrouwer weten dat de omrekening anders is als er vergisting heeft plaatsgevonden. Hoe dan ook je moet leren hoe je met een refractometer moet omgaan... Wat dat betreft is een hydrometer makkelijker voor een beginnende brouwer.

hansHalberstadt

Citaat van: CeesM op 18-01-2018  17:07 uIk heb er een met Brix en Alcohol Vol% schaal.

Kun je eens een foto posten van de beide schalen? Je kunt met je telefoon (of fototoestel natuurlijk ook) simpel een foto maken door de cameralens tegen de kijkingang van de refractometer te houden en een beetje schuiven tot je een mooi beeld ziet. evt kleine beetje inzoomen.
 ps, of is het soms deze schaal:


hansHalberstadt

Citaat van: CeesM op 18-01-2018  17:34 uHoe zou dat dan in mekaar zitten? Want op schaal is te zien dat als de Brix waarde lager word, de alcoholpercentage ook lager word.

er zijn 3 mogelijkheden denk ik
In alle gevallen hoort bij 0 Brix een waarde van 0% alcohol
1) hij is geijkt voor alcohol aan in een oplossing van alcohol en water en Brix in een oplossing van sucrose
en bv bij 10 Brix een waarde van 19.8 gew% alcohol oftewel 24.3 vol%
2) hij is geijkt voor alcohol in wijn met 95% vergisting van de suiker
dan komt 20 brix overeen met ca 12.5vol% alcohol zoals mijn plaatje
3) hij is geijkt voor bier met ca 65% vergisting van de suiker
dan komt 20 brix overeen met ca 8vol% alcohol zoals mijn plaatje

bjorri

Mijn grootste bezwaar tegen de SG schaal is dat het niet meer leesbaar is omdat de streepjes veel te dicht op elkaar zitten. Wat dat betreft zou ik graag een refractometer willen die maar tot b.v. 18 Brix gaat. Zware bieren brouw ik toch niet.

CeesM

Bij mij geeft het bij 20% Brix een waarde van 11,5% alcohol aan. Maar ik gebruik enkel de Brix schaal en de omrekentool in BrouwHulp.
Dat klopt ook met de waardes op mijn hydrometer.

hansHalberstadt

Citaat van: CeesM op 19-01-2018  13:11 uBij mij geeft het bij 20% Brix een waarde van 11,5% alcohol aan. Maar ik gebruik enkel de Brix schaal en de omrekentool in BrouwHulp.
Dat klopt ook met de waardes op mijn hydrometer.
Dan is de schaal gebaseerd op wijn, maar met nog lagere maximale vergistingsgraad. Blijft een gokje dus en in de praktijk nutteloos lijkt mij die alcohol schaal.

Eric v B

Citaat van: EBC op 18-01-2018  20:04 uHet ding gaat uit van 100 % vergistingsgraad, zoals dat bij wijn en suikerwater gebruikelijk is.
Dus een optie die bij bierbrouwen niets toevoegt?

mbroek

Citaat van: bjorri op 19-01-2018  10:56 uMijn grootste bezwaar tegen de SG schaal is dat het niet meer leesbaar is omdat de streepjes veel te dicht op elkaar zitten. Wat dat betreft zou ik graag een refractometer willen die maar tot b.v. 18 Brix gaat. Zware bieren brouw ik toch niet.

Die zijn er. Maar die is vaak niet bruikbaar tijdens het brouwen en aan het begin van de vergisting van een stevig bier. Als je beide in huis hebt zit je altijd goed.

EBC

Citaat van: Eric v B op 19-01-2018  16:32 uDus een optie die bij bierbrouwen niets toevoegt?

Inderdaad, bij een refractometer niet, maar bij een hydrometer wel. De wijnhydrometers hebben deze % vol schaal meestal.
Bij de hydrometer met % vol kan je na vergisting de alcohol waarden van voor en na vergisting van elkaar aftrekken en je hebt het % vol van je bier.

Wijnhydrometers hebben ook vaak een suikerschaal in grammen. Handig als je wat suiker wil toevoegen om je SG te corrigeren. Je leest dan gewoon af hoeveel gram je per liter moet toevoegen.

De refractometer is en blijft een gadget, dat rekentuig vereist.

hobbybob

En toch zou ik er nooit meer zonder willen (als je maar weet wat je doet en zo moeilijk is het nou ook weer niet ) :biersmile:

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 19-01-2018  20:58 uInderdaad, bij een refractometer niet, maar bij een hydrometer wel. De wijn hydrometers hebben deze % vol schaal meestal.
Bij de hydrometer met % vol kan je na vergisting de alcohol waarden van voor en na vergisting van elkaar aftrekken en je hebt het % vol van je bier.

Wijn hydrometers hebben ook vaak een suiker schaal in grammen. Handig als je wat suiker wil toevoegen om je SG te corrigeren. Je leest dan gewoon af hoeveel gram je per liter moet toevoegen.

De refractometer is en blijft een gadget, dat rekentuig vereist.
Feitelijk koppel je op die manier begin SG-eind SG aan alcoholpercentage. Volgens mij kun je dat zelfde doen met een refractometer, alleen krijg je dan een andere constante. Je zou dus ook een refractometer kunnen voorzien van zo'n schaal, maar net zo simpel om even een tablletje te pakken of rekentooltje.

alc vol%=0.13*(begin SG-eind SG) of
alc vol%=0.87*(beginbrix-eindbrix) via refractometer
In beide gevallen is de constante ook een beetje afhankelijk van de zwaarte van het wort zelf (dus geeft al aan dat die directe alcoholmeting via de hydrometer zelf al weer een compromis is)

hansHalberstadt

Citaat van: hobbybob op 19-01-2018  21:16 uEn toch zou ik er nooit meer zonder willen (als je maar weet wat je doet en zo moeilijk is het nou ook weer niet ) :biersmile:
Ik gebruik eigenlijk nooit meer een hydrometer omdat de refractometer zo snel en simpel werkt. Ook tijdens het maischen zeer handig om te zien of je suikeromzetting al is voltooid met steeds maar 1 druppeltje en je weet het binnen 10 seconden. Ga dat maar eens doen met de hydrometer, iedere keer maatcilinder vullen, afkoelen en meten.
Gewoon begin Brix meten van je wort voor gisting en tijdens de gisting meet ik elke dag om te zien of de gisting nog doorloopt. Dat kan simpel met een heel dun slangetje gemonteerd door het deksel of via T-stukje in het waterslot. Klein beetje opzuigen met injectiespuitje, filteren via een watje en meten.

Maar 1 schaal alleen Brix is voldoende, meer heb je niet nodig.

Heyudude

Ouder topic maar ik ben ik nog steeds in de war...

Brix is de beste optie zoals ik lees.
Mijn start sg was 1070. Gemeten met een floater
Nu is de sg gemeten met een floater 1012
Bijna op de gewenste 1010

Nu had ik geen zin om elke keer 200 ml af te tappen en dus
In de tussentijd mijn Ali ATC refractometer ontvangen met een brix en sg schaal.
Ding geeft nu brix 7 aan oftewel 1030. Nah iets klopt er niet

Kalibratie lees ik hier is nodig, hoe doe ik dat het beste?

Deze link is wel superhandig, sg naar brix voor de eerste vergisting, na de vergisting
https://brucrafter.com/convert-brix-to-sg/

William

Een start sg van 1070 is ongeveer 17 Brix (sg punten gedeeld door 4). Tijdens vergisting meet je nu 7 Brix. Volgens de tool in jouw link (2e optie) is dit een sg van 1002.

Klopt jouw floatermeting wel?

Soms moet je het nulpunt van een refractometer kalibreren met water. Je zou hen daarna kunnen checken met een 10% suiker oplossing (=10 brix)

Heyudude

Ok duidelijk.

Water uit de kraan of gedestilleerd water?
Met gewoon water komt de atc uit op iets boven de 0 brix

William


Heyudude

Dank. We gaan draaien aan de instelling...
En de hydrometer eens checken met dezelfde suikeroplossing

hansHalberstadt

http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/software/refractometer_tool/Refractotootle2018.zip
als ik jou metingen daarmee nareken kom ik echter op afwijkingen:

Heb je je refractometer op 0 afgesteld met water?
Heb je je SG met de dobber gemeten zonder dat er koolzuurbelletjes aan gehecht zaten? (dan geeft hij hoger SG dan er werkelijk is)

Hier zie je het effect  van 2 metingen via verschillende methodes: als je ergens verschillen ziet dan is de kans groot dat er iets mis is met de manier van meten.
 
Volgens de 7 Brix meting kom je nl op een SG met de dobber van 1002.

PS zie dat er als weer veel gebeurd is tijdens het schrijven van dit bericht, maar gelukkig zelfde strekking.

hansHalberstadt

Citaat van: Heyudude op 04-10-2020  09:56 uDank. We gaan draaien aan de instelling...
En de hydrometer eens checken met dezelfde suikeroplossing
Water en suikeroplossing meten met zowel hydrometer als refractometer is inderdaad de beste manier om te zien of ze beiden hetzelfde meten. Mocht dat goed overeenkomen, dan zou ik het zoeken in de hydrometer meting van je eind SG en de invloed van hechtende koolzuurbelletjes.
PS wel eerst suikeroplossing laten afkoelen tot kamertemperatuur ivm ijking hydrometer bij kamertemperatuur.

Heyudude

Dank voor de tool link Hans Mooi programma.
En de tips...

Net de hydrometer en de refractometer met water en 10% suiker gekalibreerd.

Met de refractometer een waarde van 1030. Dus die zal wel kloppen bij 20 gr temperatuur
Gezakt van 1070 naar 1030 in een week. Dan maar dit geloven en nog wachten. De vorige batch was sneller denk dat het komt door de lagere temperatuur in de kamer.

Tijd voor een vergistingskast of gewoon geduld

Edit: zit net te rekenen met brodeluxe
Daar is de begin aflezing 16.5, eind aflezing brix 7.5, na correctie is de SG dan 1008
edit2:Denk dat dit de reden is...
Convert Brix To SG (During Or After Fermentation)This calculator can be used to get an approximate specific gravity reading of your wort AFTER fermentation has begun or completed. This is required because any alcohol present in the wort or beer will alter the degree to which light is bent while passing through the refractometer, altering the reading.

hansHalberstadt

Citaat van: Heyudude op 04-10-2020  14:49 uConvert Brix To SG (During Or After Fermentation)This calculator can be used to get an approximate specific gravity reading of your wort AFTER fermentation has begun or completed. This is required because any alcohol present in the wort or beer will alter the degree to which light is bent while passing through the refractometer, altering the reading.
Klopt. De refractometer is geijkt voor suiker en alcohol heeft een ander verband tussen brekingsindex en SG
Dat effect zit dus in de rekentooltjes verwerkt om dat het corrigeren.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.