Refractometer

Gestart door HarryL, 16-01-2018 13:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HarryL

Hi!

Ik ben aan het kijken naar een refractometer...
Waar moet ik op letten, ik zie verschillende types.
* één waar je alleen alcohol op af kan lezen (is dit handig om achteraf alcohol af te lezen?)
* één waar SG en Brix op staat.

Zullen vast nog meer types zijn, maar deze 2 vielen mij op.
Wie oh wie kan mij adviseren?

Anton

Deze voldoet voor de brouwer;
http://www.hobbybrouwshop.nl/refractometer
Let op, minstens tot 32 brix.


EBC

Lijkt me niet dezelfde, kijk maar eens hoeveel SG overeenkomt met 20 °brix.

Kennelijk corrigeert die van Ali de SG schaal al?

Jacques

Citaat van: HarryL op 16-01-2018  13:35 uHi!

Ik ben aan het kijken naar een refractometer...
Waar moet ik op letten, ik zie verschillende types.
* één waar je alleen alcohol op af kan lezen (is dit handig om achteraf alcohol af te lezen?)
* één waar SG en Brix op staat.

Zullen vast nog meer types zijn, maar deze 2 vielen mij op.
Wie oh wie kan mij adviseren?

Koop er een met alleen Brix-waarden. Die andere schalen geven alleen verwarring als de vergisting gestart is.

Serge VL

Citaat van: Jacques op 17-01-2018  22:39 uKoop er een met alleen Brix-waarden. Die andere schalen geven alleen verwarring als de vergisting gestart is.
Die redenatie kan ik totaal niet volgen, ongeacht het type van uitlezing als de vergisting is gestart moet je omrekenen met een refractometer. Dus er is daar totaal geen verschil in.

hobbybob

Heb er ook 1 met SG schaal naast de Brix schaal maar ik kijk al jaren niet meer naar de SG schaal alleen maar naar BRIX waardes.
En inderdaad wel ff rekening ermee houden dat je moet corrigeren als er alcohol gevormd is ( tools genoeg voor ).

Alleen een alcohol meter heb je niets aan voor de vergisting heb je nog geen alcohol

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 17-01-2018  22:39 uKoop er een met alleen Brix-waarden. Die andere schalen geven alleen verwarring als de vergisting gestart is.
Helemaal gelijk. De SG schaal is alleen geldig onder bepaalde aannames oa of hij gekalibreerd is tov sucrose of wort. Dat geeft al 3% verschil. en zodra er alcohol is gevormd heb je weer een andere calibratie nodig en is de afgelezen SG waarde totale onzin (kan wel 20% schelen). Het ding meet immers geen dichtheid maar brekingsindex.
Daarom komen geregeld problemen langs van mensen die denken dat hun gisting is vastgelopen en dan blijkt dat ze het SG gemeten hebben met de SG schaal van een refractometer.
 

hansHalberstadt

Citaat van: hobbybob op 18-01-2018  08:32 uAlleen een alcohol meter heb je niets aan voor de vergisting heb je nog geen alcohol
En tijdens de gisting heb je alcohol, suiker, eiwit en zuren en heb je er dus helemaal niets meer aan.

hansHalberstadt

Citaat van: Serge VL op 18-01-2018  07:17 uDie redenatie kan ik totaal niet volgen, ongeacht het type van uitlezing als de vergisting is gestart moet je omrekenen met een refractometer. Dus er is daar totaal geen verschil in.

Ja in principe heb je gelijk, maar alle gangbare omrekentools zijn ervoor gemaakt om gemeten brix via refractometerschaal (= brekingsindex gekalibreerd tov gew% sucrose) om te zetten naar vergistingsgraad, alcoholpercentage etc. Je kunt hetzelfde doen met alcohol refractometer of SG refractometer, maar dan zul je de afgelezen waardes eerst moeten vertalen naar  brix refractometer schaal (daar zit overigens wel allemaal een vast verband tussen) bv 10 gew% alcohol=12.44 vol% alcohol geeft brekingsindex N=1.33959 en bij die n hoort bv ook  4.59 brix of SG=1018.11 van een sucroseoplossing. (Zie rekendemoV2.1 tab: losse berekeningen 1, download triple-W site)

Maar onwerkbaar dus in de praktijk zonder goede omreken tool.

Serge VL

Citaat van: hansHalberstadt op 18-01-2018  08:52 uMaar onwerkbaar dus in de praktijk zonder goede omreken tool

Maar die zijner wel, dus dat is geen argument (kwestie van de units gewoon in SG te selecteren)
https://www.petedrinks.com/abv-calculator-refractometer-hydrometer/

hansHalberstadt

Citaat van: Serge VL op 18-01-2018  08:58 uMaar die zijner wel, dus dat is geen argument (kwestie van de units gewoon in SG te selecteren)
https://www.petedrinks.com/abv-calculator-refractometer-hydrometer/
ja. Ze zijn er wel. Net zoals metrische schroefdraad en schroefdraad in inches en kg, pounds etc. Ook allemaal niet handig. Laten we dus zoveel mogelijk een systeem gebruiken (wat de meesten gebruiken) dat voorkomt veel verwarring en onhandige omrekeningen.

Serge VL

Citaat van: hansHalberstadt op 18-01-2018  09:07 uja. Ze zijn er wel. net zoals metrische schroefdraad en schroefdraad in inches en kg, pounds etc. Ook allemaal niet handig. Laten we dus zoveel mogelijk een systeem gebruiken (wat de meesten gebruiken) dat voorkomt veel verwarring en onhandige omrekeningen
Dus een SG meting!  >:D
Buiten de oude Europese brouw industrie, rekent heel de wereld met SG daar dit de enige meeting is die werkelijk je samenstelling van je wort reflecteert (er zit meer dan suiker in je wort weet je wel  ;) )
En ik moet even effe opletten wat ik zeg want op het VBL Berlijn vertrekt met voor de berekeningen ondertussen ook van SG ipv °P als je de Kunze er op naleest

Buiten dat.

Ik denk puur dat je die keuze moet laten aan de brouwer zelf!
Als die altijd in SG gaat denken zoals de grote meerderheid dan heeft die best ook een uitlezing in SG.
Denkt de brouwer in °P dan kan die kiezen voor eentje met °P alleen of eentje met dubbele schaal.
(of omgekeerd)

Het is niet de schaal die belangrijk is maar de kennis van je meetinstrument, wat kan je er wanneer mee meten en wat niet!

hansHalberstadt

Als je echt in SG wilt denken dan moet je gebruik maken van een SG gerelateerde methode dus hydrometer of Anton Paar. Een refractometer werkt met brekingsindex dus per definitie geen SG. Dat we daar toch mee werken is puur omdat het handig is zonder veel compromissen te hoeven sluiten.

mbroek

Citaat van: Serge VL op 18-01-2018  07:17 uDie redenatie kan ik totaal niet volgen, ongeacht het type van uitlezing als de vergisting is gestart moet je omrekenen met een refractometer. Dus er is daar totaal geen verschil in.

Dat is wel zo, maar je gaat die SG schaal niet missen. Die zit ook niet op mijn refractometer en brouwen gaat net zo goed in Brix als in SG of Plato. En als ik uiteindelijk de brouwdag invul in BrouwHulp is alles zo omgerekend met de ingebouwde rekenhulp.

Het is gewoon wennen en het went snel.


Serge VL

Sorry,

Jullie maken allen de zelfde fout,

Een refractometer is gemaakt om een Brix waarde van een suiker oplossing in water te meten. (niet die van een wort, dan moet je waarde moet je nog corrigeren)
Dat er nu een SG schaal staat op die refractometer, en die is rechtstreeks een afgeleide is van de zelfde hoeveelheid suiker in een waterige oplossing is dusdanig deze uitlezing dus ook 100% correct.

Wat is nu het probleem dat er 2 schalen op staan?

Zij die in Plato rekenen die hebben niets aan die SG schaal, andere die in SG rekenen hebben aan de Brix schaal ook niets.

Het is hem gewoon hoe je het gewend bent.
Iemand met een wetenschappelijke achtergrond, die zal steeds in SG rekenen (dat is er nu eenmaal ingebakken daar dit eigenlijk de enige eenheid is die die altijd juiste verhoudingen aangeef)
Iemand die enkel aan bierbrouwen doet rekent in °P ( =niet Brix) uit gemakzucht.
Iemand die wijn en bier maakt rekent in SG omdat die dat zo gewend is.

Voetnoot:
1: Brix uitlezing van een refractometer omzetten in Plato is ook niet 1 op 1, je dient dan je meting ook nog te corrigeren daar Brix niet 100% Plato is wel bijna maar niet voor 100% zeker niet in het hogere meetbereik.
2: Brix omzetten in °P is niet 1/1 je moet ook je uitlezing nog corrigeren in functie van de eiwitten en andere opgeloste stoffen.
3: Punt 2 geldt evenzeer voor een SG meting die op een refractometer staat.

hansHalberstadt

Citaat van: Serge VL op 18-01-2018  10:04 uDus een SG meting!  >:D
Buiten de oude Europese brouw industrie, rekent heel de wereld met SG daar dit de enige meeting is die werkelijk je samenstelling van je wort reflecteert (er zit meer dan suiker in je wort weet je wel  ;) )
En ik moet even effe opletten wat ik zeg want op het VBL Berlijn vertrekt met voor de berekeningen ondertussen ook van SG ipv °P als je de Kunze er op naleest

Buiten dat.

Ik denk puur dat je die keuze moet laten aan de brouwer zelf!
Als die altijd in SG gaat denken zoals de grote meerderheid dan heeft die best ook een uitlezing in SG.
Denkt de brouwer in °P dan kan die kiezen voor eentje met °P alleen of eentje met dubbele schaal.
(of omgekeerd)

Het is niet de schaal die belangrijk is maar de kennis van je meetinstrument, wat kan je er wanneer mee meten en wat niet!

Kennis van je meetinstrument is zeker heel handig (ik zal de laatste zijn die dat zal ontkennen)

Mbt samenstelling van je wort praat je over eiwit versus suikers. Zowel met de refractometer als met de hydrometer kun je daar niets over zeggen, maar met de combinatie van beide wel. Dat komt tot uitdrukking in de brix correctiefactor wat dan iets zegt over de verhouding suiker/eiwit. De enige reden om het via echt SG (of plato, daar is een vast verband tussen SG en Plato) it toch dat dat voor de accijnsen zo moet? Meten met een refractometer is immers veel sneller en simpeler.
 

hansHalberstadt

Citaat van: Serge VL op 18-01-2018  13:15 uZij die in Plato rekenen die hebben niets aan die SG schaal, andere die in SG rekenen hebben aan de Brix schaal ook niets.

Het is hem gewoon hoe je het gewend bent.
Iemand met een wetenschappelijke achtergrond, die zal steeds in SG rekenen (dat is er nu eenmaal ingebakken daar dit eigenlijk de enige eenheid is die die altijd juiste verhoudingen aangeef)
Iemand die enkel aan bierbrouwen doet rekent in °P ( =niet Brix) uit gemakzucht.
Iemand die wijn en bier maakt rekent in SG omdat die dat zo gewend is.

Voetnoot:
1: Brix uitlezing van een refractometer omzetten in Plato is ook niet 1 op 1, je dient dan je meting ook nog te corrigeren daar Brix niet 100% Plato is wel bijna maar niet voor 100% zeker niet in het hogere meet bereik.
2: Brix omzetten in °P is niet 1/1 je moet ook je uitlezing nog corrigeren in functie van de eiwitten en andere opgeloste stoffen.
3: Punt 2 geld evenzeer voor een SG meting die op een refractometer staat

Plato is gewicht% sucrose in een sucroseoplossing. Daarom is er een vast verband tussen plato en SG:

Plato=(SG=1000)/SG*260.892
SG=1000/(1-Plato/260.892)

Wat dat SG of plato veroorzaakt, al is het een zoutoplossing, dat maakt niets uit als je het maar meet met een hydrometer die geijkt is in SG of plato
Brix omzetten naar Plato is wel degelijk 1 op 1 beide is nl gewicht% sucrose in een sucroseoplossing, heeft dus niets met hoog meetbereik te maken (dat misverstand komt omdat sommigen denken dat de een g/100g is en de ander g/100ml, maar beide zijn g/100g)

Het verschil ontstaat pas als we Plato meten met een hydrometer en Brix met een refractometer aan een oplossing die meer dan alleen sucrose bevat zoals wort en bier, maar dan nog is de ene niet beter dan de andere



EBC

Citaat van: Serge VL op 18-01-2018  13:15 uVoetnoot:
1: Brix uitlezing van een refractometer omzetten in Plato is ook niet 1 op 1, je dient dan je meting ook nog te corrigeren daar Brix niet 100% Plato is wel bijna maar niet voor 100% zeker niet in het hogere meet bereik.

Het verschil is verwaarloosbaar, ligt ergens op 4 cijfers achter de komma. Zeker voor in de brouwerij zijn Brix en Plato gelijk.

Serge VL

Besluit:

Het maakt dus niets uit dat op een refractometer een SG schaal staat het is immers 1/1 het zelfde als de Brix waarde.
Het is dus zelfs handig want je hoeft het niets om te rekenen tijdens het brouwen. Je kan het zo aflezen en je kan kiezen welke waarde je hanteert.

Eenmaal de vergisting is gestart, is de uitlezing voor zowel de brix waarde als de SG fout tgv de alcohol en moet je beide waarde corrigeren, Daarvoor zijn er tools genoeg dus dat is geen reden om er geen SG schaal op te hebben.

Kortom
Kies voor die met de 2 schalen. je zal er zeker er geen spijt van hebben.   ;)

hansHalberstadt

Citaat van: Serge VL op 18-01-2018  14:22 uKortom
Kies voor die met de 2 schalen. je zal er zeker er geen spijt van hebben.   ;)

Met de randvoorwaarde dat je weet wat je aan het doen bent kun je dat voor jezelf best besluiten. In de praktijk blijkt dat er toch steeds weer mensen (vaak beginnende brouwers) zijn die denken dat het echt een SG meter is omdat er een SG schaal opzit. Dat levert dan weer vragen op en verkeerde conclusie dat de gisting vastloopt. en gebruiksaanwijzingen leest men niet en gerelateerde aanwijzingen zoals hierboven om dit soort fouten te voorkomen moet je maar net zien.

CeesM

Citaat van: hobbybob op 18-01-2018  08:32 uHeb er ook 1 met SG schaal naast de Brix schaal maar ik kijk al jaren niet meer naar de SG schaal alleen maar naar BRIX waardes.
En inderdaad wel ff rekening ermee houden dat je moet corrigeren als er alcohol gevormd is ( tools genoeg voor ).

Alleen een alcohol meter heb je niets aan voor de vergisting heb je nog geen alcohol
Ik heb er een met Brix en Alcohol Vol% schaal.
De alcoholschaal geeft aan wat de verwachte alcoholpercentage is bij de beginmeting. Moet dan wel voor 100% vergisten.

Eric v B

Citaat van: CeesM op 18-01-2018  17:07 uIk heb er een met Brix en Alcohol Vol% schaal.
De alcoholschaal geeft aan wat de verwachte alcoholpercentage is bij aanvang van de beginmeting.
Zelf ben ik niet wetenschappelijk onderlegd maar dit lijkt me toch sterk. Hoe weet dat ding dat het een beginmeting is?
Hoe weet dat ding wat de vergistingsgraad gaat worden?

Ben toch bang dat het anders in elkaar zit.

Of het moet de uitvoering met de glazen bol zijn...

CeesM

Citaat van: Eric v B op 18-01-2018  17:11 uZelf ben ik niet wetenschappelijk onderlegd maar dit lijkt me toch sterk. Hoe weet dat ding dat het een beginmeting is?
Hoe weet dat ding wat de vergistingsgraad gaat worden?

Ben toch bang dat het anders in elkaar zit.

Of het moet de uitvoering met de glazen bol zijn...
Wat de beginmeting is weet dat ding niet. Jij wel. Idem met de vergistingsgraad.
Hoe zou dat dan in mekaar zitten? Want op schaal is te zien dat als de Brix waarde lager wordt, de alcoholpercentage ook lager wordt.
Dan is het mijn conclusie dat het een geschat alcoholpercentage is van de suikeroplossing dat voor 100% vergist wordt bij de begin SG.
Nee, deze heeft geen glazen bol erbij.

EBC

Citaat van: Eric v B op 18-01-2018  17:11 uZelf ben ik niet wetenschappelijk onderlegd maar dit lijkt me toch sterk. Hoe weet dat ding dat het een beginmeting is?
Hoe weet dat ding wat de vergistingsgraad gaat worden?

Ben toch bang dat het anders in elkaar zit.

Of het moet de uitvoering met de glazen bol zijn...

Het ding gaat uit van 100 % vergistingsgraad, zoals dat bij wijn en suikerwater gebruikelijk is.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.