Smaken toevoegen bij het bottelen

Gestart door Kassie, 15-01-2018 21:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kassie

Hoi,

Ik heb een vraag: Ik vroeg me af of het kwaad kan als ik vlak voor het bottelen nog (smaak)toevoegingen doe aan het bier. Ik zit er aan te denken om bijvoorbeeld wat extra fruitschillen te koken in een liter water. Hier kan ik dan meteen mijn bottelsuiker bij doen. Of wellicht nog extra hop meekoken voor een paar minuten. Ik laat dit litertje met heel veel smaak dan afkoelen en doe het bij het bier, voorzichtig roeren en dan bottelen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Kan ik opdeze wijze extra hop, fruit of kruidensmaak creeren?

De reden dat ik het vraag: Dat koudhoppen komt op mij over alsof het een hoog gedoe is: overhevelen in een mandfles, die moet dan weer goed gevuld zijn, je timing moet ook goed zijn. Hopzakje uitkoken en met een zware knikker in je mandfles en dan nog het schoonmaken.

De andere reden is dat ik vrij weinig echt terugproef van de fruitschillen. Lijkt soms of het vergisten de smaken een beetje wegwerkt.

Ben benieuwd!

Jacques

Misschien zijn de hop en natural sensations iets voor jou? Dat zijn vrij nieuwe producten. Onlangs is er een weggeefactie geweest. Ongetwijfeld horen we daar binnenkort op het forum meer over.

Kassie

Hoi Jacques,

Dat is inderdaad ongeveer wat ik wil doen. Ik ga die zakjes niet kopen want houd niet zo van kant en klare dingen. Dat ontneemt het ambachtelijke gevoel.  ;D Wat ik nu gedaan heb is een Mango met citroenschillen gekookt. Na het uitzetten van de vlam heb ik er nog 25 gram hop in gedaan. Ik heb de sappen er door een zeef nog eens extra uitgedrukt. Ik heb nu een zeer ster smakend sap van ongeveer een halve liter. Dat ga ik voor het bottelen met 8 liter bier mengen. De andere 7 liter die ik heb daar doe ik alleen bottelarijen bij. Dan kan ik het effect goed vergelijken.

De flessen die ik vul met het sap zullen al wat suiker uit de mango meekrijgen. In een mango zit ongeveer 60 gram suiker. Nu zal niet alle suiker in mijn 'extract' zitten maar hoeveel wel? ???
Dat moet ik in mindering brengen natuurlijk op de hoeveelheid bottelsuiker.
Ik gok dat er niet meer dan 1/3 suiker is vrijgekomen. Maar wellicht kan iemand daarin van raad voorzien?

Groet

beermenke

Je kunt toch het sg van het sap meten?

Haagse Wouter

Hoeveel je opneemt aan suiker is afhankelijk van hoe klein je je mango gesneden hebt.

Wil1

Je kunt siroop maken van het fruit of kruiden. Dit kun je dan bij net bottelen erbij doen.

Kassie

Citaat van: beermenke op 17-01-2018  09:32 uJe kunt toch het sg van het sap meten?

Ja tuurlijk! Goede tip. Ik zal dat meten en het rekensommetje maken.

Kassie

Citaat van: Wil1 op 17-01-2018  12:40 uJe kunt siroop maken van het fruit of kruiden. Dit kun je dan bij net bottelen erbij doen.

Hoe doe ik dat siroop maken. En kan je dan siroop ipv bottelsuiker gebruiken als je maar de hoeveelheid suikers in de gaten houdt?

Basje42

Heb je wel biologische citroenschil gebruikt?
De "gewone" citrusvruchten staan bol van het vergif op schil...
Die moet je eerst ontsmetten met warme soda.

Kassie

Dank voor de tip. Ik heb ze niet met soda schoongemaakt maar wel goed gewassen en 10 minuten gekookt ongeveer, dat komt dan toch wel goed?

Wil1

Siroop kun je maken door 500 gram suiker en 0,5 L water aan de kook te brengen. Ongeveer 5 tot 10 min koken.
Uitzetten en de kruiden erbij doen en aflaten koelen. Eventueel nog filteren. Hoeveelheid kruiden hangt af hoe sterk je de smaak wil hebben en wat voor kruiden je wilt gebruiken, het ene kruid is sterker dan het andere van smaak en geur. Das even uitproberen.
Ik heb ooit gagelsirooop gemaakt: 300 gram suiker, 0,3 L water en 25 gram gagel.
Je kunt dan eens zoveel siroop bij het bottelen doen als je normaal doet. Dus ipv 8gr/L nu 16 gr/L. Je hebt tenslotte je 'suikerhoeveelheid'gehalveerd bij het maken van de siroop door er net zoveel water toe te voegen.
Ik heb zo ooit een gagelbier gemaakt, was erg lekker!

Fruitsiroop heb ik nog nooit gemaakt. Ff googlen op siroop maken en je vindt genoeg.

Kassie

Daar ga ik zeker eens mee experimenteren, dank voor de uitleg

Basje42

Citaat van: Kassie op 17-01-2018  18:31 uDank voor de tip. Ik heb ze niet met soda schoongemaakt maar wel goed gewassen en 10 minuten gekookt ongeveer, dat komt dan toch wel goed?

Ik weet niet beter dan dat je die troep met sodawater moet afwassen/schrobben, je voelt dan ook dat het fruitoppervlak stroever wordt.
Ik zou het voortaan aanraden om te doen of biologisch nemen.
En het witte onder de schil is enorm bitter.
Als je echt de "vruchtsmaak" wil kan je beter alleen de kleur verzamelen. Dus heel dun schillen.


Kassie

Inmiddels heb ik de 2 bieren (na anderhalve week op de fles) geprobeerd.
Het basisrecept is gemaakt van pils/pale/tarwemout. Summit en Simcoe richting de 70 IBU. En met een saisongist WY3711.
Alcohol ongeveer 6,5%.

Ik had dus de helft gebotteld met alleen suiker en de andere helft met een extract van Mango/citroen en Simcoe.

Het bier zonder extract smaakt aardig. Goed, maar niet heel bijzonder.
Het experiment met het extract smaakt echt waanzinnig! Is een soort gehopte, fruitige weizen geworden. Maar niks wat echt overheerst. Jammer dat ik maar 24 flesjes heb. Dit ga ik zeker nog een keer doen! Ik denk in maart want het is echt een bier voor in de tuin!

Groet

Broeky

Erg interessant om mee te lezen. Mooi experimentje zo! En helemaal super dat het ook nog zo goed smaakt. Proost zou ik zeggen.  :proost:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.