Karmeliet

Gestart door hobbybob, 15-01-2018 18:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hobbybob

Ik had zoiets in gedachten? Feedback welkom

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptKarmeliet Haver
Kenmerk
Brouwdatum19-1-2018
BiertypeTripel
Aantal liters23
Gewenst begin SG1080 (8,6 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater36,1 liter
Maischdikte3,0 l/kg
Maischwater24,4 liter
Spoelwater9,4 liter
Kooktijd60 minuten
Berekende kleur11 EBC (Dan A. Morey)
Berekende bitterheid31 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Tarwemout22,0 %1788 gr3 EBC
Havervlokken11,0 %894 gr4 EBC
Pilsmout 3 EBC67,0 %5445 gr3 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Magnum (D)12,5 %25 gr60 minuten27 EBU
Hallertauer Mittelfrüh3,4 %30 gr10 minuten3 EBU

Kruiden
Naam kruidMassaKooktijd
Sinaasappelschillen15 gr10 Min.
Koriander15 gr10 Min.

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSafbrew T-58
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter0 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter0°C

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
167°C60 minuten3,0 l/kg


Haagse Wouter

Ik zou hier is kijken:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,28210.0.html

Maar sowieso:
- Karmeliet heeft vier soorten granen.
- Karmeliet heeft uiteraard een suikergift. Je kunt niet een doordrinkbier als karmeliet maken van 9.6% met puur granen.
- Je begin SG is veels te hoog, Karmeliet is geen bier van 9.6% ;).
- Karmeliet is minder bitter
- Karmeliet is lichter van kleur (komt doordat je geen suikergift hebt waarschijnlijk).
- Qua gist kun je het beste de gist van Karmeliet zelf opkweken.

Maar tegelijkertijd zeg ik:
Wat is je doel? Wil je Karmeliet graag klonen dan moet je sleutelen.
Wil je een lekker bier. Gewoon brouwen! 10% suikergift toe voegen en wellicht de Safbrew Abbaye. Wordt niet zoals Karmeliet, maar vast lekker!

Edit: *Dat moet 3 soorten granen zijn! Foutje van mijn kant, staat zelfs op de site van Karmeliet.

Oxhead

1 gram/liter kardemom is veel te veel, nog beter helemaal weglaten en vervangen door 5 gram koriander en 10 gram zoete sinaasappelschil bij deze batchgrootte.
En volmout met de t-58 geeft ook een veels te zoet resultaat met een eind SG van 1030 of zo.
Een 10 % van de basismout vervangen door kristalsuiker.
Palemout vervangen door pilsmout ivm de kleur.
Begin SG is ook te hoog voor een tripel, dit is meer een pale-barleywine. Mik op zo'n 1080 maximaal.
Bitterheid naar 25 ibu.

Sjoerd

Heb vorig jaar een karmelietachtige gebrouwen die aardig in de buurt kwam. 75% pilsmout, 10% donkere tarwemout, 5% havervlokken, 10% rietsuiker. T58, op 25 liter 9 gr koriander en 6 gr zoete sinasappelschil, Saaz en St Goldings, 21 IBU. BSG 1078, Eind SG 1020. Heb dit jaar weer zoiets gebrouwen, maar dan wat bitterder, 27 IBU. Eerlijk gezegd vind ik dat lekkerder, maar is mi dan in vergelijking met een Karmeliet te bitter, met 33 ibu is ie dat zeker. Succes!

hobbybob

Karmeliet (achtig) is het doel inderdaad.

Graanstort komt uit (volgens mij) verloren bieren het "orginele" recept was in 1680 of zo in 3 granen verdeeld 67% gerst, 22% tarwe, 11% haver.
Geen toegevoegde kruiden destijds.
Overigens ga ik het SG wel aanpassen naar 20brix (SG1080)

De T58 haalt hier bijna altijd een SVG van 80% ( ook zonder suikerstort ) 3 dagen op 19 graden daarna geleidelijk naar 23/24 graden tot einde vergisting ( nee dat geeft geen hogere alcoholen en/of extra esters )

Die 23 gram kardemom is voor mij om te onthouden dat het zaadjes zijn van 2 of 3 vruchten ( zal lang geen 23 gram zijn ).

Sinaasappel en koriander? Kan ik me niet herinneren in de smaak maar het is al een tijdje geleden dat ik er 1 gedronken heb, zal eens bij mijn "bier speciaalzaak" voor een paar flesjes


Hieronder het "oude" recept:



hobbybob

Na het drinken van 2 flesjes, kardemom er buiten gelaten en sinaasappel en koriander ervoor in de plaats

24 liter in het gistvat :proost:

Arjendv

Ik heb het artikel op verlorenbieren.nl nog eens doorgelezen.
De schrijver gaat er van uit dat de hop uit die tijd een alfa van hooguit 2.5% had.
Wikipedia (oude hopsoorten) bevestigd dit inderdaad. IBU komt dan rond de 25 uit wat logischer is voor een witbier-achtige.

Dat spelt eenvoudig door haver vervangen kan worden is ook niet erg logisch. Dit zou een behoorlijk andere smaak geven. Het artikel geeft dan ook aan dat het niet helemaal duidelijk is wat er met "vort avere" bedoeld wordt.

hobbybob

Nee klopt, maar als vanuit de historie denkt; spelt is de voorloper van tarwe niet van haver.

Vandaag nog een "orginele" gedronken sinaasappel en koriander zeker maar er zit ook een percentage gember in.

Volgende versie wordt 0,5gr/ltr sinaasappel, 0,5gr/ltr koriander en 1gr/ltr verse gember, qua bitterheid wacht ik even deze versie af :proost:

JoepH

Citaat van: hobbybob op 20-01-2018  19:08 uNee klopt, maar als vanuit de historie denkt; spelt is de voorloper van tarwe niet van haver.

Vandaag nog een "orginele" gedronken sinaasappel en koriander zeker maar er zit ook een percentage gember in.

Volgende versie wordt 0,5gr/ltr sinaasappel, 0,5gr/ltr koriander en 1gr/ltr verse gember, qua bitterheid wacht ik even deze versie af :proost:

Kan dat pepertje ook paradijszaad zijn? Een Noord-Afrikaans pepertje. Heb een recept voorbij zien komen met zoete sinaasappelschil + koriander + paradijszaad.

lier

Citaat van: JoepH op 20-01-2018  19:26 uKan dat pepertje ook paradijszaad zijn? Een Noord-Afrikaans pepertje. Heb een recept voorbij zien komen met zoete sinaasappelschil + koriander + paradijszaad.

Goed gevonden maar denk dat ze in 1679 geen duur paradijszaad in het bier mikte, denk dat het pepertje uit de hop komt.
Durf het trouwens wel toe te voegen tijdens een karmeliet achtige tripel half grammetje per liter of zo

hobbybob

Het "pepertje" haal ik uit de T58 gist door hem op 18 graden te vergisten

Brouwers

Citaat van: lier op 20-01-2018  20:53 uGoed gevonden maar denk dat ze in 1679 geen duur paradijszaad in het bier mikte, denk dat het pepertje uit de hop komt.
Durf het trouwens wel toe te voegen tijdens een karmeliet achtige tripel half grammetje per liter of zo
Volgens wikipedia was paradijszaad veelvuldig gebruikt in de 15e eeuw als vervanger voor peper. In de 18-19e eeuw was het gedaan met de populairiteit en werd het alleen nog toegepast in worsten en bier.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Aframomum_melegueta

Blijkbaar was het in die tijd nou ook weer niet zo duur.

jaapz

Ik zie dat in het recept van het boek staat "Speltmout" en dat dat eventueel te vervangen is met havermout. Ik zou daar dan geen havervlokken gebruiken maar gemoute haver. Vlokken geven volgens mij een heel ander mondgevoel aan het bier. Maar waarom koop je niet gewoon een beetje speltmout? BrauMarkt(tm) verkoopt volgens mij speltmout van weyermann. Als je toch gemoute haver wilt zijn volgens mij de enige opties fawcett of chateaux.

hobbybob

Precies ik heb gemoute haver gebruikt van Fawcett

Arjendv

Ik zou Safale T256 gebruiken denk ik. Minder peperig, maar met een veel hogere vergistingsgraad.
Volgens mij (en brewpal) is daar wel 9% mee te bereiken zonder extra suiker. Moet dan wel een echte tripel worden: 7,6 kg/20 liter
Die pepertoon kan je er volgens mij wel een beetje bij krijgen door wat Challenger-hop. (niet meekoken vanwege hoge alfa)



lier

Citaat van: Brouwers op 22-01-2018  09:12 uVolgens wikipedia was paradijszaad veelvuldig gebruikt in de 15e eeuw als vervanger voor peper. In de 18-19e eeuw was het gedaan met de populairiteit en werd het alleen nog toegepast in worsten en bier.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Aframomum_melegueta

Blijkbaar was het in die tijd nou ook weer niet zo duur.

Mooi stukje, bedankt

hobbybob

Yep dat paradijszaad was bij mij een onbekend kruid volgens mij gewoon toepassen id voor de gember/kardemon ondertoon.

Volgende versie wordt met paradijszaad/sinaasappel en koriander ( qua hop en graan zit ik wel ok ) de T58 blijft ook gewoon

Serge VL

De eigenschappen van een karmeliet:
OG: 1.075
FG: 1.017
7.5 vol% na hergisting op fles 8 vol%
8 EBC
20 IBU
CO2 op fles: 3.2 vol

Moutstort: Karmeliet bevat 6 granen!!
Pils mout: 45.0%
Gerste vlokken: 10.0%
Tarwe mout licht: 10.0%
Tarwe vlokken: 10.0%
Gemoute haver: 10.0%
Haver vlokken: 10.0%
Suiker: 5%

Maischen:
Herman Markus maisch methode om de verhouding glucose/maltose meer richting glucose te hebben, om zo de esterigheid te benadrukken.

Hop:
Bitterhop:
Styrian Goldings, IBU's aanpassen ifv de bitterheid gehaald uit de aromahop giften
Aroma hoppen:
Saaz op 20min einde kook (1gr/l)
Styrian Goldings op 10 min einde kook (2gr/l)

Kruiden:
Zoete sinaasschil (2.5gr/10l @ 10 min einde kook)
koriander (2.5gr/10l @ 10 min einde kook)
Paradijszaad (1,25gr/10l @ 10 min einde kook)

Gist:
Commercieel verkrijgbaar beste alternatief = T58.

Vergisting:
Vergistingstemperatuur: Start 17°C temperatuur laten oplopen tgv warmte productie door de vergisting tot 19°C dan verder vergisten bij 19°C

 :proost:


Haagse Wouter

Wellicht toelichten Serge?
Ben wel benieuwd naar de achtergrond van dit recept.
(Klinkt wel goed  ;D).

Ik denk trouwens dat je Markus Herrmann bedoeld?

hobbybob

Citaat van: Serge VL op 23-01-2018  19:47 uDe eigenschappen van een karmeliet:


Moutstort: Karmeliet bevat 6 granen!!
Pils mout: 45.0%
Gerste vlokken: 10.0%
Tarwe mout licht: 10.0%
Tarwe vlokken: 10.0%
Gemoute haver: 10.0%
Haver vlokken: 10.0%
Suiker: 5%
 :proost:

Dat zijn 3 granen en geen 6 hoor?
Gerst, Tarwe en Haver

lier

Citaat van: hobbybob op 23-01-2018  18:55 uYep dat paradijszaad was bij mij een onbekend kruid volgens mij gewoon toepassen id voor de gember/kardemon ondertoon.

Volgende versie wordt met paradijszaad/sinaasappel en koriander ( qua hop en graan zit ik wel ok ) de T58 blijft ook gewoon

Mijn Tripel heeft ook paradijszaad en koriander pepertje is een mooie tegenhanger, werkt ook mooi bij bijvoorbeeld Cascade hop waar wat citrus in zit

orangeloo

Citaat van: hobbybob op 24-01-2018  08:05 uDat zijn 3 granen en geen 6 hoor?
Gerst, Tarwe en Haver

Ik weet 100% zeker dat er vroeger op het flesje stond 6 granen.
Gerst, Tarwe en Haver gemout en,
Gerst, Tarwe en Haver ongemout.

Helaas kan ik dit nergens meer terug vinden.  :brouwen:

Drents Hopbier

Citaat van: Orangeloo op 24-01-2018  09:37 uIk weet 100% zeker dat er vroeger op het flesje stond 6 granen.
Gerst, Tarwe en Haver gemout en,
Gerst, Tarwe en Haver ongemout.

Gerst, Tarwe en Haver gemout of ongemout zijn toch echt 3 granen!

Hopbier

Serge VL

Citaat van: Haagse Wouter op 24-01-2018  00:53 uWellicht toelichten Serge?
Ben wel benieuwd naar de achtergrond van dit recept.
(Klinkt wel goed  ;D).

Ik denk trouwens dat je Markus Herrmann bedoeld?
Na wat opzoek werk en de eind SG zelf gemeten
De EBC waarde komt uit de Verbruikersunietest - Aankoop CVBA
De IBU waarde moutstort en gebruikte hoppen komen uit onderstaande informatie
Het recept Van Candy Syrup http://www.candisyrup.com/uploads/6/0/3/5/6035776/tripel_karmeliet_-_004a.pdf
En van het bijgevoegde document over de karmeliet.
Het mout pakket van Northern Brewer https://www.northernbrewer.com/documentation/beerkits/PM-CarmeliteTripel.pdf
En op het forum van MRbeer   http://www.mrbeerfans.com/
6.5lb 2-Row Pils (Bel)
1.5lb Flaked Barley
1.5lb Malted Oats
1.50lb Flaked Oats
1.00lb What Malt (Bel)
1.00lb Flaked Wheat
1.50lb Table Sugar (Sucrose)
1oz Styrian 60m
1oz Saaz 15m
1/2 TSP Coriander, 1/2 TSP Sweet Orange Peel, 1/2 TSP Grains of Paradise. And 1 tps of irish moss; 15m
white Labs WLP570 Belgian Golden Ale
and a huge handfull of rice hulls


Allen geven de 6 granen (die er eigenlijk maar 3 zijn) aan en ook geven ze allen bijna de zelfde hopen aan. (eentje de liberty hop ipv de Saaz)
Dus daar zijn we mee vertrokken.

We hebben dit met 3 gebrouwen en elk een beetje wat anders gedaan, (eentje had een recept zonder paradijszaad, gewoon gemaischt, met toevoeging van glucose ipv gewone suiker, de Markus Herrmann methode,...)

De drie brouwsels vergeleken met een echte Karmeliet en het recept aangepast zoals ik het gepost had.
Na de eerste brouwsels was het duidelijk dat we een tekort aan kruiden hadden gebruikt, maar het paradijszaad was wel duidelijk een van de sleutels om de smaak te evenaren. En het brouwsel dat gebrouwen was met de Markus Herrmann maisch methode was ook duidelijk esteriger zoals een Karmeliet.
Na deze eerste brouw sessie de hoeveelheid toegevoegde sinaas en koriander opgetrokken van 1.5 g/l naar 2.5 g/l. En nu komen we toch ergens in de buurt.
Zijn we er ??, we komen redelijk kort in de buurt, maar het is " work in progress"

Nota:
Op het etiket van een karmeliet staat ondertussen echter 3 granen bier, en bij de ingrediënten staat gerstemout, haver, tarwe en tarwe mout (4 stuks)  :weetniet:

Haagse Wouter

Qua granen is het een kwestie van perspectief natuurlijk.
Of je de tarwe nou mout of niet, het is tarwe.

Maar klinkt goed Sergé. Volgende tripel dit is proberen denk ik.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.